Miksi naisissa enemmän tumpeloita ratissa kuin miehissä?
Mistä johtuu, että naisissa on niin paljon tumpeloita, mitä tulee auton käsittelyyn? Eikä nyt tarvitse alkaa jankuttaa mistään turvallisuudesta ja miesten kaahailusta, koska siitä ei ole kyse vaan auton käsittelystä. Esim. parkkitaloissa olen nähnyt, kuinka nainen ajaa autonsa etukulman rampin kaarteen seinään ajaessaan, nainen rikkoo sivupeilinsä lippuautomaattiin koska ajaa autonsa liian lähelle ottaakseen parkkilipun tai joutuu avaamaan oven ja nousemaan autosta hakeakseen lipun koska ei ole osannut ajaa tarpeeksi lähelle lippuautomaattia jotta saisi lipun ikkunasta niinkuin muutkin. Miesten en ole myöskään huomannut ajavan etukulmaa pylvääseen kääntäessään peruuttaessa, pysäköidessä miehet eivät tee useampaa edestakaisin korjausliikettä ajaessaan ruutuun etuperin, on myös todella paljon naisia joiden on saatava ajaa auto parkkiin niin että pääsee eteenpäin ajaen pois. Jos auto on ruudussa vinossa tai ei keskellä viivojen välissä, se on todennäköisesti naisen.
Ja kyllä, on olemassa todella hyviäkin naiskuskeja, itsekin tunnen useita ja naiset myös ajavat työkseen, mutta noin keskimäärin naiskuskit em. asioita tumpeloivat huomattavasti enemmän kuin miehet.
Miksi nimenomaan tällainen aivan helppo, ei edes kunnon vauhdissa tehtävä auton käsittely, on nimenomaan naisille niin vaikeaa?
Kommentit (28)
Harjoituksen puutetta.
Toisaalta miehillä, varsinkin nuorilla, on joskus testosteronihöyryissään taipumusta yliarvioida omat ajotaitonsa ja ottaa turhia riskejä. Tosin olen nähnyt kunnolla mällättyjä autoja nuorten naistenkin jäljiltä.
Suurin syy taitaa olla se, että miehillä on tää autolla leikkiminen joku sisään rakennettu juttu. Sillä autolla leikkiessä oppii auton käytöksestä todella paljon.
Samoin miesten hahmotuskyky on parempi. Ja suuri osa naisista on arempia kuskeja.
Tosin, vaikka itteeni en hyvänä kuskina pidäkään niin parkkiruutuihin ajo on mulle keula edellä ikuinen migreeni, silloin auto jää vinoo ja hyvä jos ees ruudun sisällä. Pakittamalla kun ruutuun vedän niin hyvin usein auto on viivojen keskellä luotisuorassa. :D
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 11:08"]
Harjoituksen puutetta.
Toisaalta miehillä, varsinkin nuorilla, on joskus testosteronihöyryissään taipumusta yliarvioida omat ajotaitonsa ja ottaa turhia riskejä. Tosin olen nähnyt kunnolla mällättyjä autoja nuorten naistenkin jäljiltä.
[/quote]
Kyllä siinä avaruudellisessa hahmotuskyvyssä ihan oikeasti on eroja. Esim. ystäväni on ajanut kortin 19-vuotiaana ja ajanut aika paljon aina. Minä olen ajanut kortin yli kolmikymppisenä ja ajanut aika vähän. Minä olen parempi parkkeeraamaan kuin tämä ystäväni.
Naiset ovat oikeasti parempia kuskeja, siksi vakuutusmaksukin oli ennen tasa-arvosäädöksiä kaöliimpi miehille, jotka kolaroivat pahemmin.
