Sain nyt hampaita kiristellen kaksi päivää saikkua. Korona on lähinnä nituttanut tähän asti, mutta nyt loppui jaksaminen kun tuli perheeseen sairastapaus.
Olisi pitänyt jäädä palkattomalle, tai pitää pankkiin kertyneitä päiviä. Sanoin että olen sairasloman tarpeessa, enkä halua sairastaa palkatta. Minulla on kolmeen vuoteen 0 saikkupäivää, ja omien töideni lisäksi olen tehnyt 1.5 vuotta lisätöitä samalle työnantajalle säännöllisesti. TA on kiittänyt joustosta, ja tarjonnut minua sinne sun tänne paikkaamaan. Nyt on helkkarillinen työputki sekä takana, että edessä, ja 12 työpäivää yhdellä vapaapäivällä joka oli eilen. Vielä olisi 6 päivää töitä, jotka ovat lyhennettyjä työpäiviä, koska tuntini paukkuvat muutenkin, mutta 3 päivänä minut on laitettu paikkoihin joista ei voi lähteä silloin kun työvuorolistassa lukee, vaan noina pitää olla 2-4h ylitöissä.
Nyt sitten sattui perheessä sairastapaus, ja tajusin taas olevani "korvaamaton" muuallakin kuin töissä, eli töiden päälle pitäisi jaksaa vielä tämänkin asian hoito.
En saanut viime yönä nukuttua, ja tänään aamulla töihin lähtiessä sydän muljahteli, verenpaineet tuntui hampaissa asti, sekä psyykkinen vointi on sitä luokkaa ettei sitä voi enää voinniksi sanoa.
Nyt sit 2 pv saikkua, ja terveiset että jos enemmän tarvitsen lepoa, niin se on sitten palkatonta se!
Kiitosta vain!
Oma syyhän tämä varmasti on, kun en ole tajunnut että työjaksamisen voi kaataa yksityiselämässä tapahtuva sairastapaus. Ilman tätä olisin varmasti jaksanut vielä, vaikka puoliso on sanonut jo pitemmän aikaa että ei enää listan ulkopuolisia töitä.
Korona vaikutti siis minuun näin, että ensin tein niiden hommat jotka väsyivät ensin, ja "pääsivät" saikulle, ja nyt kun olen kaikkeni antanut, ja tarvitsisin itse rehellistä sairaslomaa, niin homma on tämä.
Kommentit (25)
Joskus on ollut tunne ylirasituksesta johtuvasta huonovointisuudesta, esim. huono nukkuminen ja pitkään jatkunut kurkkukipu, nuha yms. sinänsä lievähkö, mutta jatkuva flunssa ollut päällä ja siihen päälle työ ja kiire siellä. Aina on työterveys sanonut, että ei sairasloman tarvetta, jos ei ole kuumetta, vaikka annettu antibiootit esim. poskiontelotulehdukseen. En tiedä mitä siellä lääkärissä pitää sanoa, jos alkaa ottaa liikaa voimille, että saa sairaslomaa edes pari päivää. En osaa olla ilman lupalappuja pois töistä, ettei syytetä pinnariksi.
Tsemppiä aloittajalle.
Työpaikalla joustamisesta joustamisen perään ei saa kuin marttyyrinkruunun ja se ei tuossa kohtaa paljon lohduta. Ei hetkeäkään kannata luulla että työnantaja jotenkin erityisesti arvostaisi venymistä, tekemääsi (usein palkatonta) ylityötä ja sitä, että viis veisaat perheesi toivomuksista. Ehei, työnantaja hieroo käsiään ja imee sinusta ihan kaikki mehut kun kerran annat tehdä niin.
Jos olet jollakin sotealalla, toivottavasti viimeistään nyt tajusit, että joustajalle annetaan kiitokseksi lisää töitä. Jos olet työvoimapula-alalla, käännä asetelma toisinpäin. Työnantaja joustaa tai on ilman tekijää.
Kokeile. "Voin jatkaa pyydettyyn ajankohtaan saakka, jos saan tässä kohtaa lomaa tämän verran. En tee tuplia enkä yli 5 päivän putkia".
Kilttien yli kävellään mennen tullen.
Mulla menee aina yöunet kun mieheni sairaus pahenee. Olen aina mennyt työterveyteen, kertonut tilanteen ja saanut sairaslomaa kun en millään pysty tekemään työtäni jos olen valvonut koko yön. Meillä on ihanan empaattinen lääkäri, hän sanoo että yöunien menetys on ihan luonnollista kun välittää ja on huolissaan. Ap, mene sinäkin rohkeasti jatkossa suoraan työterveyteen! Tsemppiä kovasti.
Kaikkea sitä joutuu kestämään työpaikan puolelta nykyjään.