Kestääkö Drymaxx-asu kaatosateen?
Kuinka hyvin Drymaxx-vaatteet suojaavat vesisateelta ja tuulelta? Tuleeko kaatosade helposti läpi, onko kuinka paljon parempi kuin perustuulipuku? Mietin kun alennusmyyntejä kolutessa tuli vastaan kivannäköinen puku syysmallistoa että kannattaako ostaa sadeasuksi ensi kesää ja syksyä varten.
Kommentit (28)
Minulla aluksi toimi ihan hyvin. Käytön myötä alkoi vuotamaan kuin seulta. Jos käyttää reppua selässä, ensin kuluu olkainten kohdat ja muut kohdat, joihin reppu hankaa.
Drymaxxia on muuten montaa eri tasoa. Kannattaa perehtyä niihin ennen hankintaa. Tuo, joka aluksi toimi hyvin oli sitä vahvinta mallia. Toinen, joka on sieltä kevyimmästä päästä, ei aluksikaan pitänyt vettä perustuulipukua paremmin.
7, No tämä tuntui kyllä tosi kevyeltä, se oli vain vähän perustuulipukua tukevampaa. Mutta perustuulipuku ei minulla ainakaan pidä yhtään kaatosadetta, läpi tulee niin että on minuutissa aivan likomärkänä varsinkin hupun päältä ja takin yläosasta, testattu kävellessä ja pyöräillessä. Sulla on saattanut olla ehkä vähän paremmin pitävä tuulipuku. Tälle Drymaxille kuitenkin luvattiin että pitää vettä mutta juuri siksi aloin kyselemään kun kangas oli niin kevyttä.
Se vesipilariluku on olennainen. 5000 pitää jotenkuten, 10000 jo kunnolla.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 20:08"]
Se vesipilariluku on olennainen. 5000 pitää jotenkuten, 10000 jo kunnolla.
[/quote]
Lähtisitkö 8000 mm Dymaxilla kävelemään kaatosateessa bussipysäkille 15 min tai pyöräilemään töihin 25 minuutin matkan? Kyllä siinä varmaan vedenpitävyys on ihan eri luokkaa kuin perustuulipuvussa jossa on tuollaisen matkan jälkeen perillä kuin uitettuna.
Kalvoissa on suuria eroja. Joissakin on kankaan sisäpuoli valkoinen ja kangas paljon jämäkämpää kuin normaali tuulipukukangas. Voisi kuvitella että tällaisesta ei vesi ihan noin vaan mene läpi mutta ei kai sekään kaatosadetta pidä. Sitten joissakin on vain sellainen läpikuultava ohut kalvo kankaan sisäpinnalla sellainen ei varmaan juuri tuulipukua paremmin pidä vettä.
Ei ulkoilupuku ole sama kuin sadeasu, vaikka olisi minkälainen kalvo. Tuulta kalvolliset pitävät ihan hyvin, mutta sateella sadetakki päälle ja kumpparit jalkaan, niin ei kastu.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 14:08"]
Ei ulkoilupuku ole sama kuin sadeasu, vaikka olisi minkälainen kalvo. Tuulta kalvolliset pitävät ihan hyvin, mutta sateella sadetakki päälle ja kumpparit jalkaan, niin ei kastu.
[/quote]
Oletko testannut kalvollisia ulkoilupukuja rankassa vesisateessa? Tuliko vesi helposti läpi?
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 14:08"]
[/quote]
Juuri näin, kalvopuku ei ole sadeasu vaikka pitääkin vettä paremmin kuin tuulipuku. Jos tarvitsee lähteä ulos ja valmiiksi jo sataa kaatamalla niin kannattaa laitta oikea sadetakki- ja housut päälle eikä mitään kalvollista kuoripukua joka kuitenkin ennen pitkää laskee vedet läpi. Kalvo toki antaa vähän lisäaikaa suojautumiseen jos rankka sadekuuro yllättää vaikka puistossa. Viime kesänä kun oltiin puistossa ja rankkasadekuuro yllätti niin vaikka epätoivoisesti yritin suojautua hupullisen mutta kalvottoman tuulipuvun sisään niin se laski saman tien vedet läpi ja kastuin likomäräksi ennen kuin ehdittiin suojaan. Jos päälläni olisi ollut kalvollinen ulkoilupuku niin olisin varmaan selvinnyt sen 10 min kävelymatkan pelkällä hupun ja takin yläosan kastumisella sen sijaan että olin kuin uitettuna tuulipuvussa.
Hyvä sisko, sadeasu päälle kaatosateeessa! Ei drymax pidä rankkaa sadetta, sen voin sanoa kokemuksen syvällä rintaäänellä!
Olen pärjännyt Haltin drymaxx-asulla (suht jämäkkä kangas) ainakin puolesta tunnista tuntiin kestävät koiranulkoilutuslenkit sateessa. Tosin eipä ole tainnut sattua sellaista keliä, että jatkuva kaatosade olisi kestänyt yhtämittaisena niin pitkään, joten sanotaan että tavallisen ei-piiskaavan sateen kyllä ainakin kestää.
Drymaxxista (onko Haltin kalvo?) ei ole kokemusta mulla itsellä on vuosien saatossa ollut monta eri GoreTex-asua ja jokainen niistä on pitänyt rankankin vesisateen. Jopa vaelluksilla reppu selässä ei ole vesi tullut läpi vaikka on rankastikin satanut koko päivän.
Tarkista valmistajan nettisivuilta tuo vedenpitävuus ("waterproof rating") - mielestäni olen joskus kuullut että 8000mm ylöspäin pitää lähes sateen kuin sateen ja yli 10 000mm ei pitäisi riittää rankempaankin ja pitkäaikaiseen altistumiseen..
Mulla ainakin on kalvotakit kestäneet kovaakin sadetta. Viime kesänä ajoin tunnin verran pyörällä kotiin kun vettä tuli kuin saavista. Haltin Drymax takki piti. Harmi vaan että mulla oli tavalliset lenkkarit ja puuvillahousut jalassa joten kuivana en pysynyt. Sekä Raiskin että Haltin Drymax on todettu vedenpitäväksi. Mulla on myös Marmottin vuoreton kalvotakki joka on mainio vaelluksilla. En ikinä enää osta sadetakkia, siinä ei tosin sade kastele vaan hiki takin sisällä.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 16:19"]
Drymaxxista (onko Haltin kalvo?) ei ole kokemusta mulla itsellä on vuosien saatossa ollut monta eri GoreTex-asua ja jokainen niistä on pitänyt rankankin vesisateen. Jopa vaelluksilla reppu selässä ei ole vesi tullut läpi vaikka on rankastikin satanut koko päivän.
Tarkista valmistajan nettisivuilta tuo vedenpitävuus ("waterproof rating") - mielestäni olen joskus kuullut että 8000mm ylöspäin pitää lähes sateen kuin sateen ja yli 10 000mm pitäisi riittää rankempaankin ja pitkäaikaiseen altistumiseen..
[/quote]
virhe korjattu
Komppaan seiskaa, uutena kesti, muutaman vuoden käytön ja parin pesun jälkeen ei kestä enää niin hyvin. Mutta Haltin drymaxxit eivät kalliimmasta päästä yleensä olekaan eli kun asennoidut niin että kestää pari-kolme vuotta niin ok.
Drymaxx ei ole mielestäni erillinen kalvo kuten Gore-Tex vaan jonkinlainen pinnoite. Ainakaan omassa drymaxx-haltissa ei ole montaa tekstiilikerrosta niinkuin goretexeissä. Goretexit ovat minustakin parempia mutta ovat puolet kalliimpia. Ja jos hyviä puolia hakee niin drymaxx kahisee / rapisee vähemmän kuin goretex.
Mulla Haltin Drymaxx-asu on toiminut hyvin jo kymmenen vuotta. Ikinä ei ole tullut läpi, vaikka partiossa on joutunut välillä olemaan useamman tunnin sateessa yhtä mittaa.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 16:28"]
Mulla ainakin on kalvotakit kestäneet kovaakin sadetta. Viime kesänä ajoin tunnin verran pyörällä kotiin kun vettä tuli kuin saavista. Haltin Drymax takki piti. Harmi vaan että mulla oli tavalliset lenkkarit ja puuvillahousut jalassa joten kuivana en pysynyt. Sekä Raiskin että Haltin Drymax on todettu vedenpitäväksi. Mulla on myös Marmottin vuoreton kalvotakki joka on mainio vaelluksilla. En ikinä enää osta sadetakkia, siinä ei tosin sade kastele vaan hiki takin sisällä.
[/quote]
Minä olen myös suunnitellut Drymaxien hankintaa juuri näitä tilanteita varten. Kun Suomen epävakaassa kesässä ei juuri koskaan lähtiessä voi tietää millaisessa kelissä saa pyöräillä takaisin. Kun kesällä pyöräilin kotiin niin alkoi sataa aivan kaatamalla. Sadetakkia ei ollut mukana ja päällä Umbron tuulipuku jossa ei ole minkäänlaista kalvoa ja vesi valui todella nopeasti läpi sen mukaisesti. Parin kilometrin matkalla kastuin aivan läpimäräksi. Vaikka oli kesä niin ei se vesi mitään lämmintä ollut ja tuntui todella inhottavalta kun kylmällä vedellä kastellut vaatteet liiskaantuivat ihoon. Jos minulla olisi ollut tuollainen Drymaxx-asu niin olisin ilman muuta laittanut sen lähtiessä päälleni ihan sateen varalta.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 16:54"]
Drymaxx ei ole mielestäni erillinen kalvo kuten Gore-Tex vaan jonkinlainen pinnoite. Ainakaan omassa drymaxx-haltissa ei ole montaa tekstiilikerrosta niinkuin goretexeissä. Goretexit ovat minustakin parempia mutta ovat puolet kalliimpia. Ja jos hyviä puolia hakee niin drymaxx kahisee / rapisee vähemmän kuin goretex.
[/quote]
Kyllä se ihan kalvo on joka laminoidaan pintakankaaseen. Drymaxissa vuorikangas on yleensä erillään ja varmaan siksi kalvo näyttää vain pinnoitteelta.
"Kaksikerroksisissa DrymaxX-kankaissa pintakangas on laminoitu yhteen DrymaxX-erikoiskalvon kanssa. Erillinen vuorikangas levittää ja siirtää kosteuden DrymaxX-kalvolle pitäen vaatteen sisäpuolelta kuivana ja miellyttävän tuntuisena."
http://www.raiski.fi/content/fi/1041/1900/Materiaalit.html
[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 16:19"]
Drymaxxista (onko Haltin kalvo?)
[/quote]
Kyllä Drymaxx on Haltin oma kalvo jota käytetään myös edullisemmissa Raiskin vaatteissa. Raiskilla ei ole erikseen omaa kun ne on samaa firmaa.
Raiskin Drymaxx, vesipilari 8000 mm luki lapussa.