Lyheneekö jo myönnetty kotihoidontuki?
Äitiysloma loppuu ihan kohta, ja minulle on myönnetty kotihoidontuki x.x.2017 asti, jolloin lapsi täyttää 3. Kotihoidon tuen muutos tulee voimaan 1.8.2015. Koskeeko se myös minulle jo myönnettyä? Lyheneekö minun tukiaika puolee, kun aloitan sen jo ennen muutosta? Mieheni ei pysty/halua lasta kotona hoitaa.
Kommentit (18)
En ole varma asiasta, mutta ajattelen myös, että voit olla hoitamassa lastasi/ lapsiasi kotihoidontuella 2017 asti, koska päätös tehty sinne asti. Jos tuki loppuisi 1.8.2015 niin luulisi, että se päätöskin olisi tehty vain siihen asti.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 17:52"]
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 16:51"]Uusi laki koskee vain heitä, joilla kotihoidontuki alkaa vasta uuden lain voimaantultua, eli 1.8.2015. Lakiehdotus on vasta menossa käsittelyyn nyt tammikuussa. [/quote] näin minäkin ajattelin. Onko varmaa tietoa? Ap
[/quote]
Kyllä on täysin varmaa tietoa! Jokainen joka on ehtinyt saamaan päätöksen ennen 1.8.2015 saa pitää vapaat nykyisen lain mukaan.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 22:32"][quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 17:52"]
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 16:51"]Uusi laki koskee vain heitä, joilla kotihoidontuki alkaa vasta uuden lain voimaantultua, eli 1.8.2015. Lakiehdotus on vasta menossa käsittelyyn nyt tammikuussa. [/quote] näin minäkin ajattelin. Onko varmaa tietoa? Ap
[/quote]
Kyllä on täysin varmaa tietoa! Jokainen joka on ehtinyt saamaan päätöksen ennen 1.8.2015 saa pitää vapaat nykyisen lain mukaan.
[/quote]
Kiitos ihana enkeli! Pelastit päiväni! :)
Mä luulen että ei. Kosks usein tilanne on sr, että töistäkin on jo haettu vapaata. Niin sitä ei voi sitten perua. Ottavat varmaan huomioon siirtymäajassa.
Meillä mies haluaisi kyllä hoitaa lasta kotona, mutta se ei ole taloudellisesti mahdollista. Minä jäin työttömäksi samoihin aikoihin kun raskauduin. Ei ole mitään järkeä, että minä jättäydyn työttömäksi ja mies jää kotiin, voi sitä Rätyn ajatusten juoksua. Mielummin tulomme olisivat miehen työnteosta mistä saa myös enemmän kuin, että saataisiin työttömyyspäivärahaa. Työttömyys kun on qika korkealla jo ilman sitä, että kaikki mammat palautetaan kotihoitamasta työttömyyteen. On tietenkin äitejä joita odottaa työpaikka, mutta jos tämä oli Rädyn ratkaisu siihen, että naisilla olisi parempi asema työmarkkinoilla niin aika helvetin huonoon työttömyysjyllää ajan kohtaan se tämän muutoksen haluaa.
Onkos vieläkään kerrottu missään miten yksinhuoltajilla menee tuo hoitovapaa? Voivatko olla 3v saakka kotona vai onko lapsi laitettava aikaisemmin hoitoon?
Ei meilläkään olisi mies voinut jäädä hoitamaan lasta. Hän oli opiskelija, ja opinnot olisivat venyneet kohtuuttomasti, koska hänen olisi pitänyt jäädä odottamaan, milloin kurssit ovat tarjolla uudestaan, ja opintouudistuksen vuoksi voi olla ettei niitä kursseja enää olisi koskaan ollutkaan tarjolla. Pienikin vapaa olisi viivästyttänyt valmistumista vähintään vuodella.
Siis siirtymäaikahan on ollut menossa jo reippaasti toista vuotta, jotain 1½ vuotta. Kun muutos tulee voimaan 1.8 niin se tulee oikeasti voimaan 1.8.2015. Ei kukaan voi väittää ettei ole asiasta kuullut.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 16:12"]
Meillä mies haluaisi kyllä hoitaa lasta kotona, mutta se ei ole taloudellisesti mahdollista. Minä jäin työttömäksi samoihin aikoihin kun raskauduin. Ei ole mitään järkeä, että minä jättäydyn työttömäksi ja mies jää kotiin, voi sitä Rätyn ajatusten juoksua. Mielummin tulomme olisivat miehen työnteosta mistä saa myös enemmän kuin, että saataisiin työttömyyspäivärahaa. Työttömyys kun on qika korkealla jo ilman sitä, että kaikki mammat palautetaan kotihoitamasta työttömyyteen. On tietenkin äitejä joita odottaa työpaikka, mutta jos tämä oli Rädyn ratkaisu siihen, että naisilla olisi parempi asema työmarkkinoilla niin aika helvetin huonoon työttömyysjyllää ajan kohtaan se tämän muutoksen haluaa.
[/quote]
No jos sä vaivautuisit hakemaan työpaikan niin lapsen isälläkin olisi oikeus hoitaa lastaan.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 16:15"]
Ei meilläkään olisi mies voinut jäädä hoitamaan lasta. Hän oli opiskelija, ja opinnot olisivat venyneet kohtuuttomasti, koska hänen olisi pitänyt jäädä odottamaan, milloin kurssit ovat tarjolla uudestaan, ja opintouudistuksen vuoksi voi olla ettei niitä kursseja enää olisi koskaan ollutkaan tarjolla. Pienikin vapaa olisi viivästyttänyt valmistumista vähintään vuodella.
[/quote]
Kyllä ne äiditkin on pitänyt välivuoden opiskelusta ja valmistuneet myöhemmin jos ovat perheen tehneet opiskeluaikana. Miksi se on niin vaikeaa vain isälle?
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 16:24"]Siis siirtymäaikahan on ollut menossa jo reippaasti toista vuotta, jotain 1½ vuotta. Kun muutos tulee voimaan 1.8 niin se tulee oikeasti voimaan 1.8.2015. Ei kukaan voi väittää ettei ole asiasta kuullut.
[/quote] ei se nyt ihan noin mene
Onko kellään oikeaa tietoa asiasta? En löytänyt Kelan sivuilta, ja kKotihoidontuen päätöksessä lukee että myönnetty x.x 2017 asti. Saanko luottaa siihen ettei se muutu? -ap
Ei muutakun loparit töistä niin voi hoitaa omaansa kotona. Melkoista holhousta jos perheen sisällä ei voida päättää kuka hoitaa lapset.
Ei se kotihoidontukipäätös mikään raamattu ole. Se voi päättyä ensi vuonna esim. sinun raskauteen ja uuteen vauvaan perheessänne.
Mikä tässä aiheessa tekee sen, ettei kysymykseen voi vastata ystävällisesti?
Juu en mäkään tiedä. Kaiken järjen mukaan päätös on päätös, eikä sitä voi pyörtää. Kun ei ole kyse kenenkään virheestä?
Uusi laki koskee vain heitä, joilla kotihoidontuki alkaa vasta uuden lain voimaantultua, eli 1.8.2015.
Lakiehdotus on vasta menossa käsittelyyn nyt tammikuussa.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 16:51"]Uusi laki koskee vain heitä, joilla kotihoidontuki alkaa vasta uuden lain voimaantultua, eli 1.8.2015.
Lakiehdotus on vasta menossa käsittelyyn nyt tammikuussa.
[/quote]
näin minäkin ajattelin. Onko varmaa tietoa? Ap