Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei "gluteeniyliherkät", ketkä siedätte hieman esim. vehnää

Vierailija
05.01.2015 |

Leivotteko koskaan 50-50 gluteenittomista ja tavallisista vehnä/ruisjauhoista leipää tai muuta? Meneekö niin kuin kuvitelmissani, eli leipään saisi vehnästä vähän sitkoa ja kuohkeutta, mutta leipä ei olisi täysin vehnää. Psylliumia käytän kokonaan gluteenittomissa leipomuksissa, mutta ei millään saa vuokaleivästä yhtä ihanan fluffya kuin normaaleista jauhoista..

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ob herkkyyttä, niin ei todellakaan voi käyttää puolta vehnää. Mutä järkeä edes sitten laittaa gl.jauhoa? Syö puolet vähemmän tavallista leipää.

Vierailija
2/21 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 13:13"]Jos ob herkkyyttä, niin ei todellakaan voi käyttää puolta vehnää. Mutä järkeä edes sitten laittaa gl.jauhoa? Syö puolet vähemmän tavallista leipää.
[/quote]

No itse en kestänyt vuosiin ollenkaan gluteenia, mutta nykyään siedän sitä maltillisesti. Vähän myös talouskysymys tämä, kun gluteenittomat jauhot ovat sen 4x kalliimpia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä kuullut "gluteeniyliherkkyydestä", miten se ilmenee? Minulla on lapsesta asti ollut ihan tavallinen keliakia. Pienestä määrästä vehnää kerralla en saa mitään huomattavia oireita: ei tule mitään äkillistä ripulia tms. Mutta kyllä se silti jo siihen suoliston nukkaan vaikuttaa. Jos syön pienen määrän gluteenipitoisia viljoja vaikkapa joka päivä pidemmän ajan, niin oireet ovatkin sitten jo todella pahoja. (Minun keliakiani oirehtii lopulta alavatsan helvetillisinä kipuina, ihottumana, ja neurologisina oireina, rytmihäiriöinä y.m. systeemisinä oireina.)

Toisin sanoen: vaikka oireita ei tulisi pienistä määristä, niin se ei tarkoita, että elimistö sitä varsinaisesti "sietää".

Vierailija
4/21 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 13:19"]

En ole ikinä kuullut "gluteeniyliherkkyydestä", miten se ilmenee? [/quote]

Minulla ei ole keliakiaa vaan IBS/ärtynyt suoli (ihan lääkärissä todettuja nuo) ja maha ei kestä gluteenia, siksipä syönkin glueenittomasti nykyään. Kun vielä söin gluteenia, seurauksena oli järkky mahan turpoaminen, ilmavaivat, nipistelevä kipu mahassa ja joskus myös ripuli.

Vierailija
5/21 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan gluteenista ripulia, ihottumaa, haavaumia limakalvoille ja nivelsärkyjä, joten vältän gluteenia. Lääkäriin en ole asian vuoksi mennyt joten en tiedä onko keliakiaa vai ei. Mutta silti en käytä missään gluteenia sisältäviä tuotteitta, koska en näe siinä mitään järkeä rasittaa elimistöä. Vaikka gluteenittomat jauhot ovat kalliita, ja leipä vielä kalliimpaa, niin oma hyvinvointi on kuitenkin tärkeintä. Pienähän ne rahat on verrattuna vaikkapa siihen että polttaisin tupakkaa tms. Leivän teen vuokaleipänä, ja vaikka eihän siinä sitkoa ole ollenkaan niin hyvältä maistuu. :)  Korvaan leivän usein puurolla muutenkin koska olen laiska leipomaan.

Ajattele, että ne rahat joista nyt puhutaan, kun kuitenkin ihan muutamia euroja per kaupassakäynti. Voisit tuhlata ne turhempaankin. 

Vierailija
6/21 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vehnä on minulle vielä pahempaa kuin gluteiini. Käytän gluteenitonta jauhoa, johon lisään tattarijauhoa ja psylliumia.

Vierailija
7/21 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliherkkyys meinaa sitä, että on keliakian oireet ilman suolinukan tuhoutumista. Minulla oli yhdessä vaiheessa jopa pahempaa oireilua, kuin "oikeaa keliakiaa" sairastavalla kaverillani.

Vierailija
8/21 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 13:24"]

Minulla ei ole keliakiaa vaan IBS/ärtynyt suoli (ihan lääkärissä todettuja nuo) ja maha ei kestä gluteenia, siksipä syönkin glueenittomasti nykyään. Kun vielä söin gluteenia, seurauksena oli järkky mahan turpoaminen, ilmavaivat, nipistelevä kipu mahassa ja joskus myös ripuli.

[/quote]

Aah, ymmärrän. Mutta onko sinulla todettu, ettei olisi myös keliakiaa? Useinhan keliakia ja IBS kulkevat vähän käsi kädessä.

Mutta joka tapauksessa olisin tapauksessasi varovainen, on sitten keliakiaa tai ei. Jos olet aiemmin saanut gluteenista pahoja oireita, niin tuntuu oudolta, ettei se tekisi enää mitään hallaa. Kun se voi vaikuttaa myös niin, ettet sitä huomaa.

Toki voi olla, että oireesi johtuivat alunperin jostain ihan muusta kuin gluteenista.

Vierailija
9/21 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 13:26"]Minä saan gluteenista ripulia, ihottumaa, haavaumia limakalvoille ja nivelsärkyjä, joten vältän gluteenia. Lääkäriin en ole asian vuoksi mennyt joten en tiedä onko keliakiaa vai ei. Mutta silti en käytä missään gluteenia sisältäviä tuotteitta, koska en näe siinä mitään järkeä rasittaa elimistöä. Vaikka gluteenittomat jauhot ovat kalliita, ja leipä vielä kalliimpaa, niin oma hyvinvointi on kuitenkin tärkeintä. Pienähän ne rahat on verrattuna vaikkapa siihen että polttaisin tupakkaa tms. Leivän teen vuokaleipänä, ja vaikka eihän siinä sitkoa ole ollenkaan niin hyvältä maistuu. :)  Korvaan leivän usein puurolla muutenkin koska olen laiska leipomaan.

Ajattele, että ne rahat joista nyt puhutaan, kun kuitenkin ihan muutamia euroja per kaupassakäynti. Voisit tuhlata ne turhempaankin. 
[/quote]

Tiedän tiedän, mutta nyt kun vihdoin siedän oikeasti sitä vehnää pienissä määrin, niin haluan leipoa sitä leipääni toleranssin pitämiseksi. Ei tarvisi taas riehua jossain ravintoloisaa ja työpaikan palavereissa mahdollisista vehnämurusista jossain ja yllätysoksennusripuleista.

Vehnää haluaisin siihen leipään nimenomaan sen kuohkeuden vuoksi. Monenlaiset gluteenittomat leivät onnistuu, mutta ei vaan sellainen kuohkea toastimainen vuokaleipä. Siitä tässä haaveilen :D

Vierailija
10/21 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 13:31"]

[/quote]

Aah, ymmärrän. Mutta onko sinulla todettu, ettei olisi myös keliakiaa? Useinhan keliakia ja IBS kulkevat vähän käsi kädessä.

Mutta joka tapauksessa olisin tapauksessasi varovainen, on sitten keliakiaa tai ei. Jos olet aiemmin saanut gluteenista pahoja oireita, niin tuntuu oudolta, ettei se tekisi enää mitään hallaa. Kun se voi vaikuttaa myös niin, ettet sitä huomaa.

Toki voi olla, että oireesi johtuivat alunperin jostain ihan muusta kuin gluteenista.

[/quote]

Minulla on siis todettu ihan lääkärissä ettei ole keliakiaa. Ja tosiaan en syö mitään gluteenia sisältäviä viljoja enää nykyään. Jotkut mahavammaiset pystyvät ilmeisesti syömään kauraa ilman oireita, minä en, joten en siten syö sitäkään.

Niin ja juu, en ole ap. Olisi ilmeisesti pitänyt mainita se heti, pahoitteluni.

Vierailija
11/21 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla yliherkkyys liittyi selkeästi stressin ja löysien elintapojen johdosta kohonneisiin kilpirauhasarvoihin. Nyt nekin ovat aivan normaalit, ja aloin sietää gluteenia pienen totuttelun jälkeen pian.

Ap on siis 3, 8, 10. En ole tuo IBS-kirjoittaja.

Vierailija
12/21 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jestas sentään. Joillain menee elintarvikehysteria taas vähän yli.

Vierailija
13/21 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 13:26"]

Minä saan gluteenista ripulia, ihottumaa, haavaumia limakalvoille ja nivelsärkyjä, joten vältän gluteenia. Lääkäriin en ole asian vuoksi mennyt joten en tiedä onko keliakiaa vai ei.

