G: Väistätkö sinä toista autoa jos et ole velvollinen?
Toinen on tehnyt virheen liikenteessä ja menee risteykseen vaikka on väistämisvelvollinen. Vaihtoehtona sinulle jää ajaa kolari tai väistää/jarruttaa. Kumman teet ja miksi?
Kommentit (52)
Jarrutan/väistän jos ehdin. En halua loukata itseäni tai että kukaan muu loukkaantuu. Enkä halua, että auto hajoaa, vaikka joku muu ne vahingot korvaisikin.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 18:03"]
Jarrutan/väistän jos ehdin. En halua loukata itseäni tai että kukaan muu loukkaantuu. Enkä halua, että auto hajoaa, vaikka joku muu ne vahingot korvaisikin.
[/quote]
Saisit toisen vakuutuksen piikkiin uuden!
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 18:04"]
[/quote] Eikä saa!
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 18:12"]
[/quote] Eikä saa!
[/quote]
Isäs sai toisen vakuutuksen piikkiin ku se sut teki!
Lasten ollessa kyydissä väistän, yksin ajaessa en todellakaan, jos ei ihan pakko. Olen saanut yhden remontin autoon toisen kustannuksella..
Hei riitelevät lapsukaiset, ap tarkoitti autoilijoita.
Aina meinaan että ensi kerralla en välistä, että saisi uutta peltiä.. Refleksit vaan aina toimii niin että eipä ole vielä kolissut.
Väistän tietysti. En mä nyt tahallani kolaria aja!
Väistän. Suomessa saat sakon, ja etenkin jos tahallaan aiheutat tilanteen.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 18:13"]
Isäs sai toisen vakuutuksen piikkiin ku se sut teki!
[/quote] Isäni on kyllä saanut vakuutuksesta hyvät rahat minusta, se on totta. Osti niillä rahoilla uuden auton. Mutta kukaan ei ole niin tyhmä, että kuvittelee saavansa lunastuskuntoon menneestä autosta uuden verran tai jos saa vaan vähän uutta pelliä, niin se vaan laskee auton arvoa. Eri asia toki jos autosi on ennestään kuin kyntöpelto ja saat ne meneen samalla.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 20:12"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 18:03"]
[/quote]
[/quote]
Ei muuten saa. Meillä oli 22 km ajettu uusi auto, joka oli parkkipaikalla miehen työpaikan edessä. Jäisellä kadulla sen päälle luisui pakettiauto, joka onnistui ruhjomaan auton vasemman takaoven ja työntämään meidän auton vasten betonireunusta siten, että siinä meni koko etuosa ruttuun ja moottori työntyi etuistuimelle. Kyllä, toisen auton nopeus ylitti järkevän.
Mutta ei meille mitään uutta autoa tullut. Vakuutusyhtiön päätöksen mukaan auton arvo oli laskenut jo lähes 20% ja kaikki ylimääräiset helyt alkaen peruutustutkasta katsottiin arvottomiksi. Korvaussumma oli siten paljon pienempi kuin auton ostohinta.
Loput rahat piti hakea käräjien kautta eli toinen kuski tuomita syylliseksi ja sen jälkeen vaatia vahingonkorvauksena loput rahat.
[/quote]
Mikä vakuutusyhtiö on kyseessä, ja seuraavaksi tarvitsen tiedot millä voi tilata tuon tuomiolauselman oikeudesta.
Viisaampi väistää vaikka olisi oikeassa, ei ehjää autoa kannata rikkoa.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 19:01"][quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 18:50"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 18:49"]
Liikennesääntö joka menee kaikkien muiden liikennesääntöjen edelle: törmäystä pitää yrittää välttää kaikin keinoin!
[/quote]
Niin mutta riittää kun sanoo että yritti väistää muttei onnistunut.
[/quote]
toivottavasti se riittää sitten sullekkin selitykseksi joku sunlainen törmää sun autoos kun lapsesi on kyytissä
[/quote]
Miks nää lapset vedetään aina tähän..mua ei ainakaan kiinnosta jos lapsi kuolee
Väistän. Laki edellyttää että en tahallani aja kolaria. Järki sanoo samaa.
Voisi ehkä "hieman" harmittaa, jos oikeassa olevana tahallaan joutuisi kolaritilanteeseen ja sen seurauksena saisi jonkun pysyvän vamman esimerkiksi selkään tai niskaan. Varsinkin, jos olisi tilanteen kuitenkin voinut väistämällä välttää.
Väistän, mutta törttöilijä saa kuulla käsi- ja äänimerkein olleensa kusipää.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 20:38"]
Viisaampi väistää vaikka olisi oikeassa, ei ehjää autoa kannata rikkoa.
[/quote]
Näin.
Tietysti väistän, eihän kolaria saa tahallaan ajaa. Yhden ainoan kolarin olen ajanut ja silloin kolme hirveä juoksi tielle ja parhaani mukaan yritn silloinkin välttää törmäystä, mutta ei mahtunut mistään ohi, eikä jarrutsmatka riittänyt.
Mutta risteyksissä vastapuoli kyllä huomaa että töppäsi väsämisvelvollisuutensa kanssa, jätän jarrtuksen viiimetinkaan ja soitan torvea.
Mulla työpaikalla lähteissä on sellainen risteys, että vain joka 10. jos sitäkään väistää oikealta tulevia, vaikka ei ole kolmiota. Kyseisellä kadulla on joku kuvitteellinen etuajo-oikeus ja samaa näkee muissakin risteyksissä samalla kadulla. Kerran jo katsoin, että kappas, nyt siinä väistetään kerrankin kunnollla ja oikeaoppisesti. Mutta se olikin autokoulun auto, joten siitä ei ainakaan ole kyse, etteikö asiaa tiedettäisi. Mulla on vaihtoehtona väistää vasemmalta tulevat tai saada joku kylkeeni. Itse aina väistän, jos olen jostain syystä ajamassa siitä ohi, ja moni onkin sitten ihmeissään.
Ajan kolarin, koska olen suomalainen jääräpää.