Imetysapua! Vauva riehuu tissillä.
Eli kaipaisin hieman vinkkejä miten saisin 7kk tytön rauhoittumaan imetyksen ajaksi. Se on semmoista pelleilyä, itsensä aktivoimista koko ajan. Poljetaan, venkuloidaan, läpsitään, nipistellään ja välillä purraan nänniä (ja kettumainen virne naamalla). Sitten kun minulla menee käpy, siirrän hänet kauemmaksi ja käännän kyljen (tapahtuu siis sängyssä, sylissä on aina ollut tosi epätoivoista touhua), hetken hän pelleilee/touhuaa, kunnes kinutaan taas tissiä.
Tissi on sellainen asia mikä hänelle vain kelpaa, tuttipulloa on yritetty jo todella monta kuukautta, mutta ei, hörpittely toimii jokseenkin, mutta tarpeekseen ei juo. Hän syö n. 4 kertaa päivässä soseita melkein jo 2kk ajan.
Kapalointi ei enään toimi, muutama sekuntti, hän on pihalla tai sitten tulee raivo ja muutenkin tuntuu pahalta ton ikäinen kapaloida?
Kiitoksia jos osaisitte heittää vinkillä! Tätä on jatkunut jo 4kk ja neuvolassa vaan naureskellaan ja voivotellaan :/
Ps. Sori jos rivitykset katoaa, olen mobiililla.
Kommentit (15)
Mä tekisin niin, että pelleilystä ruokailu loppuu heti. Kun vauva rauhoittuu, niin voi tarjota uudelleen.
Omani alkoi myös jossain vaiheessa pelleilemään, tuijotti silmiin ja kiskaisi itsensä irti ja kirkui onnessaan "hee hee hee" ja yritti repiä naamastani. Samantien vauva pois rinnalta ja muuta touhuamaan. Jos pyysi uudelleen, sai tulla, jos pelleily jatkui niin pois. Joskus jäikin sitten leikkimään ja unohti koko tissin. Luotin, että syö kyllä kunhan on oikeasti nälkäinen.
No puremiseen auttaa kun otat hellästi mutta tiukasti lapsen nenästä kiinni. Sen on silloin pakko aukaista suu, ja sano samalla tiukasti "ei saa purra". Yllättävän nopeasti menee perille.
Onko lapsi varmasti imetystilanteessa nälkäinen? Ota pitemmät imetysvälit käyttöön ja jos alkaa syödessä venkuloimaan niin saman tien tissi pois ja muihin puuhiin. Tunnin päästä uusi yritys. Älä tarjoa pitkään, vaan ota heti pois jos ei kelpaa.
Mä aloin tossa tilanteessa imettämään pimeässä huoneessa ja rauhotin tilanteen kaikin puolin. Pahoja raivareita meillä ei koskaan ollut mutta tuota temppuilua kyllä. Pitemmät imetystauot tosiaan auttoivat ja se, että lapsi sai itse valita imetysasennon. Mulla on kuvia missä istun paita auki sohvalla ja lapsi on polvillaan (n. 7-8kk) mun vieressä kaula pitkällä syömässä tissiä :D
Pyri rauhoittamaan imetystilanteet. Lisää arkeen esim. rauhallista musiikkia ja keinuttelua. Toisaalta silloin kun ei ole imetysaika käsillä voi olla hyvä harrastaa pientä riehumista ja liikutella vauva vauhdikkaasti vaikka tanssien ja jumpaten. Purra ei saa. Purista hellästi sieraimet yhteen, jolloin vauva avaa suunsa.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 21:18"]Toinen ei taida malttaa olla tissillä kun on niin paljon muutakin kiinnostavaa.
Huono olen neuvomaan, mutta auttaisiko jos laulat samalla jotain rauhoittavaa laulua? Tai sitten pieni tauko ja myöhemmin uudestaan?
Syökö itsensä jo täyteen kun annat soseita?
[/quote]
No ei todellakaan malta :D hän on tollanen maailman ihmettelijä.
Tuota laulamista epäilen, kuvittelisin että hän innostuisi ja alkaisi höpöttämään, mutta kokeilen!
Toi tauottaminen taitaa olla fiksuinta mitä kokeilla..
Kyllä hän syö (ainakin stopin laittaa jossain vaiheessa), mutta tissi aina kelpaa (mutta päätyy pelleilyksi ja suututaan melkein jos imetyssessio lopetetaan)..
kiitos!
Pelleilevät vauvat jotka kiusaa äitiä, heh heh !
Vauvakuumeesta kärsivän ei kannata lukea tätä ketjua :/
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 21:19"]Mä tekisin niin, että pelleilystä ruokailu loppuu heti. Kun vauva rauhoittuu, niin voi tarjota uudelleen.
Omani alkoi myös jossain vaiheessa pelleilemään, tuijotti silmiin ja kiskaisi itsensä irti ja kirkui onnessaan "hee hee hee" ja yritti repiä naamastani. Samantien vauva pois rinnalta ja muuta touhuamaan. Jos pyysi uudelleen, sai tulla, jos pelleily jatkui niin pois. Joskus jäikin sitten leikkimään ja unohti koko tissin. Luotin, että syö kyllä kunhan on oikeasti nälkäinen.
[/quote]
Kuullostaa ihan meidän neidiltä :D täytyy nähtävästi olla tyly ja lopettaa yrittäminen. Olen hieman huolissani vain tuosta riittävästä maidon saannista..
Kiitos!
Ap
Ja muista, että iän myötä vauva saattaa itsekin harventaa rinnalla ruokailua. Esimerkkinä tänään 8kk vauvani söi rinnalla herätessään klo 9, sitten halusi jo klo 10 taas vähän (ekat päikkärit), seuraavaksi klo 14.30 ja nyt vasta klo 20.30 iltaimetys. Ottaisi varmaan aina jos tarjoaisin, on kunnon tissiposki, mutta tässä näin kun hän oikeasti tehokkaasti syö. Kannattaa siis kokeilla myös joskus niin, että annat vauvan oma-aloitteisesti pyytää rinnalle tai jos ei pyydä, niin useamman tunnin odottaa.
T. 3
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 21:24"]No puremiseen auttaa kun otat hellästi mutta tiukasti lapsen nenästä kiinni. Sen on silloin pakko aukaista suu, ja sano samalla tiukasti "ei saa purra". Yllättävän nopeasti menee perille.
Onko lapsi varmasti imetystilanteessa nälkäinen? Ota pitemmät imetysvälit käyttöön ja jos alkaa syödessä venkuloimaan niin saman tien tissi pois ja muihin puuhiin. Tunnin päästä uusi yritys. Älä tarjoa pitkään, vaan ota heti pois jos ei kelpaa.
Mä aloin tossa tilanteessa imettämään pimeässä huoneessa ja rauhotin tilanteen kaikin puolin. Pahoja raivareita meillä ei koskaan ollut mutta tuota temppuilua kyllä. Pitemmät imetystauot tosiaan auttoivat ja se, että lapsi sai itse valita imetysasennon. Mulla on kuvia missä istun paita auki sohvalla ja lapsi on polvillaan (n. 7-8kk) mun vieressä kaula pitkällä syömässä tissiä :D
[/quote]
:DD
Se voi olla että ei varmaan ole aivan niin nälkäinen, mutta tississä roikkuu saman aikaisesti pelleilyjen ajan. Olen soseen syötön jälkeen antanut peuhata lattialla n. 30 min ja sitten tissiä ja unille yritystä.
Imetys tapahtuu 98% aina pimeässä/hämärässä tilassa, mutta tilannetta ei helpota kovaääninen 5v..
Kiitos!
Ap
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 21:26"]Pelleilevät vauvat jotka kiusaa äitiä, heh heh !
[/quote]
Ei saa nauraa! :D tää tyttö repisi silmätkin päästä ja virnuilisi kettumaisesti jos antaisi. Ehkä mussa on jotain vikana? :D
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 21:29"]Vauvakuumeesta kärsivän ei kannata lukea tätä ketjua :/
[/quote]
Anteeksi :(
Ap
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 21:30"]Ja muista, että iän myötä vauva saattaa itsekin harventaa rinnalla ruokailua. Esimerkkinä tänään 8kk vauvani söi rinnalla herätessään klo 9, sitten halusi jo klo 10 taas vähän (ekat päikkärit), seuraavaksi klo 14.30 ja nyt vasta klo 20.30 iltaimetys. Ottaisi varmaan aina jos tarjoaisin, on kunnon tissiposki, mutta tässä näin kun hän oikeasti tehokkaasti syö. Kannattaa siis kokeilla myös joskus niin, että annat vauvan oma-aloitteisesti pyytää rinnalle tai jos ei pyydä, niin useamman tunnin odottaa.
T. 3
[/quote]
Kiitos, täytyy kokeilla tuota!
Ks. imetys.fi
Siellä on todennäköisesti vinkkejä tuollaisiin tilanteisiin. Lisäksi voit soittaa imetystukihenkilölle (numero ko. sivuilla), jolla pitäisi myöskin olla vinkkejä. Tuo on aika yleinen ongelma.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 21:41"]Ks. imetys.fi
Siellä on todennäköisesti vinkkejä tuollaisiin tilanteisiin. Lisäksi voit soittaa imetystukihenkilölle (numero ko. sivuilla), jolla pitäisi myöskin olla vinkkejä. Tuo on aika yleinen ongelma.
[/quote]
Olen koittanut koluta noita kaiken maailman imetykseen apuja sivuja, mutta aina osuu vaan silmään rintaraivarit. Googlestakin koittanut vaikka millä hakusanoin, mutta aina aika laihoin lohduin.
Voisin kyllä pirauttaa ens viikolla, jos homma ei helpotu noilla vinkeillä :)
Kiitos!
Ap
Toinen ei taida malttaa olla tissillä kun on niin paljon muutakin kiinnostavaa.
Huono olen neuvomaan, mutta auttaisiko jos laulat samalla jotain rauhoittavaa laulua? Tai sitten pieni tauko ja myöhemmin uudestaan?
Syökö itsensä jo täyteen kun annat soseita?