[/quote]

Oireet kuulostavat hyvin tutulta.

t: "virallisesti" todettu keliaakikko

Vierailija
14/21 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kilpirauhasvaivaisen tulis noudattaa täysin gluteenitonta ruokavaliota? Korjatkaa jos olen väärässä.

Vierailija
15/21 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

paras blogi gluteenittomasta leivonnasta josko sieltä löytyisi sinulle sopiva leipäresepti

http://www.gluteenitontaleivontaa.fi/search/label/Leiv%C3%A4t%20ja%20s%C3%A4mpyl%C3%A4t

Itse kokeilisin tuota gluteenitonta kauravuokaa

Vierailija
16/21 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 13:36"]

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 13:31"]

[/quote]

[/quote]

Minulla on siis todettu ihan lääkärissä ettei ole keliakiaa. Ja tosiaan en syö mitään gluteenia sisältäviä viljoja enää nykyään. Jotkut mahavammaiset pystyvät ilmeisesti syömään kauraa ilman oireita, minä en, joten en siten syö sitäkään.

Niin ja juu, en ole ap. Olisi ilmeisesti pitänyt mainita se heti, pahoitteluni.

[/quote]

Anteeksi, ymmärsin itsekin vähän väärin :) Omaa kroppaansa kannattaa ehdottomasti kuunnella, totta kai! Jos jostain tulee ikäviä oireita, en ole ikinä ymmärtänyt, miksi sitä pitäisi väkisin syödä.

Minulla on siis virallisesti todettu keliakia, mutta mitään laktoosi-intoleranssia eikä varsinkaan "sokeriyliherkkyyttä" (mitä ei taida virallisesti olla olemassakaan) ole todettu. Kuitenkin saan ei-kypsytetyistä maitotuotteista ja sokeripitoisista ruuista aika rankkojakin oireita. Miksi ihmeessä siis söisin näitä, kun olen monen vuoden aikana jo ehtinyt todeta, etteivät ne sovi minulle? En välitä yhtään, jos jotkut pitävät "ruoka-ainehysteerikkona" vai mitä sanaa tässä ketjussa joku ehtikin jo käyttää...

Vierailija
17/21 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 14:07"]

Eikö kilpirauhasvaivaisen tulis noudattaa täysin gluteenitonta ruokavaliota? Korjatkaa jos olen väärässä.

[/quote]

Sitähän jotkut tutkijat ovat tosiaan sanoneet. Se on kyllä jo aika laajasti tutkittu juttu, että keliakialla ja kilpirauhasongelmilla on vahva linkki.

t: keliaakikko

Vierailija
18/21 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 14:07"]Eikö kilpirauhasvaivaisen tulis noudattaa täysin gluteenitonta ruokavaliota? Korjatkaa jos olen väärässä.
[/quote]

Kilpirauhasen vajaatoiminta ja keliakia tai "keliakia" kuuluu usein yhteen, eli kyllä. Mutta minulla ap:lla ei ole vajaatoimintaa tai muutakaan, arvot olivat hetkellisesti koholla, jolloin gluteeninsietokykyni oli 0 ja elin pitkään gluteenittimana.

Osaan edelleenkin leipoa gluteenittomia leipiä, mutta mistään ohjeista huolimatta en sitä KUOHKEAA vuokaleipää, mitä vehnästä saa. Valmiitkin ovat kammottavia ja kalliita. Teen mielelläni täyteläisiä voikkaireita välipalaksi ja eväiksi, ja en niinkään halua ylläpitää sitä vehnätoleranssia esim. pastalla. Siksi haluaisin sen gluteenin sinne leipään :)
Ei auta kuin itse kokeilla, jos muilla ei ole kokemusta.

Vierailija
19/21 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 13:53"]

Voi jestas sentään. Joillain menee elintarvikehysteria taas vähän yli.

[/quote]

Jos tulee veriripulia, ihottumaa ja neurologisia oireita väärästä ruoasta, niin voisivatko kaiken maailman trollit jättää kirjoittamatta tällaisiin ketjuihin?

Vierailija
20/21 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tääkin vielä. Jos mummolla on keliakia ja äidillä struuma... Multa löytyy lähes kaikki kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet, mutta verikokeet on viitearvojen sisällä. Lisäksi, vatsani pysyy kunnossa kun välttelen vehnää. Pullan syönnin jälkeen pieren ja ripuloin pari päivää. En ole aiemmin näitäkään yhdistänyt toisiinsa. Ehkä pitäisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan