30 vuotta tupakoinneella miehelläni on alkanut uusi yskäoire.
Saa outoja äkillisiä yskimiskohtauksia. Ihan silmät vetistää ja kasvot menevät punaisiksi.
Pelkään pahinta nimittäin keuhkosyöpää.
On ennenkin kyllä yskinyt lähes päivittäin, mutta no olleet lieviä rykimisiä.
En ole uskaltanut sanoa asiaa hänelle tai kenellekkään.
Kommentit (16)
Keuhkoahtauma varmaan. Kuolee hitaasti ja tuskallisesti.
Itse sain tupakan poikki reilu vuosi sitten. Poltin melkein koko elämän. M47. Luin että keuhkot korjaavat itseään vaikka olisi jo jotain isompaakin.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain tupakan poikki reilu vuosi sitten. Poltin melkein koko elämän. M47. Luin että keuhkot korjaavat itseään vaikka olisi jo jotain isompaakin.
Jopa vuosikymmenten polttamisen jälkeenkin keuhkot korjaantuvat muutamissa vuosissa lähes entiselleen.
Kuulostaa keuhkoahtaumataudilta. Se tulee lähes kaikille pitkään (kymmeniä vuosia) tupakoineille. Eräs lähipiiristä sai juuri tuollaisia yskäkohtauksia. Kasvot valkean harmaana ja silmät punaisena vettä valuen yski ja haukkoi henkeään. Keuhkoahtauma todettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jopa vuosikymmenten polttamisen jälkeenkin keuhkot korjaantuvat muutamissa vuosissa lähes entiselleen.
Joku propagandalla peloteltu on heti alapeukuttamassa tutkittua faktaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä "fakta" on tutkittu?
COPD:lle ääni. Oot pian voimattoman miehen omaishoitaja :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keuhkoputkien rakenteelliset muutokset eivät palaudu eli keuhkoahtaumatautia ei voi "perua". Ehkäistä voi välttämällä tupakointia ja mahdollisesti lopettamalla tupakoinnin 30 - 40-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
moi homo.
laitatko linkin faktaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienet keuhkorakkulat ei korjaannu. Vaurio ei välttämättä johda mihinkään. Voi kuitenkin aiheuttaa astmaa tai copd:n.
Vierailija kirjoitti:
COPD:lle ääni. Oot pian voimattoman miehen omaishoitaja :(
Myös astma mahdollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin tupakan juoksuun ja köhiminen loppui kuin seinään.
Isäni kuoli keuhkosyöpään.
Oli polttanut ihan nuoresta asti, mutta 50-vuotis päivänä sanoi että nyt se on loppu. Ei yhtään tupakkaa enää. Ja piti sanansa.
Oli yskinyt jo vuosia, mutta muuten ihan kunnossa. No, meni sitten taas vuosia, ja kun oli vähän päälle 70 niin keväällä alkoi sairastaa flunssalle vaikuttavaa tautia. Flunssana sitä hoidettiinkin. Sitten yhtenä yönä oli lähtenyt vessaan ja kaatui lattialle tajuttomana. Ambulanssilla tietysti sairaalaan, ja tutkimuksissa löytyi 10 cm syöpäkasvain keuhkoissa ja etäpesäkkeitä aivoissa jotka aiheuttivat tuon kaatumisen ja tajuttomuuden.
Isä heräsi vielä tajuttomuudewsta mutta oli täysin sekava ja puhui mitä sattui. Ei ajan eikä paikan tajua. Kuoli 2 kk myöhemmin. Onneksi ei ollut kipuja joita ei olisi voitu hoitaa.
Lääkärin mukaan syöpä oli kasvanut hyvin kauan, vuosia.
Jos ihmisellä on epätavallisia tai huolestuttavia oireita, ehdottomasti pitää tutkituttaa! Keuhkosyöpä todetaan usein myöhään ja sattumalta.
Alkuvaiheessa keuhkosyöpä on oireeton. Se voi kasvaa keuhkojen ääriosissa kookkaaksi ennenkuin antaa oireita.
Keuhkoahtauma ei varsinaisesti parane, mutta se voidaan pysäyttää. Tupakoinnin lopetus ja liikunta helpottavat oireita.
Mutta ehdottomasti ensimmäisenä lääkärin tutkimukseen!
Se on menoa kohta