Aina kun ollaan yhdessä liikkeellä, pääsääntöisesti se on mies joka ajaa. Pidän itseäni hyvänä kuskina, mutta pikkutyttönä leikinkin aina pikkuautoilla, traktoreilla ja täysperävaunuilla (kiitos pikkuveljen, että saatiin kotiin myös poikien leluja!). Avaruudellinen hahmotuskyky on tärkeässä roolissa, mutta talouteen auto hankitaan usein miesten tarpeisiin. Yleisesti naiset on lyhyempiä, jolloin autosta näkee huonommin ulos! Monta tekijää tässäkin yhteydessä
Itse olen niin lyhyt, etten yletä ottamaan lipuketta automaatista :( ja riippuu autosta miten ajan :D omalla fiatillani ajan hyvin, koska nään kunnolla ajaa (pienille italialaisille suunniteltu) mutta jos jollain isommalla autolla lähtee ajamaan en näe auton keulaa ja aina joudun "kurottelemaan" parkkeeratessa :'D
N20
Myönnän, että miehillä on parempi avaruudellinen hahmotuskyky. Tai ehkä paremmat pysäköintitaidot johtuvatkin sosiaalisista odotuksista, mies ei saa olla ratissa epävarma. Nainen saa, naiselle on ihan soveliasta lypsää autoa ruutuun loputtomiin.
Vakuutusyhtiöiden mukaan kylläkin 18-25 ja eläkeikää lähestyvät miehet on ne tumpeloimmat...
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 11:34"]
Myönnän, että miehillä on parempi avaruudellinen hahmotuskyky. Tai ehkä paremmat pysäköintitaidot johtuvatkin sosiaalisista odotuksista, mies ei saa olla ratissa epävarma. Nainen saa, naiselle on ihan soveliasta lypsää autoa ruutuun loputtomiin.
[/quote]
Tämä ja lisäksi vielä se, että olet koko ikäsi kuullut lätinää naiskuskien huonoudesta. Vaikuttaa pakostakin itsetuntoon.
Monilla miehillä on juuri tuollainen putkinäkö: miehen tumpeloinnin näkeminen ei kosketa kovin suuresti, mutta naisen tumpeloinnin näkeminen aiheuttaa hirveän liikuttumisen ja älämölön ja kavereillekin kertomisen.
Lue tilastoja ja pidä silmäsi auki, voit yllättyä.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 11:18"]
Naiset ovat oikeasti parempia kuskeja, siksi vakuutusmaksukin oli ennen tasa-arvosäädöksiä kaöliimpi miehille, jotka kolaroivat pahemmin.
[/quote]
Riippuu siitä, miten paremmuutta mitataan. Naiset eivät yleensä aja yhtä paljon ylinopeutta tai ota riskejä liikenteessä, mutta kyllähän fakta on että naiset nimenomaan kolhivat autoaan huomattavasti useammin kuin miehet.
Itse ajoin juuri tietyömaalla olleen tötterön kumoon. Sori, en nähnyt. Tästä se taas lähtee. Nimimerkillä nainen 40 v. Vuonna 2014 3 kolaria.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 11:58"]
Monilla miehillä on juuri tuollainen putkinäkö: miehen tumpeloinnin näkeminen ei kosketa kovin suuresti, mutta naisen tumpeloinnin näkeminen aiheuttaa hirveän liikuttumisen ja älämölön ja kavereillekin kertomisen.
[/quote]
En ole kyllä vielä koskaan nähnyt miehen sivupeilin irtoavan kun se ajaa sen lippuautomaattiin tai miehen puskurin raapivan metrin seinää. Tai ettei mies saisi autoaan parkkiruudun keskelle.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 12:13"]
[/quote]
En ole kyllä vielä koskaan nähnyt miehen sivupeilin irtoavan kun se ajaa sen lippuautomaattiin tai miehen puskurin raapivan metrin seinää. Tai ettei mies saisi autoaan parkkiruudun keskelle.
