Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä mun vatsaa vaivaa?

Pahoinvoiva
28.10.2021 |

Tänään TAAS aamulla n.tunti aamupalan jälkeen (puuroa voisilmällä, pieni kuppi kahvia ja päärynä) rupesi kouristelemaan ihan jumalattomasti alavatsaa. Hyvä, että kerkesin vessaan asti...

Väliajoin näitä kausia, kun tuntuu, että mikään ei pysy sisällä. Kouristelee, huono olo ja noitten ripulikohtausten jälkeen iskee tajuton väsymys ja vilunväristykset.

Toisinaan taas saattaa olla, että vatsa ei toimi muutamaan viikkoon lainkaan, ei millään konstilla.

Lääkäri ei suostu tutkimaan, ainoastaan määrää pahoinvointiin ja vatsaan jotain käsikauppalääkkeitä (Pegorion, Gaviscon, Primperan yms.).

Noudatan jo aika tiukkaa allergiaruokavaliota ja maitotuotteet on laktoosittomia. Muutenkin lähinnä hapatettuja maitotuotteita käytän. Kahvia juon max. 2 kupillista päivässä.

Koska mulla ei ole mitään diagnoosia tuolle vatsaongelmalle, niin en ole oikeutettu esim. vessapassiin ja tästä johtuen välttelen pahimpina kausina kotoa poistumista.

Paljonkohan maksaisi käydä yksityisellä tutkimuksissa? Työttömänä en pysty maksamaan satoja euroja siitä, että selvittäisin, mikä vatsaani vaivaa.

Ongelmana on myös se, että olen vakavasti alipainoinen ja mun pitäis todellakin saada paino nousuun, mutta ei se näin tunnu onnistuvan. Oisko hyviä vinkkejä, millä saisin vatsan rauhoittumaan tai selville, mistä tämä johtuu?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko varma ettei johdu kahvista?

Vierailija
2/11 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melko varma, kun pidin pitkään täyson kofeiinittoman kaudenkin, eikä sekään auttanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsa ei toimi muutamaan viikkoon? Nyt ei tainnut kaikki olla totta.

Vierailija
4/11 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoinvoiva kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melko varma, kun pidin pitkään täyson kofeiinittoman kaudenkin, eikä sekään auttanut.

Mikähän sen lääkärin syy mahtaa olla ettei tutki enemmän.

Yksityiselle varmaan kannattaa mennä. Itse luultavasti stressaisin onko mahdollisesti joku syöpä tai muu vakavampi sairaus jos sun saappaissa olisin.

Vierailija
5/11 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaisi olla ärtyneen suolen oireyhtymä (Irritable bowel syndrome, IBS). Mulla oli aikanaan ja vähän samanlaisia oireita. Googlaamalla löydät lisää tietoa. Siihen kai on jonkinlaisia lääkkeitäkin, reseptivapaita, mutta en tiedä onko niistä apua. Suurin apu mulle oli selvittää henkinen tila joka oli suurin syy siihen.

Vierailija
6/11 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, itsellä on myös pahentunut oireet viime aikoina. Ei voi oikein mitään syödä, paitsi lihaa. Jos pelkkää lihaa söisi, niin silloin vatsa pysyisi kovana.

Vierailija
7/11 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukutko tarpeeksi? Liian vähät yöunet voi myös laittaa vatsan ihan sekaisin.

Vierailija
8/11 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on yleinen toiminnallinen vaiva, mutta ikävä. Aamupalalla kahvi, puuro ja päärynä ovat yhdessä ongelma. Kannattaa jättää kahvi vasta myöhempään ajankohtaan ja juoda vaikka teetä aamiaisella. Suosittelen myös aamiaiselle jotain proteiinipitoista.

Vierailija
9/11 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vatsa ei toimi muutamaan viikkoon? Nyt ei tainnut kaikki olla totta.

Valiettavasti on.

Vierailija
10/11 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä on välillä ollut myös sellaisia pahoinvointikohtauksia, että saattuu mahaa ja on niin huono olo. Luulen, että vehnä on pahimpia suolistolle.

Vierailija
11/11 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerran valittelin vatsaani lekuri sanoi että jos se on jotain vakavaa, lue syöpä, vaiva ei helpotu välillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän