Mitä ruokaa tekisi jauhelihasta
Vain itselle. Munia, maitoa tai perunajauhoja ei ole, joten makaronilaatikko ei taida onnistua. Pitäisi olla jotain helposti mikrossa lämmitettävää, koska tarkoitus on ottaa huomenna evääksi ja pakastaa loput sitä varten. Keitto ei nyt nappaa. Löytyy täysjyvämakaronia, perunoita, porkkanoita, sipulia ja mausteita. Juustoa on vain muutama pala, mutta ne voin käyttää.
Kommentit (14)
No höh, miksen keksinyt tuota mureketta. Mulla on myös paprikoita, voisiko niitä hyödyntää? Täytettyjä paprikoita ajattelin aluksi, mutta juustoa on niin vähän ja ne on ehkä hankalia töihin.
Tee "shepherd's pie": sekoita paistettu jauheliha+sipuli+herneitä+ pieneksi pilkottuja porkkanoita "tahnaksi" tomaattipyreen kanssa. Jauhelihamössö vuoan pohjalle, päälle perunamuusi ja uuniin hetkeksi.
Herneitä ei ole, mutta nelosen ohje kuulostaa hyvältä. taidan tehdä sen hieman soveltaen.
Tuo on meidän vakioruokaa nykyään, makaronilaatikko kyllästyttää jo ja tuohon saa upotettua vaikka mitä. Juustot voit laittaa jauhelihamössön ja muusin väliin niin pääset niistäkin eroon ja pilko paprikaa herneiden tilalle :) T. 4
Paloittele paprika pieniksi paloiksi ja sekoita mureketaikinaan?
Minä varmaan tekisin peruna-porkkanamuusia ja jauhelihapihvejä (taikinaan sipulia, mausteita, juustoa..). Paprikat paloittelisin tikuiksi ja söisin salaatin korvikkeena.
Jauhelihapihvit on kätevä, kun jos pakastat ne, niin voit käyttää niitä melkein minkä kanssa vain myöhemminkin.
Kiitti, nyt tuli jo runsaudenpula, mutta taidan ottaa tuon nelosen, niin saan noita perunoita käytettyä. En oikein välitä keitetyistä perunoista, enkä tee niitä koskaan pelkästään itselleni. Perunamuusin joudun kyllä tekemään ilman maitoa, mutta eiköhän se onnistu.
Makaronilaatikon voi tehdä myös lihaliemeen, tulee paljon parempi niin.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 11:03"]
[/quote]
Olen tehnytkin, kun meillä on maitoallergikko, ja käyttänyt munien puutteessa perunajauhoa suurusteena. Mutta nyt ei ole kumpaakaan ja onhan se vähän tylsäkin. Mutta nyt lähden tekemään tuota nelosen ehdottamaa sapuskaa! Se on helpompaa kuin mureke, kun otin aamulla jauhelihan pakkasesta ja se ei ole ihan sulanut vielä, sekä sitä on kuitenkin vain se 400 grammaa.
Mä tekisin tortilloja. Jauhelihan voi vaan paistaa ja maustaa, osan heittää pakkaseen ja loppuosan syödä kahtena päivänä erilaisilla täytteillä. Ja loput täytteet voi taas jatkojalostaa muihin ruokiin.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 11:07"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 11:03"]
[/quote]
Olen tehnytkin, kun meillä on maitoallergikko, ja käyttänyt munien puutteessa perunajauhoa suurusteena. Mutta nyt ei ole kumpaakaan ja onhan se vähän tylsäkin. Mutta nyt lähden tekemään tuota nelosen ehdottamaa sapuskaa! Se on helpompaa kuin mureke, kun otin aamulla jauhelihan pakkasesta ja se ei ole ihan sulanut vielä, sekä sitä on kuitenkin vain se 400 grammaa.
[/quote]
En minä ole kyllä koskaan mitään suurustetta ole laittanut, ja hyvää on ollut.
Päädyin kuitenkin tekemään jauhelihakasviskastikkeen. Teki mieli niitä makaroneja kuitenkin. Perunoista teen illalla rieskoja.
Jauheliha-peruna-porkkanaviipalelaatikkoa.
Mökkigulassi! Pataan perunaviipalett, ruskistettu jauheliha, mausteita ja paprikaa. Myös hiven tomaattipyrettä voi laittaa. Amna muhia, suurustuu herkulliselsi padaksi
Pihvejä, lihapullia ja jos oikei laiskottaa niin mureke ja juusto kokonaisena sinne sisään. Kuulostipa irstaalta :D