Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko seissyt aura-auton lumisuihkun alla?

Vierailija
06.01.2015 |

Koulupoikana oli suurta hupia, kun potkukelkkailtiin kaverien kanssa pikkukylämme halki kulkevaa tietä kyläkoululle. Kun äänestä kuuli, että takaa tulee aura-auto, piti äkkiä ottaa kelkat kantoon ja siirtyä kymmenkunta metriä lumihangen puolelle seisomaan. Siinä sitten seistiin, kun aura heitti ison lumisuihkun päällemme. Lystiä oli.

Oli kuitenkin jotain vielä aura-autoakin hienompaa. Tiekarhu, tuo pitkäkeulainen maanteiden valtias. Tiekarhu oli panssarivaunusta seuraavaksi hienoin näky minkä koulupoika saattoi nähdä. Kun Lokomo Teräskarhu lähestyi apokalyptisen jyrinän saattelemana, siinä tanner tömisi. Tuo hehkuvasilmäinen hirviö raateli teränsä hampailla jäisen polanteen helposti sametintasaiseksi. 

Vaikka vauhti ei ollut kolmea tai neljääkymppiä kovempi, nöösistä se tuntui yhdistettynä Teräskarhun pelonsekaista kunnioitusta herättävään korkeaan ja tonnien painoiseen hahmoon siltä kuin suihkukone olisi ajanut kohti. Tiekarhun kuski oli meille ritarin kaltainen sankari, joka oli kesyttänyt teräshirviön ja pystyi ohjailemaan sitä.

Nykyään ei tiekarhuja juurikaan enää näe. Ainakaan meillä päin, jossa uudemmat viritelmät ovat korvanneet ne.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu pentuna aina.

Vierailija
2/17 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo ole aika vaarallista? Siellä lumisuihkun keskellä voi olla vaikka jääpaloja yms?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain jääköntin otsaani. 14 tikkiä. Olin varmaan jotain 7v. Muistan kun itkin ja äiti vaan huusi vihaisena lääkärin odotushuoneessa.

Vierailija
4/17 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 13:08"]Eikö tuo ole aika vaarallista? Siellä lumisuihkun keskellä voi olla vaikka jääpaloja yms?
[/quote]

On. Jääpaloja ja kiviä lensi, meille tosin ei koskaan sattunut mitään

Vierailija
5/17 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli tapana heittäytyä pitkäksemme ojan pohjalle kuullessamme aura-auton lähestyvän. Sieltä lumen alta oli sitten mukava kömpiä esiin. Monesti olen ihmetellyt ettei kenellekään sattunut mitään vakavampaa. Ja olen nainen, joten kyllä tämä oli molempien sukupuolten harrastus.

Vierailija
6/17 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jonkun kerran kakarana kavereiden kanssa moista myös harrastanut. Sitten joku tuttavapiiriin kuulunut vanhempi poika sai kivenmurikasta päähän ja leikki loppui kylän lasten keskuudessa siihen.

Vierailija
7/17 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettakaa lapsillenne, että sinne lumisuihkuun ei saa mennä, koska siellä voi lähteä henki tai vammautua loppuiäksi.

Vierailija
8/17 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kohdannut muutaman sellaisen ihmisen, jonka uskon seisseen aura-auton lumisuihkun alla.

Vierailija
9/17 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 15:14"]

Olen kohdannut muutaman sellaisen ihmisen, jonka uskon seisseen aura-auton lumisuihkun alla.

[/quote]

Ovatko he rullatuolipotilaita?

Vierailija
10/17 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut, koska isoveli sai jääkökön päähänsä (siitä tuli muusikko). Sen sijaan menin viitenä vuonna peräkkäin siihen halpaan, että seisoin puun alla ja faija potkaisi sen runkoa... Jumalauta VIITENÄ VUONNA.

Vierailija
11/17 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 16:12"]En saanut, koska isoveli sai jääkökön päähänsä (siitä tuli muusikko). Sen sijaan menin viitenä vuonna peräkkäin siihen halpaan, että seisoin puun alla ja faija potkaisi sen runkoa... Jumalauta VIITENÄ VUONNA.
[/quote]

Tuo oli ihan mahtavaa. Ihan itsekin kiskoin oksia ym. että sai lumet niskaan.

Vierailija
12/17 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tuota tehtiin kakarana joka tavi. Ihme todellakin ettei kellekkään käynyt mitään. Jutttuja kyllä kuultiin , että jossain jollekin oli käynyt.

Hullu harrastus oli sekin kun saateltiin teineinä parhaan ystäväni kanssa poikakavereitamme bussille, mentiin sitten sen bussin taakse kyykkyyn ja otettiin puskurista kiinni ja luisuttiin jäisellä tiellä perässä bootsit jalassa niin pitkään kuin uskallettiin. Tuli ehkä kilometrin päässä isomman tien risteykseen, mutta kyllä tuossa jo hurja vauhti saatiin ja monet kerrat ojaan lennettiin. Ja oltiin kuitenkin jo 16-17 vuotiaita. Äly hoi!!!! Todellakin ihme, ettei olla kuolleita molemmat!

Ja sitä ihmettelen ettei bussikuskit tuohon puuttuneet, pakkoha jonkun oli huomata kun kierittiin siellä tiellä välillä kun ote irtos tai tökkäs jäättömään tiehen. Huh Huh!

Vierailija
13/17 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuja harrastuksia menneiltä vuosikymmeniltä, samassa sarjassa tietysti sähköpaimenlangalle kuseminen, kielen painaminen polkupyörän ohjaustankoon pakkasella ym.

Vierailija
14/17 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 16:34"]

Tuttuja harrastuksia menneiltä vuosikymmeniltä, samassa sarjassa tietysti sähköpaimenlangalle kuseminen, kielen painaminen polkupyörän ohjaustankoon pakkasella ym.

[/quote]

Oppi menee perille parhaiten kantapään kautta. Varsinkin fysiikan alaan liittyvä. "Nyt on hyvä auringonpaiste, sytytä vaan se musta kumin pala sillä suurennuslasilla... Oho, miten se tuli nyt noin helposti levisi koko taloon?"

Vierailija
15/17 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 16:12"]

En saanut, koska isoveli sai jääkökön päähänsä (siitä tuli muusikko). S

[/quote]

ei kai sentään basisti? :O

Vierailija
16/17 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 14:53"]Opettakaa lapsillenne, että sinne lumisuihkuun ei saa mennä, koska siellä voi lähteä henki tai vammautua loppuiäksi.
[/quote]

Sehän on selvä, että omilta lapsilta tuo huvi on kielletty ankarasti.

Vierailija
17/17 |
06.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Seuraava kysymys.