mikä on (teko)syysi kuulua vielä kirkkoon?
Kommentit (51)
Mitään tekosyitä ei ole, kuulun kirkkoon koska haluan kuulua kirkkoon. Muita kysymyksiä?
Sanokaa vaan suoraan, että uskotte näkymättömään ukkeliin.
Pikku vinkki: Ei ole olemassakaan mitään näkymätöntä ukkelia, joten voitte erota ihan rauhassa.
Miksi ei? Omassa seurakunnassani tehdään ihan pirusti töitä vähempiosaisten auttamiseksi. Eivät nuo eurot ehkä suoraan sinne mene, mutta luotan tuon puljun toimiin huomattavasti enemmän kuin monen muun. Ihan mielelläni maksan tuohon suuntaan muutaman roposen.
Onko oikeasti joillekkin kirkollisvero syy erota kirkosta, kun täällä nyt siitä puhutaan? Minulle henkilökohtaisesti yksi ja ainoa syy kirkosta eroamiseen, oli viimeisetkin rippeet uskosta Jumalan olemassaoloon. Itselle ja maailmassa tapahtuu paljon hyvin ikäviä asioita, jos Jumala olisi olemassa miksi hän antaisi niiden tapahtua. Siskoni kuolema suojatiellä autoilijan yliajamana vei uskoni totaalisesti. Se oli viimeinen pisara, jolloin päätin erota kirkosta. Anteeksi nyt vaan, mutta minusta ihminen joka ei usko Juman olemassaoloon kuuluu kirkkoon väärin perustein. Tämä vain minun mielipiteeni.
Epäitsekkyys, kirkon arvopohja ja opetus sekä toiminta, joka tukee ja auttaa ihmistä elämän alusta loppuun saakka monella eri tavoin.
Aina on kärsimystä. Joko ihmisten aiheuttamaa tai sitten luonnonihmeitä. Voi uskoa Jumlaan tai sitten ei.
"Huovinen tuki, lohdutti ja kuunteli selvinneitä Phuketin lentokentällä. Televisiokameroiden edessä Huovinen näytti tunteensa ja itki avoimesti.
Kymmenen vuoden takaiset kokemukset elävät Huovisen mielessä edelleen voimakkaina. Hän muistaa paljon menetystä ja kärsimystä.
"Toivo oli silloin niukassa. Kärsimys oli niin vahvasti läsnä, että sen kanssa kaikki elivät yhdessä. Ei siinä puheilla ollut paljoa sijaa", Huovinen sanoo.
Huovinen kertoo tapahtuneen horjuttaneen hänen omaa uskoaan. Uskosta hän ei kuitenkaan osannut luopua.
BENJAMIN SUOMELA HS
"Toivo oli silloin niukassa", sanoo jo eläkkeellä oleva entinen piispa Eero Huovinen kokemuksistaan Thaimaassa heti tsunamin jälkeen.
"Olen sen verran itsepäinen uskovainen, että pakenen Jumalan luokse jopa silloin, kun hän näyttää synkät kasvonsa. Ehkä vähän ravistelinkin Jumalaa, että kun olet meitä luvannut auttaa, niin miksi et nyt auta."
Huovinen kertoo, ettei ole löytänyt vastausta kärsimyksen kysymykseen. Kärsimys on kaikkein suurimpia arvoituksia ihmiskunnan historiassa, jo eläkkeelle jäänyt piispa pohtii.
Huovinen muistuttaa, että ihmisten arkielämässä on joka päivä pieniä tsunameita, jotka voivat olla niiden kokijoille ja heidän omaisilleen Kaakkois-Aasian hyökyaallon kaltaisia.
"Thaimaan tsunamin mittasuhteet vain olivat niin järkyttävät. Se kosketti niin monia, että sitä on mahdotonta unohtaa."
Uskon jeesukseen kristukseen ja ihmisten hyvyyteen :)
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 20:47"]Olen tapauskis
[/quote]
Anteeks mikä???
Mulle taitaa syyksi riittää se, että kiusaan sillä tätä AV:n ärsyttävää kirkkoonkuulumishullua. Mietin jo tuossa, pitäiskö käydä kastaa muljauttamassa lapsetkin, jotta kirkkoon liittyisi pari jäsentä lisää. Nimim. "Kiusa se on pienikin kiusa"
[quote author="Vierailija" time="08.01.2015 klo 16:52"][quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 20:47"]Olen tapauskis
[/quote]
Anteeks mikä???
[/quote] varmaan tapa uskovainen
Kuulun kirkkoon Päivi Räsäsen takia.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 00:27"]Osa maksetusta kirkollisverosta menee diakoniatyöhön.
[/quote]
Hyvin pieni osa, vain 3%. Kannattaa ennemin tukea oikeita avustusjärjetöjä.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 00:45"]
En ole uskovainen, mutta kuulun kirkkoon kannatusmielessä. Luterilaisen kirkon jäsenmäärä laskee jatkuvasti, ja muslimien määrä on kaksinkertaistunut kymmenessä vuodessa. En halua nähdä sitä päivää, kun muslimien määrä ohittaa kristittyjen Suomessa. Kaikki varmasti ymmärtävät, kuinka mielekästä kristillistä perua olevien juhlapyhien ja muiden vietto kansallisina pyhinä on, jos joku muu uskontokunta on suurempi. Haluan tulevienkin polvien pääsevän nauttimaan joulusta ja Suvivirrestä, sillä ne ovat mielestäni suomalaisuutta.
[/quote]
Haluan todellakin nähdä sen päivän kun kristittyjen määrä alittaa muslimien määrän, eli Suomessa olisi 2000 muslimia ja 1500 kristittyä ja 5,5 miljoonaa uskonnotonta.
Eroakirkosta-porukan propaganda on niin tympeää, että pysyn kirkossa pelkästään sen takia.
Kirkko on saanut paljon lokaa niskaansa viime aikoina, ja itse ainakin haluan omalta osaltani vastustaa nykyistä kirkosta eroamisen trendiä. Uskon myös Jumalaan ja minusta evankelisluterilainen kirkko tekee Suomessa hyvää työtä vähäosaisten auttamiseksi. Sieltä ei käännytetä ketään pois ja kaikille tarjotaan apua yhtä lailla, myös ateisteille, hinduille yms., mikä on oikein.