Uskaltaisitko alkaa seurustella miehen kanssa, jolla on ollut
psykoosi? Kuulostaa ehkä tyhmältä kysymykseltä, mutta tätä nyt tosissani pohdin.. Tutustuimme netissä (ei deittipalsta) ja aika avoimesti olen puhunut hänelle omasta menneestä masennuksestani, sitten aika puolivahingossa kertoi tuosta, ja saman tien sanoi ettei halua puhua siitä tai muistella menneitä vaikeuksiaan, ja vakuuttaa kauheasti (epäilyttävän innokkaasti) olevansa täysin kunnossa nykyään. On tosi kiinnostunut minusta ja piirittää, kauhean raskaasti tuntuu ottavan jos vaikka en ehdikään kahville tmv. Jotain hiukan pelottavaa siinä on, vaikka on hurmaava ja periaatteessa olen kiinnostunut :/
Kommentit (24)
En. En jaksa mitään pöhlöjä tai heikkoja muutenkaan. Kumppaniksi ei missään olosuhteissa.
En, en jaksaisi, kun omakin mielenterveys on vähän koetuksella...
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 15:54"]
Kyllä. Asun miehen kanssa joka sairasto avioliittomme alkupuolella psykoosin, tuosta on nyt 6 vuotta aikaa eikä mennyt varjosta. Jos psykoosi joskus uusii olen valmis tukemaan miestäni uudestaan.
[/quote]
Mutta oliko mt-ongelmat tiedossa kun aloit seurustella? onhan mulla itsellänikin (ollut) mt-ongelmia enkä halua kuulostaa mitenkään natsilta, mutta jotenkin tuo psykoosi ja sen mahd. uusiutuminen pelottaa - tuttava sairastaa skitsofreniaa ja sen psykooseissa on meinannut lähteä henki paitsi itseltään myös lähimmäisiltä ennenkuin on toimitettu tahdonvastaiseen hoitoon :( En haluaisi ehdoin tahdoin hankkia hankaluuksia etenkin kun mulla on pieniä lapsia, ja mies vaikuttaa tosi takertuvaiselta ja ihastuneelta.
Voi kuule nykyajan akat seurustelee juoppojen narkkareiden narsistien hakkaajien jne kanssa. Yks sata vuotta sitte sairastettu psykoosi ei oo mitään!! Oon nii monia kavereitani yrittäny pelastaa paskoista suhteista että sanon että psykoosi joka on sairastettu kauan sitte ei tunnu missään. Ikinä en kyllä ite rupia millekään miesten kanssa!!
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 15:58"]
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 15:54"]
Kyllä. Asun miehen kanssa joka sairasto avioliittomme alkupuolella psykoosin, tuosta on nyt 6 vuotta aikaa eikä mennyt varjosta. Jos psykoosi joskus uusii olen valmis tukemaan miestäni uudestaan.
[/quote]
Mutta oliko mt-ongelmat tiedossa kun aloit seurustella? onhan mulla itsellänikin (ollut) mt-ongelmia enkä halua kuulostaa mitenkään natsilta, mutta jotenkin tuo psykoosi ja sen mahd. uusiutuminen pelottaa - tuttava sairastaa skitsofreniaa ja sen psykooseissa on meinannut lähteä henki paitsi itseltään myös lähimmäisiltä ennenkuin on toimitettu tahdonvastaiseen hoitoon :( En haluaisi ehdoin tahdoin hankkia hankaluuksia etenkin kun mulla on pieniä lapsia, ja mies vaikuttaa tosi takertuvaiselta ja ihastuneelta.
[/quote]
Ap lisää vielä, että erityisesti mua vaivaa tuo, ettei halua puhua asiasta /menneisyydestään avoimesti :/
Psykoosi voi uusiutua ja joskus harvoin psykoottinen ihminen voi olla vaarallinen. Silti uakaltaisin. Psykoosi on aika yleistä ja se on hoidettavissa. Olen itse ollut samankaltaisessa tilassa, paljon lievemmässä vain. Jälkeenpäin ajattelin, että siitä olisi voinut tulla psykoosikin. Äidilläni oli monen vuoden psykoosi ollessani ala-asteikäinen. Kestin sen, vaikken edes ymmärtänyt, mistä on kysymys. Kestäisin siis myös miesystävän psykoosin. Mielestäni hän ansaitsee mahdollisuuden. -N20
Varmasti vaikuttaa mikä psykoosi ja miten oireilee. Yllättävän monella on jotain mielenterveydellisiä ongelma. Ei täällä taida kukaan olla täysjärkinen, pahimmat tapaukset luulevat olevan.
Haluaisin kyllä kuulula asiasta lisää. Mutta jos taustalla ei ole perussairautta joka altistaa psykooseille (skitsofrenia, bipo) ja varsinkin jos psykoosille on jotain selittäviä tekijöitä elämäntilanteesta, voisin hyvinkin uskaltaa.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 15:58"][quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 15:54"]
[/quote]
[/quote]
Ei, mieheni oli eläväinen, päättäväinen ja onnellinen ja siinä on sinulle tyttöseni hyvä pointti: elämä voi koska tahansa heittää sellaiseen suohon jonka vesi on myrkyllistä : kuka vain voi sairastua, koska vain.
Turha pelätä tulevaisuutta ja takertua menneisiin, elä elämääsi tyttö hyvä.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 16:01"]
Haluaisin kyllä kuulula asiasta lisää. Mutta jos taustalla ei ole perussairautta joka altistaa psykooseille (skitsofrenia, bipo) ja varsinkin jos psykoosille on jotain selittäviä tekijöitä elämäntilanteesta, voisin hyvinkin uskaltaa.
[/quote]
Sehän siinä, kun se ei kerro asiasta lisää :/ Vaikka olen kysynyt suoraan ja epäsuoraan. ap
Haluaisin tietää vähän enemmän mistä on kysymys. Onko psykoosi ollut kapea-alaista johonkin tiettyyn asiaan liittyvää vai kaikenlamauttavaa skitsofeenistä psykoosia. Haluaisin myös tietää, missä ja miten miestä on hoidettu. Psykoosejakin on laidasta laitaan. Mutta on todellakin eri asia onko taustalla kroonisen sairauden diagnoosi vai akuutti tilanne. Psykoosi ei ole pikkujuttu!
Ai ei kerro. No sitten sanoisin "kiitos ei ja hei".
Riippuisi siitä mistä psykoosi johtui
Kyllä tuo psykoosikin mietityttäisi, mutta vielä enemmän pistäisi hanttiin takertuvuus. Jos sinua ahdistaa jo nyt, niin vaistosi on varmaan aivan oikeassa..
En alkaisi, en halua ongelmia ehdoin tahdoin.
Minua arveluttaisi tuo ettei halua puhua asiasta. Voihan se olla että pelkää että pelästyt tuota, mutta tosiaan minuakin kiinnostaisi tietää tuosta psykoosissa enemmän. Omakin mieheni on ollut kerran psykoosissa.
En todellakaan aloittais mitään ihmisen kanssa kuka ei suostu puhumaan asiasta. On selkeästi vielä hyvin huteralla pohjalla mielenterveys. Pelkääköhän menevänsä uudestaan psykoosiin jos muistelee siihen johtaneita aikoja ja tapahtumia...?
Läheiseni on sairastanut psykoosin, mutta tällä hetkellä ns. terveen kirjoissa. Tosin on keskimääräistä helpommin taipuvainen masennukseen. Omituinen ajatus, että aiempi diagnosoitu mielenterveyden ongelma olisi jollekin este aloittaa parisuhde. Joukossamme viipertää monen monta diagnosoimatonta viiri-päätä. Kannattaa kurkata ensteksi sinne peiliin ja miettiä sitten uudelleen.
En uskaltaisi, jos asiasta ei suostu puhumaan. Itse seurustelin vuoden miehen kanssa, joka oli ollut aikaisemmin psykoosissa (sairastaa kaksisuuntaista mielialahäiriötä). Kertoi kyllä hieman asiasta, mutta osasi kai sivuuttaa kysymykseni hyvin ja valehdella. Suhde päättyi väkivaltaisesti fyysisesti että henkisesti. En ole eläissäni tavannut yhtä epärehellistä, epätasapainoista, ja narsistista ihmistä kuin hän oli ja on. Kyseinen mies kohdellut samoin myös edellistä naisystäväänsä. Mutta tämä oli vain minun kokemukseni, ihmisiä on erilaisia. Neuvon kuitenkin tutustumaan kunnolla, ennen kuin lähtee vakavampaan parisuhteeseen.