Yleiselle wc-pytylle ei kannata istua?!
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/be3e76c2-4d87-4d0d-8783-d2641…
Aina huvittanut nuo wc-paperilla pöntön istuinta vuoraavat. Ikinä en oo mitään tauteja saanu.
Joo, istun jatkossakin.
Kuinkas te?
Kommentit (44)
Vaihtoehtoina on housuun tekeminen tai istuminen. Ei lie vaikea arvata kumman valitsen. Toki olen sen renkaan aina pyyhkinyt.
Monissa kulttuureissa on tapana käsiä pesemättä seisten/ kyykyssä asioida myös normaaleilla wc-istuimilla. Siksi pyyhin aina desinfiointipyyhkeellä pytyn reunat, ovenkahvat, vesihanat.
Olen itsekin asioinut monessa maassa "reikä lattiassa"- kyykkyvessoissa, missä ei hygieniasta ole mitään käsitystä ja kaikki eritteet lainehtii lattialla....mutta en halua tätä Suomeen.
Eniten niitä pytynreunoja saastuttaa ne, jotka ei istu vaan tekevät tarpeensa perse pytyn yläpuolella keikkuen, paskovat ja kusevat mihin sattuu eivätkä siivoa jälkiään.
Jos kaikki istuisivat, olisi siistimpää ja reisien takaosassa, mikä istuimeen kiinni ottaa, ei niitä bakteereita mitenkään älyttömästi ole. Edes niillä kodittomilla, mistä joku täällä ylemmyydentuntoisesti saarnasi. Eihän siihen istuimeen limakalvoja ja persereikiä hangata.
Täällä Radio Jerevan.
Meiltä kysytään: Voiko yleisestä käymälästä saada sukupuolitaudin?
Me vastaamme: Periaatteessa kyllä, mutta miksi tehdä asia niin monimutkaiseksi.
Ovenkahvoissa, portaiden kaiteissa ja kaikenlaisissa yleisissä kosketusnäppäimissä ne pahimmat bakteeripesät on, ja niihin kosketaan käsillä ja käsillä kosketaan taas mihin tahansa itseä lähellä olevaan, jopa omaan naamaan. Vessan istuin kuitenkin osuu vain reisiin, ja sieltä mahdolliset hirveät ripulibakteerit ei helpolla etene mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vuorannut, enkä vuoraa jatkossakaan.
Sinun takiasi paskaperse minä vuoraan.
Ok, no sepä minua harmittaa. En kyllä ymmärrä miten sinä paskot, jos vessanpöntön rinkula on jälkeesi paskassa.
En juo enää kovin usein vessanpytystä.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisemmin saat niitä pöpöjä ovenrivoista tai hanoista siellä julkisessa vessassa, etkä vessanistuimesta.
Julkisten tilojen ovenripoihin ei kannata paljain käsin edes koskea. Hihalla, kyynärpäällä voi avata oven. Vessan ulko-oven joskus esim paperin avulla.
Hyi helkatti, en koskaan istu paljaalle paskakusi ym. saastarenkaalle! Ostakaa vaikka black light lamppu ja tsekatkaa se lian ja pöpöjen määrä. Ei oo ihme, että taudit sen kun leviää eikä loppua näy.
No jos pitää vältellä yleisiä vessoja, niin puskapissilläkö sitä pitäisi käydä. Mummelin kintut ovat vaan jo niin kankeat ja kipeät, että eivät taivu kyykkyyn. Kyllä miehillä on helppoa!
Mutta aina voi valita, missä käy vessassa. Ei tarvitse mennä kaikenlaisiin räkälöihin, joissa vessatkin on usein siivoamatta. Tuolla kun ajelen kodin ja kakkosasunnon väliä, minulla on ihan tietyt tauko- ja ruokapaikat. Ne ovat niin siistejä, että vessassa voi huoletta käydä.
Vierailija kirjoitti:
Hyi helkatti, en koskaan istu paljaalle paskakusi ym. saastarenkaalle! Ostakaa vaikka black light lamppu ja tsekatkaa se lian ja pöpöjen määrä. Ei oo ihme, että taudit sen kun leviää eikä loppua näy.
Et kai koske yhtään mihinkään julkisilla paikoilla? Oletko testannut ne mustavalolampulla?
Eikös se HPV-virus tartu myös WC:stä?
Kaikenlaista ihottumaakin voi ihmisillä olla reisissään - ja syyhyä.
Jotkut seisoo pytyn laidoilla kengät jalassa… ja välillä on kusitippoja reunuksella.
Siksi vuoraan.
Opin Intian reissulla tekemään tarpeeni puolikyykyssä ja teen niin julkisissa vessoissa edelleen.
Mä teen aina yleisissä vessoissa kyykkykakat wc-pytyn viereen. 👩
Sain kondylooman kullin päähän yleisestä vessasta.
Kuljetan aina mukana omaa pytyn rengasta. Asennan sen ja istun pytylle kuin kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisemmin saat niitä pöpöjä ovenrivoista tai hanoista siellä julkisessa vessassa, etkä vessanistuimesta.
Julkisten tilojen ovenripoihin ei kannata paljain käsin edes koskea. Hihalla, kyynärpäällä voi avata oven. Vessan ulko-oven joskus esim paperin avulla.
Ei kannata liata hihaansa niihin kahvoihin vaan avata joko paperilla tai kädellä ja PESTÄ kädet huolellisesti sen jälkeen. Niinkuin wc-käynnin jälkeen kuuluukin tehdä.
Senhän pitäisi olla nykyisin ihan yleisessä tiedossa että vessanpöntöt eivät suinkaan ole niitä likaisimpia juttuja. Tavalliset oven kahvat tosiaan ovat riskialttiimpia.
Ilmeisesti kyse on vain vaikutelmasta, joka syntyy kun mietitään mitä siellä pöntöllä tehdään mutta eihän se varsinaisesti mitään riskihommaa ole eikä terveen ihmisen mahasta mitään vaarallista tule, itse asiassa monia mahatauteja parannetaan ulosteen siirroilla. Jos taas on joku tarttuva sairaus jollakulla niin se tarttuu yhtä hyvin, kenties paremminkin, muita teitä.