Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako toisen päiväkirjoja lukea?

Kirsi100
28.10.2021 |

Ovatko päiväkirjat mielestänne sellaisia, mitä toisten ihmisten ei ikinä kannata lukea?

Olen pohtinut nyt asiaa pidemmän aikaa, sillä minulla on kaikki edesmenneen isäni päiväkirjat. Mietin, että hävitänkö ne niitä lukematta (myönnän, että jotakin kohtia/selauksia olen niihin tehnyt). Päiväkirjoja on varmasti noin 30 kpl ja ne on kirjoitettu lapsuuteni ajoilta. Saisinko päiväkirjat lukemalla enemmän ”tuntumaa” lapsuuteeni ja ymmärtäisin paremmin asioiden syitä ja seurauksia vai aiheuttaisiko niiden lukeminen minulle pikimmiten ”hallaa”? Ymmärrän, että päiväkirjoihin on kirjoitettu syvimmät tuntemukset ja ne ovat aina vain yhden ihmisen tulkintoja ja ajatuksia tapahtumien kulusta.

Kerrottakoon vielä, että lapsuuteni oli osin rikkonainen isäni alkoholiongelman takia ja vanhempani erosivat lapsuudessani. Kohdat joita olen päiväkirjoista lukenut ovat mielestäni varsin rankkoja, sisältäen mm. itsetuhoisia ajatuksia ja äitiini kohdistuvia syytöksiä, joiden takia en niitä aiemmin halunnutkaan lukea.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä päätät sen itse, koetko tarpeelliseksi lukea edesmenneen isäsi päiväkirjat, tuoko se selvyyden/ymmärryksen tms. johonkin mieltä kaihertavaan asiaan ym.

Kukaan muu ei voi sitä puolestasi päättää.

Vierailija
2/4 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä säästäisin ne tuleville sukupolville. Isäsi lapsenlapsenlapsi tai vaikka lapsenlapsikin voisi lukea niitä mielenkiinnolla eikä hänellä enää liittyisi asioihin henkilökohtaisia muistoja.

Se on sitten eri asia, osaavatko he enää lukea käsinkirjoitettua tekstiä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ei. Vaikka lukisit ne, niin et kuitenkaan pääse ns. isäsi pään sisään, koska luet tekstiä hänen lapsenaan. Moni hänen kirjoittamansa tilannekuvaus voisi vääristää pahasti omia muistojasi sekä ihmissuhteitasi. Anna hänen menneisyytensä olla juuri sitä, menneisyyttä. Sinuna polttaisin päiväkirjat.

Vierailija
4/4 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hän säästi ne juuri siksi, että halusi jälkipolvien lukevan ne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi