Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsella hankaluuksia läksyissä - mitä tehdä?

Vierailija
28.10.2021 |

Minulla on kolmasluokkalainen tytär, jolle koulun alussa äidinkielen tehtävät olivat liian helppoja (kirjainten opetteleminen kirjoittamalla niitä kymmeniä kertoja jne.) ja nyt matemaattiset tehtävät ovat hänelle liian vaikeita. Eka-tokaluokkalaisena hän sotki ja jopa repi kirjojaan ja vihkojaan joutuessaan suorittamaan väärän tasoista tehtävää, ja nyt tilanne on taas sama. Hän tekee tämän salaa, koska selvästi häpeää toimintaansa, mutta salailusta huolimatta huomasin tilanteen ekaluokan lopulla.

Mistä tällainen käytös voi johtua ja mitä hänen kanssaan voisi tehdä? Autan häntä tehtävien kanssa aina kun mahdollista, mutta kohdatessaan liian vaikean tehtävän tehdessään läksyjä yksin tyttö reagoi yhä samoin.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtävien "väärä" taso turhauttaa häntä selvästi. Siinä se ongelma on. Puhu lapsesi open kanssa tuosta.

Vierailija
2/22 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy koulusta. Voit ottaa suoraan yhteyttä koulupsykologiin tai sitten ensin kysyä opettajalta, miten toimii koulussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehota häntä kertomaan tunteistaan (mitä hän ilmeisesti on tehnyt, kun tiedät, että lapsi kokee tehtävät liian vaikeiksi/helpoiksi) ja kun turhautuminen/viha iskee, kehota häntä vaikka jättämään ko. tehtävä myöhemmäksi, siiheksi että olet tullut kotiin ja katsotte sitä sitten lapsen kanssa yhdessä. Tunteiden käsittelyä ja säätelyä olisi myös tarpeen opetella, eli jos ei onnistu kotona, niin koulukuraattorille tai psykologille sitten sen kanssa.

Vierailija
4/22 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy koulusta. Voit ottaa suoraan yhteyttä koulupsykologiin tai sitten ensin kysyä opettajalta, miten toimii koulussa.

En usko, että hän tekee tätä koulussa tai sitten asia ei ole siellä tiedossa, koska tyttärenI koulussa on reissuvihkosysteemi, jonka mukana koulussa tapahtuneista asioista tulee viestiä kotiin hyvin.

Ap

Vierailija
5/22 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmasluokkalaisen läksyt ovat super helppia. Jos niissä on vaikeuksia, on oppimisessa jotain pulmia. Lapsi kiiruusti koulupsykologin testeihin. Alakoulun matikalla ei ole juuri mitään tekemistä oikean matikan kanssa, joten helpotukset silloin eivät estä opiskeluja tulevaisuudessa.

Vierailija
6/22 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi tarvitsee erityisen tuen päätöksen ASAP, jotta koulussa on tarpeeksi resursseja häntä auttamaan ja varmistamaan oppimisen jatkumisen.

Eli keskustelua opettajan kanssa ja sessio koulupsykologin arviolla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/22 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun alakoulun matikka on niin helppoa, miksi kaikki eivät saa kymppejä?

Vierailija
8/22 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmasluokkalaisen läksyt ovat super helppia. Jos niissä on vaikeuksia, on oppimisessa jotain pulmia. Lapsi kiiruusti koulupsykologin testeihin. Alakoulun matikalla ei ole juuri mitään tekemistä oikean matikan kanssa, joten helpotukset silloin eivät estä opiskeluja tulevaisuudessa.

Sinulle ehkä, muttei kolmosluokkalaiselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/22 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoa kaksi vaihtoehtoa. Joko teet läksyt tai alat työskennellä hiilikaivoksessa. 

Vierailija
10/22 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsesi tarvitsee erityisen tuen päätöksen ASAP, jotta koulussa on tarpeeksi resursseja häntä auttamaan ja varmistamaan oppimisen jatkumisen.

Eli keskustelua opettajan kanssa ja sessio koulupsykologin arviolla. 

Ei tuo mitään erityistä tukea tarvitse, vaan tukiopetusta. Tilanne on tietysti eri, jos ongelmat koskevat muitakin aineita kuin vain matematiikkaa, mutta matemaattiset haasteet ovat yleisiä eivätkä usein vaadi muuta kuin tukiopetusta tai joskus vain motivaation löytämistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/22 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli pienenä tuo sama ongelma. Äikkä oli liian helppoa, matikka liian vaikeeta ja se turhautti ja suututti. Todennäköisesti riittää, että autat läksyissä ja oot kannustava ja ymmärtäväinen. Jos ei auta, tukiopetus voi olla tarpeen. Kirjojen ja vihkojen sotkemisesta ei pidä suuttua, ei varsinkaan jos hän häpeää sitä. Se on vaan hänen tapansa purkaa pahaa oloa. Voit vaikka sanoa, että mieluummin lyö tyynyä tai sotke tyhjää paperia, mutta ei niitä koulukirjoja ja vihkoja. Itselle matikka on edelleen haastavaa, mutta tuo ei ole mikään vakava ongelma, jos se rarjoittuu vaan tuollaisiin väärän tasoisiin tehtäviin (erityisesti vaan tietyissä aineissa) eikä yllä esim. sosiaalisiin suhteisiin.

Vierailija
12/22 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten täällä on jo sanottu - johtuu turhautumisesta ja kannattaa ottaa puheeksi koulun henkilökunnan kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/22 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No johan on satutädillä tänään tarinoita👵👵

Vierailija
14/22 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani heitteli kirjoja ja katkoi tunnilla kyniä. Ope ratkaisi ongelman antamalla lapselle meikkisienen. Sitä voi puristella ja repiä ja paiskoa pulpetissa ongelmitta kun ärsyttää. Tilanne luokassa rauhoittui, kynät pysyvät nyt ehjinä ja poika pärjää hyvin koulussa.

Voisiko sinunkin lastasi auttaa jokin sijaistekeminen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/22 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa nyt vaan itse kunkin hyväksyä se tosiasia, että joskus on helppoa ja joskus vaikeaa.

Olen yläkoulun ope. Meillä saattaa olla jopa 600 oppilasta. Minulla on tällä hetkellä onneksi vain noin 150. Me emme voi räätälöidä kaikille oppilaille omaa ohjelmaa ja juuri täsmälleen hänelle sopivan haastavaa puuhaa. Me opetamme ensisijaisesti ryhmiä ja työmme on massojen hallintaa.

Kyllä se on jo alakoulussa opeteltava hyväksymään elämän realiteetit. Aina ei voi olla niin justiinsa. Pitää opetella joustamaan. Ei voi olettaa, että ope antaa jotkut eri läksyt jokaiselle.

Toki jos on liian vaikeaa, pitää pyytää esimerkiksi tukiopetusta.

Vierailija
16/22 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa nyt vaan itse kunkin hyväksyä se tosiasia, että joskus on helppoa ja joskus vaikeaa.

Olen yläkoulun ope. Meillä saattaa olla jopa 600 oppilasta. Minulla on tällä hetkellä onneksi vain noin 150. Me emme voi räätälöidä kaikille oppilaille omaa ohjelmaa ja juuri täsmälleen hänelle sopivan haastavaa puuhaa. Me opetamme ensisijaisesti ryhmiä ja työmme on massojen hallintaa.

Kyllä se on jo alakoulussa opeteltava hyväksymään elämän realiteetit. Aina ei voi olla niin justiinsa. Pitää opetella joustamaan. Ei voi olettaa, että ope antaa jotkut eri läksyt jokaiselle.

Toki jos on liian vaikeaa, pitää pyytää esimerkiksi tukiopetusta.

"Yläkoulun opettajana" sinun luulisi tajuavan, ettei 3. luokkalainen osaa ajatella noin eikä niin nuoren ole helppo säädellä tunteitaan ja käytöstään voimakkaan turhauttavassa tilanteessa. Et voi syyllistää lasta hänen tunteistaan. Lapsi tarvitsee apua tehtävien suorittamiseen ja tunteiden käsittelyyn, ja olisi aiemmin tarvinnut äidinkielessä lisää haastetta, tai ainakin mahdollisuuden jättää vähintään osa liian helpoista tehtävistä tekemättä.

Vierailija
17/22 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen ja kolmannen luokan välillä on melkoinen kynnys. Tulee paljon luettavia kotiläksyjä ja matematiikkakin vaikeutuu. Toisilla on vaikeuksia hahmottaa isoilla luvuilla laskemista, varsinkin vähennyslasku voi olla lainaamisineen hankalaa. Kannattaisi aloittaa tukiopetuksesta ja se ei auta, edetä sitten koulupsykologin testeihin, jotta selviäisi, millaisesta avusta hän hyötyisi eniten. Ottakaa siis yhteys opettajaan tukiopetuksen järjestämiseksi. 

Vierailija
18/22 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin hyvä matematiikassa 6 vuotiaana, huono 9 vuotiaana, hyvä 13 vuotiaana, huono 16 vuotiaana, hyvä 20 vuotiaana.

Vierailija
19/22 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisen ja kolmannen luokan välillä on melkoinen kynnys. Tulee paljon luettavia kotiläksyjä ja matematiikkakin vaikeutuu. Toisilla on vaikeuksia hahmottaa isoilla luvuilla laskemista, varsinkin vähennyslasku voi olla lainaamisineen hankalaa. Kannattaisi aloittaa tukiopetuksesta ja se ei auta, edetä sitten koulupsykologin testeihin, jotta selviäisi, millaisesta avusta hän hyötyisi eniten. Ottakaa siis yhteys opettajaan tukiopetuksen järjestämiseksi. 

Juuri näin.

Vierailija
20/22 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisopettaja voisi ehkä testata, jos hänellä on jotain matemaattisia vaikeuksia, siis vastaavia kuin luki-vaikeudet äidinkielessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme