Endometrioosin hoidosta (kirjoitin aiemmin tänään magneettikuvauksesta)
Hei,
Kirjoittelin aiemmin tänään magneettikuvauksesta, joka ilmeisesti tehdään koska lääkäri epäilee minulla endometrioosia. Olen jo saanut lapsia, mutta alavatsan päältä tunnustellen tuntuu yksi "muhkura".
Muutama teistä jo vastasikin että magneettikuvauksella tosiaan voidaan tutkia endometrioosia.
Te, joilla se on todettu, onko sitä hoidettu ja miten (lääkkeillä/kirurgisesti)? Itselläni on lapsia, mutta tuo yksi muhkura (mikä sitten onkaan) tosiaan on aika hellänä ja vaikeuttaa oloa aika lailla.
Kiitos jälleen vastauksistanne!
Kommentit (12)
leikkauksella myös täällä. Ei uusiutunut, ehkä siksi, että leikkauksessa poistettiin myös munasarjat.
Ihan vaan pelkästään yhdistelmäehkäisypillereillä on hoidettu jo vuosikymmenen verran. Hyvin on toiminut.
Onko tämä endometroosiepäily nyt oikeasti vahva vai vain oma uskomuksesi? Tarinasi voi viitata myös muihin sairauksiin.
Minulla havaittiin lievä endometrioosi kohdunpoistoleikkauksen yhteydessä. Kohtu poistettiin kasvaimien takia. Endometrioosi oli aiheuttanut hyvin vähän haittaa, lähinnä kierron jossakin vaiheessa ei pitänyt tärinästä, mutta ei ollut millään tavalla haittaavaa. Sen se nähtävästi kuitenkin aiheutti, että en tullut koskaan raskaaksi, vaikka mahdollisuuksia olisi ollut.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 14:47"]
Onko tämä endometroosiepäily nyt oikeasti vahva vai vain oma uskomuksesi? Tarinasi voi viitata myös muihin sairauksiin.
[/quote]
On ilmeisesti vahva epäily, lääkäri ultrasi alakautta ja puhui endometrioosipesäkkeistä ja lähetti minut magneettikuvaukseen vajoaineen kanssa. Se kyllä hiukan säikäytti, koska yhdistin sen heti syöpään, mutta täällä minulle vastattiin, että sillä voi tosiaan myös tutkia endometrioosia.
Ap
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 15:07"]
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 14:47"]
[/quote]
On ilmeisesti vahva epäily, lääkäri ultrasi alakautta ja puhui endometrioosipesäkkeistä ja lähetti minut magneettikuvaukseen vajoaineen kanssa. Se kyllä hiukan säikäytti, koska yhdistin sen heti syöpään, mutta täällä minulle vastattiin, että sillä voi tosiaan myös tutkia endometrioosia.
Ap
[/quote]
Ap lisää vielä, että on siis ultrattu myös vatsan päältä, mutta ultrassa ei tullut selvyyttä siihen, mikä tuo möykky on :(
Mulla on ollut endo vuodesta 1997. Silloin kyllä sanottiin että sen voi todeta varmaksi vain tähystysleikkauksella. Ultralla näkyy vain suuret kiinnikkeet jos sitäkään. Toisen kerran tähystys tehtiin 2002. Ikinä en ole kuullutkaan että magneettikuvalla voitaisia endometrioosia todeta vaikka viime vuonnakin olen endon takia naistentautien gynen luona asioinut.
Kyllä magneettikuvauksella voidaan endometrioosia tutkia.
Kävin magneettikuvassa, mitään ei näkynyt. Tehtiin kuitenkin tähystysleikkaus, kun vaivoja oli (ja jo ennenkin leikattu samasta syystä). Siellähän sitä taas oli, ei vain näkynyt magneetissa, kuten ei ultrassakaan. Aina on löytynyt vain leikkauksessa. Ei siis kannata luottaa magneetin tuloksiin.
Kiitos teille kaikille vastauksistanne.
Tässä on siis linkki tähän aiempaan ketjuuni tänään: http://www.vauva.fi/keskustelu/4360904/ketju/magneettikuvaus_varjoaineen_kanssa_mita_etsitaan_pelottaa/sivu/1#comment29536172
Toivottavasti sieltä ei löydy mitään kamalaa. Tuo muhkura on alavatsalla, keisarinleikkausarven vieressä/päällä. Sitä on katsottu aiemminkin gynellä, mutta nyt se jo alkaa pikkuhiljaa häiritsemään, on kipeä ja "huonossa" paikassa, housut hankaavat ikävästi :o/
En kyllä tiennyt että endometrioosipesäke voisi olla noin tunnettavissa ulkopuoleltakin...
Ap
Leikkauksella ja e-pillereillä hoidettu. Kasvoi leikkauksen jälkeen takaisin pillereistä huolimatta.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 12:38"]
Leikkauksella ja e-pillereillä hoidettu. Kasvoi leikkauksen jälkeen takaisin pillereistä huolimatta.
[/quote]
Kerrotko, miksi leikattiiin ja millainen leikkaus oli?
Kiitos!
Ap