Onko Kokkolassa "omaa" murrettaan?
Kommentit (15)
Ne puhuu paljon suomea ja ruotsia sekaisin, tuo kun on sellainen kaksikielinen porvarikaupunki.
Ruotsinkielisillä on oma murre, jota ei ymmärrä erkkikään, siitä pidetään jopa työväenopistolla kursseja. Mieheni on täältä kotoisin, ja hänen vanhempansa suvut Kälviältä, eikä heillä ole mitään vahvaa murretta, kuten mulla eteläpohjalaisena on, mutta kun täällä asuu niitä jotka ovat jostain tuolta pohjoisemmasta, Himangalta tai vaikka Kannuksesta, niin niillä on jo paljon selvempi murre. Täällä on joitain murresanoja kuten vaikka tummu, joka mun murteella on mumma.
T: Uuskokkolalainen joka pysyy aina eteläpohojalaasena...
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 01:35"]
Em mää=en minä... Onhan siellä oma murre, puhuvat pohojolaasittain.
[/quote]
Tuo on Keski-Pohjanmaata, se on eri asia kuin Pohjanmaa.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 01:36"]
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 01:35"]
Em mää=en minä... Onhan siellä oma murre, puhuvat pohojolaasittain.
[/quote]
Tuo on Keski-Pohjanmaata, se on eri asia kuin Pohjanmaa.
[/quote]
Siis että Kokkolassa joka Keski-Pohjanmaalla, ei puhuta samalla tavalla kuin sen ulkopuolella mm, Pohjanmaalla eli Enmää jne.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 01:34"]
Ruotsinkielisillä on oma murre, jota ei ymmärrä erkkikään, siitä pidetään jopa työväenopistolla kursseja. Mieheni on täältä kotoisin, ja hänen vanhempansa suvut Kälviältä
[/quote]
Eikö jossain Popedan biisissä sanota että "Tai käy niinkuin Käläviällä"?! :DDDD
Vaasalaiset sanoo aina että joku asia on YLIkiva, YLIhämärä, YLImukava. Sanooko kokkolalaisetkin niin?
Ei sellaista, jota puhuttaisiin pelkästään Kokkolassa. Mutta kaupungissa puhutaan suomen kielen osalta sitä murretta, mitä alueella yleensäkin, tosin niitäkin on useampia tyyppejä, riippuen mennäänkö Kokkolasta etelämpään (ts. Kaustisen, Halsuan ja Vetelin suuntaan) vai pohjoisen (Lohtaja, Himanka, Kannus) suuntaan. Joka tapauksessa murre on Keski-Pohjanmaalle tyypillistä, ei missään nimessä samaa, mitä puhutaan Etelä-Pohjanmaalla. Lisäksi puhutaan ns. gruntsprååtjia eli paikallista ruotsinkielen murretta, joka on aika omaleimaista. Kokkolasta etelään ruotsinkielisillä alueilla on myös oma vahva murre, joka erottautuu Kokkolassa puhutusta.
Kyllä mielestäni siellä sanotaan mää ja sää ja puhutaan jännästi monotoonisesti. Eli ei hirveää vaihtelua intonaatiossa eikä kovin innostuneesti puhuta.
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 01:39"]
Vaasalaiset sanoo aina että joku asia on YLIkiva, YLIhämärä, YLImukava. Sanooko kokkolalaisetkin niin?
[/quote]
Ei, se on kyllä vaasalaasten oma juttu :)
Olennaista on h-kirjaimen paikka puheessa ja "sanojen pidentäminen". Myös ruotsinkielistä lainaa on paljon. H-kirjaimen paikka puheessa vaihtelee riippuen siitä, tuleeko puhuja Kokkolan pohjoispuolelta vai eteläpuolelta. Esim. Kaustisella sanotaan "puhuthan", kun puhutaan, ja Lohtajalla "puhutahan".
Sitten on tietenkin paljon mielenkiintoisia murresanoja, niitä mm. täällä (käytetään muuallakin kuin Vetelissä): http://www.veteli.fi/vetelinmurresanat.pdf
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 01:42"]
Kyllä mielestäni siellä sanotaan mää ja sää ja puhutaan jännästi monotoonisesti. Eli ei hirveää vaihtelua intonaatiossa eikä kovin innostuneesti puhuta.
[/quote]
Joo, näin itse eteläpohojalaasena vahvaan murteeseenki tottuneena, mieheni ei kyllä puhunut mun mielestä juuri yhtään murretta, hyvin lievää se on, mää ja sää sanotaan hyvin monessa eri murteessa, saattaa pieni nuottivivahde olla, ja mullakin on se kai jo tarttunut kun 11 vuotta oon täälä asunu, mutta kyllä multa tämän tästä joku kysyy että oonko eteläpohjanmaalta, ja mä vastaan että ei ku ihan huvikseni tykkään puhua leviää :D Esim. eepeellä Jalasjärviset sanoo mää ja sää, mutta 20km päässä Kurikassa sanotahan että mä ja sä. Eepeellä on jokaises kunnas vähä oma murre, mutta niitä ei muualta olevat eroota toisistaan, siksi ei varmaan täälä käyvätkää eroota kuka on kantakokkolasta, ja kuka jostaki Himangalta.
T: Se uuskokkolalainen
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 02:04"]
Olennaista on h-kirjaimen paikka puheessa ja "sanojen pidentäminen". Myös ruotsinkielistä lainaa on paljon. H-kirjaimen paikka puheessa vaihtelee riippuen siitä, tuleeko puhuja Kokkolan pohjoispuolelta vai eteläpuolelta. Esim. Kaustisella sanotaan "puhuthan", kun puhutaan, ja Lohtajalla "puhutahan".
Sitten on tietenkin paljon mielenkiintoisia murresanoja, niitä mm. täällä (käytetään muuallakin kuin Vetelissä): http://www.veteli.fi/vetelinmurresanat.pdf
[/quote]
Tuossa oli kyllä tosi paljon ihan outoja sanoja, en ole täällä Kokkolassa kyllä törmännyt, jotkut sanat tuosta listasta on kyllä eepeellä käytössä ihan yleisesti, mutta siinäkin näkee että eri paikkakunnilla on eri murteita.
Vierailija kirjoitti:
Se yks ärsyttävä tubettaja janita Koljonen ja sen rillipää lapsi kiia puhuu sillee jääjä, mietein,kaaja ketä sä oot
Mutta sinä se et osaa edes kirjoittaa.
Vastatkaa nyt joku ees :D