Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitkän masennussairausloman jälkeen töihin?

Vierailija
04.01.2015 |

Nuorehko työkaverini on ollut nyt useassa erässä masennuksen vuoksi töistä pois kuukausien jaksoja. Tämä nykyinen jakso on kestänyt nyt kesälomasta asti, vielä pari kk sairauslomaa jäljellä. Työmme on vaativaa, kiireistä ja henkisesti raskasta.

Onko vakavan masennuksen kokeneilla kokemusta kuinka töihin palaaminen on onnistunut? Onko ihan oikeasti toivoa että hän vielä tulee töihin? Omat sukulaiseni tai tuttavani ovat selvinneet masennuksesta n. 3 kk sairausloman (ja lääkkeiden ja terapian) avulla työkuntoisiksi. Itselläni ei ole kokemusta noin pitkistä sairauslomista kuin työkaverillani.

Erona tuttuihin on myös se, että he ovat avoimesti työpaikallaan kertoneet mistä kiikastaa, tuo työkaverini on vain yksisanaisesti maininnut masennuksen. Tuo on tietenkin hankaloittanut hänen tukemistaan kun emme ole tienneet kuinka vaikeita asiakkaita voimme hänen hoidettavakseen kaataa ja kuinka täysillä voimme vaatia häntä työskentelemään. Voisimme kyllä tukea, töissä on useampikin kaatunut työuupumusen ja masennuksen vuoksi ja onnistuneesti palannut takaisin (ehkä helpompiin tehtäviin). 

Kannattaako nyt ihan oikeasti odotella häntä takaisin (sijaisjärjestelyt ovat todella hankalia työssämme)? Voiko nuori (alle 40 v) jo joutua eläkkeelle tai voisiko hän tulla tekemään puolta päivää tms.?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammatillisen kuntoutuksen kautta töihin. Ehkä työpaikan vaihto järkevää.

Vierailija
2/8 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimiehen asia hoitaa järjestelyt, ei sinun. Työkavereiden saikut ei kuulu sinulle millään tavalla. Toiset pärjää lyhyellä saikulla, toisilla menee pidempään. Eikä syy kuulu kenellekään muulle kuin sairaslomalaiselle itselleen sekä esimiehelle. Sun ei kannata spekuloida syytä jne. Työkaverisi on kertonut sinulle syyksi masennuksen, enempää hän ei ole halunut kertoa. Ei sun tarvii kantaa huolta koska palaa, palaako ollenkaan, mitä tehtäviä pystyy tekemään. Työntekijän palatessa tulee esimiehen järjestää keskustelu työntekijän kanssa jossa kartoitetaan hänen työkykynsä. Tehtävät sitten sen mukaan.
Kyseeseen voi tulla esim. osa-aikainen sairasloma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse palanut töihin vaikean erokriisin ja masennuksen jälkeen, tarvitsin jopa osastohoitoa psykiatrisessa sairaalassa. En kuitenkaan psykoosin takia enkä suljetulla osastolla. Lääkärin sanaa kannattaa kuunnella, omani sanoi että työhönpaluu on hyvä ajatus.

Vierailija
4/8 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän erittäin hyvin että hän ei ole kertonut teille yhtään enempää. Mielenterveysasiat ovat valitettavasti sellaisia, että niitä tullaan käyttämään mahdollisimman pitkään ko. työntekijää vastaan eikä niitä unohdeta koskaan. Jos jollain on katkennut jalka 10 vuotta sitten niin kukaan ei muista. Tuo masennus muistetaan aina koska"sillä viiraa". On ihan turha selitellä mistään tukemisesta. Ihan puhdasta uteliaisuutta ja oman roolin pönkitystä tuo on. Hankkikaa jotain muuta puhuttavaa. Nimimerkillä kokemusta on.

Vierailija
5/8 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 09:08"]

Olen itse palanut töihin vaikean erokriisin ja masennuksen jälkeen, tarvitsin jopa osastohoitoa psykiatrisessa sairaalassa. En kuitenkaan psykoosin takia enkä suljetulla osastolla. Lääkärin sanaa kannattaa kuunnella, omani sanoi että työhönpaluu on hyvä ajatus.

[/quote]Pystyitkö välittömästi täyteen työpanokseen? Entä kaatuivatko tekemättömät työt niskaan? Oliko töihinpaluutasi mitenkään helpotettu?

Meillä siis töihinpalaajaa odottaa monta todella vihaista asiakasta, joiden asioita taitamattomat sijaiset ovat hoitaneet miten sattuu (monta lyhytaikaista sijaista), välillä on pitänyt odotella kuukausia työntekijän palaamista ja henkilön poissaolosta ei ole kerrottu asiakkaalle muuta kuin "on poissa". Eli kun töihin palaa, on pitkä lista hoidettavia asioita edessä.

Minun mielestäni tuollaiseen tilanteeseen palaaminen olisi kamalaa.

ap

Vierailija
6/8 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen (3) on virallisesti oikeassa tuo on esimiehen hommaa. Käytännössä sinä olet oikeassa työkaverit siinä rinnalla kannattelee, paikkaa, tuuraa, hoitaa sotkut ja pahoittelut asiakkaille.

Oma kokemus on kaksisuuntaista sairastavasta tytöstä joka tuli ja meni miten sattui, koko aikana ei tainnut olla yhtään kokonaista työviikkoa. Koko prosessi ennen hänen eläkkeelle pääsyyn kesti noin 2½ vuotta. Reilu kolmekymppinen kiltti ja herkkä nainen mutta oikeasti sekaisin, varmasti ihan sairaudesta mutta tyttö popsi myös lääkkeitä kuin karkkia. Pamit olivat hänen suosikki. Useamman tunnin itkusessioita harvasen päivä, ennen kuin esimies ehti paikalle lähettämään hänet kotiin tai välillä työterveyteen. Työtoverit eivät saaneet tätä tehdä, piti vain pitää poissa asiakkaiden silmistä. Kuukausien sairaslomia ja ilmestyi pariin otteeseen puolipäiväiseen työkokeiluun. Keskittymiskyky aika nollassa, ei saanut kuukuudessa tehtyä sitä mitä muut vastaavassa tehtävässä tekivät yhdessä työpäivässä.

Tästä on aikaa viitisen vuotta ja aina kun näen näitä päivittelyuutisia kuinka paljon nuoria pääsee sairaseläkkeelle, päivittelen enemmän nuorten kuntoa kuin niitä eläkkeitä, sinne eläkeelle ei oikeasti pääse helpolla.

Ja virallisesti mä en siis tiedä mitään, olen vain se työkaveri samasta huoneesta.

Vierailija
7/8 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töihin palaaminen on varmasti raskasta. Siihen kun vielä lisätään uteliaat ja paivostavat työkaverit niin painajainen on valmis.

Vierailija
8/8 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 09:14"]

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 09:08"]

[/quote]Pystyitkö välittömästi täyteen työpanokseen? Entä kaatuivatko tekemättömät työt niskaan? Oliko töihinpaluutasi mitenkään helpotettu?

Meillä siis töihinpalaajaa odottaa monta todella vihaista asiakasta, joiden asioita taitamattomat sijaiset ovat hoitaneet miten sattuu (monta lyhytaikaista sijaista), välillä on pitänyt odotella kuukausia työntekijän palaamista ja henkilön poissaolosta ei ole kerrottu asiakkaalle muuta kuin "on poissa". Eli kun töihin palaa, on pitkä lista hoidettavia asioita edessä.

Minun mielestäni tuollaiseen tilanteeseen palaaminen olisi kamalaa.

ap

[/quote]

Noh, itse asiassa vaihdoin työpaikkaa siinä sairaslomalla ollessa ja palasin töihin ihan uuteen työpaikkaan. Se onnistui hyvin, koska työkavereilla ei ollut tietoa tragediastani ja saatoin aloittaa ilman ennakkoasenteita. Haastavaa tietysti oppia vauhdilla ihan uusi työporukka ja työkuviot sairasloman perään, mutta kyllä: pystyin täyteen työpanokseen. Olin hyvin motivoitunut jatkamaan elämää.

Vaikeaksi asian olisi tehnyt työkaverien huono asenne. Uskoisin, että te voitte tehdä pal-jon, jotta paluu töihin onnistuu. Kannustaa siinäkin asiassa, että asiakkaiden "hyökkäykset" eivät ole hänen syytään, auttaa pääsemään taas vauhtiin.