Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia juurihoidosta?

Vierailija
29.10.2021 |

Olen menossa juurihoitoon. Hampaan läpi kuulemma porataan reikä ja otetaan mätä pois. Onko kivulias toimenpide? Mitään reikää(kariesta) tässä hampaassa ei ole, vaan hammas on täysin ehjä, mutta kuollut laitteen mukaan. Röntgenkuvissa näkyy tummentuma hampaan alla. Annetaanko puudutusta tähän toimenpiteeseen.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ennen juurihoitoa annetaan antibioottikuuri, joko sait? Ei ole kivulias, mutta en muista puudutettiinko, voi olla että ei tarvinnut koska juuri oli kuollut ja tunnoton.

Vierailija
2/28 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, puudutus on automaatti toimenpide juurihoidossa. Eli se kertoo sinulle jo sen, että sattuisi ihan vietävästi ellei puudutettaisi. Ei siis huolta ainoa mikä tuntuu ikävältä koko toimenpiteessä on tuo  puudutuspiikki. Tänäpäivänä on hyvä kun ihmisen ei tarvitse enää pelätä hammaslääkäriä. Puudutus laitetaan kun sitä oikeesti tarvitaan. Ja sitten ei satu mikään :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kivulias, mutta pitkäveteinen ja rasittava koska suuta joutuu pitämään aika tavalla auki. Ja tosiaan hampaan kanavat rassataan auki / hammas "tyhjennetään", sisälle laitetaan täytteet ja kuori päälle. Joskus homma voidaan tehdä useammassa vaiheessa siten, että ensin laitetaan antibioottitäytteet ja myöhemmin tarkistetaan mitä hampaalle kuuluu ja tehdään pysyvät.

Vierailija
4/28 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, puudutus on automaatti toimenpide juurihoidossa. Eli se kertoo sinulle jo sen, että sattuisi ihan vietävästi ellei puudutettaisi. Ei siis huolta ainoa mikä tuntuu ikävältä koko toimenpiteessä on tuo  puudutuspiikki. Tänäpäivänä on hyvä kun ihmisen ei tarvitse enää pelätä hammaslääkäriä. Puudutus laitetaan kun sitä oikeesti tarvitaan. Ja sitten ei satu mikään :)

Ekalla kerralla kun hammas avataan ja tapetaan laitetaan puudutus, myöhemmillä kerroilla sitä voi rassailla ihan vapaasti koska siinä ei ole mitään tuntoa enää.

Vierailija
5/28 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sattuunu yhtään

Vierailija
6/28 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoa kipu juurihoidossa minulle oli puudutuspiikin antaminen (hyvinkin siedettävää oli) ja sitten kotiinpäästyä se jälkikipu (hoidettavissa särkylääkkeillä). Aika noiden välilssä oli täysin kivutonta, jopa torkahdin siellä juurihoidn jossain välissä (kesti yli tunnin)

Vierailija
7/28 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla suu pidettiin auki levittimillä, joten ei tarvinnut itse edes sitä tehdä.

Vierailija
8/28 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla oli kyllä tosi kivulias toimenpide useassa erässä. Kyyneleet valui silmistä ihan kivun vuoksi. Hl keskeytti hoidon, määräsi ab:n ja kuurin jälkeen jatkettiin loppuun. Jäi kammo. En halua pelotella, mutta kummastelen miten muilla pelkkä puudutus tehnyt juurihoidosta kivuttoman.

Vierailija
9/28 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on tehty 2 kertaa. Vikalla kerralla tuntuu todella kivuliaalta. Ensin porataan se sairas alue pois, sitten laitetaan lääkettä sinne juureen sitte, täyte ja päälipaikka. Ekalla kerralla pelotti, mut tokalla ei. Kestää ainakin 20 vuotta.

Vierailija
10/28 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sinulla ei ole mitään suolsitosairauksia tai sellaisia, niin syöt vaan aamulla vatsan täyteen puuroa tai jotain mikä pitää nälän loitolla mielellään koko päivän, niin pärjäät hyvin. VOi nimittäin käydä, että juurihoidon jälkeen sinulla on ns. leukalukko, joten et juurikaan sitten voi syödä mitään, kun leuka ei vain aukea.

Vierailija
11/28 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei omalla kohdalla ollut lainkaan kivulias, kun oli hyvin puudutettu, vaikka hammas olikin vielä elossa. Pelkäsin etukäteen kauheasti, mutta loppujen lopuksi epämiellyttävintä oli pitää suuta auki sen verran kauan, että leukalihakset alkoivat väsyä. Melko pitkäveteinen operaatio.

Vierailija
12/28 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mulla oli kyllä tosi kivulias toimenpide useassa erässä. Kyyneleet valui silmistä ihan kivun vuoksi. Hl keskeytti hoidon, määräsi ab:n ja kuurin jälkeen jatkettiin loppuun. Jäi kammo. En halua pelotella, mutta kummastelen miten muilla pelkkä puudutus tehnyt juurihoidosta kivuttoman.

se johtuu paljon yksilöllisistä tekijöistä. ITse sain muistaakseni kolme annosta puudutetta ja hammaslääkäri sanoi jo etukäteen, että heti jso tuntuu vähänkään, sano, niin laitetaan uusi puudutuspiikki, tämän ei ole tarkoitus sattua. Jos olisi sattunut liikaa, olisin saanut lähetteen nukutuksessa tehtävään.

Vierailija
13/28 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hoito ei yleensä tee kipeää lainkaan.

Itselläni juurihoidettiin melkein kuollut hammas. Operaatio oli täysin kivuton, mutta todella kovaa särkyä kesti hampaan alueella noin viikon ajan operaation jälkeen.

Kipuun ei tavalliset särkylääkkeet maksimiannostuksella juuri auttaneet, hyvä että edes pienehkö annos panacodia ja esimerkiksi unissaan jos puraisi edes hieman kovempaa hampaita yhteen heräsin kivusta ulvahtamalla.

Kannattaa varalle siis pyytää vaikkapa juuri panacod resepti, ainakin jos käyt yksityisellä hoidossa. Jostain ihme syystä tuntuvat julkisella puolella panttaavan kaikkia oikeasti toimivia lääkkeitä.

Vierailija
14/28 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipeetä on. Ei enää ikinä juurihoitoja vaan hammas pois jos on niin pha tilanne. Kokemusta on. 

Vierailija
15/28 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hammas on kuollut (gangreena) ei yleensä tarvitse puuduttaa, koska hermo on siis kuollut hampaan sisällä. 

Hampaassa voi olla myös pulpiitti, eli silloin hermo on toimiva (ainakin osittain)  ja tarvitsee ehdottomasti puudutuksen.

Juurenhoito vaatii useimmiten useita hoitokäyntejä, tulehdus on saatava sammumaan ennen hampaan täyttämistä.

Antibioottihoitoa tarvitaan vain harvoin juurihoidon lisäksi.

Eli hammaslääkäri luo hampaalle olosuhteet parantua juurenhoidolla ja oma elimistösi parantaa tulehduksen.

Vierailija
16/28 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä te mammat niitå hampaitanne hoidatte, jos niitä pitää juurihoitaa??? Järkyttävää.

Vierailija
17/28 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sattunut. 15v meni ja hammas alkoi oireilla ja otettiin sitten pois

Vierailija
18/28 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yks ja ainut kokemus. Oli aivan ihana hammaslääkäri, ei ollut hänestä kiinni. Käynti nro.1, siis se kun hampaan läpi porattiin, täytyi keskeyttää, kun vihloi loppuvaiheessa yhden poran pärähdyksen ajan aivan hirveesti. Jalat sätki ja pää pyöri, ihan spontaani reaktio. Lääkäri lopetti heti. Määräs antibioottikuurin ja muilla kerroilla ei ongelmaa.

Kolme lasta mulla ja synnytykset vielä kestää, mutta jos oikeen tulehtunutta hammasta poraa, joka ei puudu ja se jatkuis ja jatkuis, lähtis varmaan taju.

Vierailija
19/28 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä te mammat niitå hampaitanne hoidatte, jos niitä pitää juurihoitaa??? Järkyttävää.

Sinun kannattaisi päästää irti negatiivisuudesta, voisit silloin ihan itse keksiä miten hampaat voivat mennä juurihoitoon muutenin kuin huonolla hoidolla. 

minulle oli tullut juurihoidettuun hampaaseen niin pieni hiusmurtuma ettei sitä nähty missään hammastarkastuksessa ja pikkuhiljaa sinne pääsi bakteerit. Kun kyselin hammaslääkäriltä missä teen väärin, kun menee juurihoitoon asti, hän sanoi, että hampaistani näkee, että hoidan niitä hyvin, näitä nyt vain sattuu. Itsellä tuo hammas oli saanut kolhun eräästä jutusta + sitten narskutan öisin hampaitani, joka altistaa kulumiselle. Juurihoidon jälkeen sainkin purentakiskon, sen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia.

Vierailija
20/28 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D mulla ei ole yhtäkään reikää ollut koskaan, harjaan ja lankaan päivittäin. Hampaasta irtosi randomisti pala ja hammaslääkäri totesi heti että se on juurihoidon paikka se.