[/quote]
No minä olen. Esim. mun autoa on työpaikan parkkipaikalla kolhittu miesten toimesta pariinkin otteeseen. Ja me kaikki ajetaan työksemme. Ja ne kolhii myös niitä firman autoja tasaiseen tahtiin.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 12:13"]
[/quote]
[/quote]
Minä joudun työni vuoksi useinkin istuskelemaan autossa kadunvierustalla moottori sammuksissa. Useamman kerran on tömähtänyt joko etupuskuriin tai vetokoukkuun, ja jokaisella kerralla on ollut tömäyttäjänä taskuparkkiin pyrkinyt mies. Olen myös nähnyt aika monta kyllä-tää-tästä-mahtuu-autoilijaa - miestä - joilta jää kettinkiin, portinpieleen, betoniporsaaseen ja jäämöhkäleisiin maalia ja esimerkiksi pala muovipuskuria, sivupeiliä tai koko pölykapseli. Olen ajanut kolmisenkymmentä vuotta myös pääkaupunkiseudun moottoriteillä ja voin kertoa sinulle, että moni omasta mielestään loistavasti ajava mies selviytyy liikenteessä pelti- ja kuolonkolareitta yksinomaan sen vuoksi, että muu liikenne varoo ja väistää. Kyllä naisetkin osaavat esimerkiksi aukoa ovia päin toisia autoja, mutta yleisesti ottaen naiset pitävät omaisuudestaan parempaa huolta kuin miehet ja tekevät huomattavasti vähemmän aivan idioottimaisia temppuja. Ja siitä huolimatta, että turhan moni mies ilmoittaa vakuutusyhtiöön, että "vaimo ajoi", luvut osoittavat miesten loppujen lopuksi olevan niitä osaamattomampia.
Nro 13
Autoja suunnittelevat miehet, joten autojen ulkomitat, näkyväisyydet ja muut hahmotukseen vaikuttavat asiat tehdään miesten mittojen mukaan, esim ohjauspyörän halkaisia on mitoitettu miesten hartioiden leveyden mukaan, polkimien etäisyys kengän 43 mukaan jne. Tämäkin vaikuttaa auton käsittelykykyyn. Naisilla tärkeintä autoilussa on B, paikka johon A:sta saavutaan, miehille taas suorite välillä AB.
Naapurina mies joka ei saa pikkuautoaan keskelle ruutua, hän ei saa autoaan edes YHTEEN ruutuun. Hän vie kaksi parkkiruutua ja ajaa autonsa aina vinoon ja noin puolentoista metrin päähän tolpasta. Parkeeraamiseen menee hänellä noin 10 minuuttia ja se on edestakaisin veivaamista ja siltikin autonsa on päin helvettiä.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 11:34"]
[/quote]
Niin no, samoilla perusteilla sitä on ajokortin saaneet niin miehet kuin naisetkin, joten oletuksena voi pitää että perusasiat sujuvat kaikilta. Ja pysäköinti on niitä perusasioita.
Itseäni on aina huvittanut miesten kauhea kiinnostus kun nainen ajaa todella suurella autolla; olen ajanut niin isolla silloin uudella amerikkalaisella kuin isoilla Mersuilla mukaanlukien lang-versio ja on kyllä usemmankin miehen mielestä ollut kiinnostavaa katsella esim. taskuparkkeerausta, siinä on toljotettu että kato eukko parkkeeraa ja vielä tollasta yli 5-metristä Mersua. Joskus olen kysäissyt, että oliko sulla jotakin asiaa. Joskus on joku sanonit, että katoin kun oli niin ahdas väli, johon voi sanoa että hyvin siihen silti auto mahtui. Hohhoh.
Nykyäänhän itseään on hauska huvittaa isolla autolla peruuttaessa, kun peruutustutkan kamerakuvaa katsomalla peruuttaa eikä tarvitse päätä pyörittää. Vanhoilla autoilla ajavat luulevat ilmeisesti, ettei tuossa osaa kuski yhtään peruuttaa kun ei se katsele sivuilleen eikä taakseen vaan vahtaa vaan suoraan eteenpäin (peruutuskameran näyttöä siis).
1. Naiset ajavat yleensä autoa vähemmän kuin miehet
2. Miesten avaruudellinen hahmoituskyky on parempi kuin naisten