Aikuiset joilla ei mitään kontrollia rahan käytössä?
Tunnetteko aikuisia joilla ei ole mitään kontrollia rahan käytössä?
Itse tiedän kaksi. Nämä ovat ihan ns. Normaaleita ihmisiä, jotka asuvat itsenäisesti ym ei siis mitään diagnosoituja vajavaisia.
1) Nainen n. 40v. Edunvalvonnan alaisena, en tiedä mistä syystä sai sen, mutta hyvä että sai. Tavallinen ihminen muuten, asuu itsenäisesti lapsensa kanssa, hoitaa kodin ja laittaa ruuat, eli elää ihan normaalisti, mutta on vaan vähän yksinkertainen eli esim rahanhallinta ei onnistu yhtään. Kun saa edunvalvojalta rahaa tililleen, kaikki menee samantien. Luottotiedot olleet miinuksella jo kauan. Onneksi hänellä on tuo edunvalvoja ollut nyt muutaman vuoden, se saanut hiukan kontrollia asioihin.
2) Mies n. 60v. Luottotiedot olleet miinuksella aina. Tarvisi ehdottomasti myös edunvalvojan. Kun saa rahaa eli tuet Kelasta, kaikki menee samantien. Saattaa ostaa tukipäivänä jonkun 400e tavaran koska "rahaa on", joku ihan hyödytön esine mitä käyttää kerran ja sitten saattaa heittää ihan kylmästi roskiin tai antaa pois. Olettaa että kaikkien muiden kuuluu maksaa hänelle kaikki. Eräs kaverinsa antoi hänelle kerran halvan autonrotiskon käyttöön, sillä ehdolla että käyttäjä maksaa sen kulut. No eipä maksanut ja se tuttu meinasi menettää omat luottotiedot sen takia. Tyyppi ihmetteli tosissaan että miksi hänen täytyy siitä autosta maksaa kun laskut menee tälle hänen kaverille joka sen omistaa? Ja auton omistaja siis kyllä toimitti ne laskut hänelle, mutta tyyppi ei vaan tajunnut että laskut täytyy oikeasti maksaa. Heittää siis omat laskunsa aina roskiin kun ei siitä mitään sanomista tuu, kyllä ne sit ulosottoon menee muiden jatkoksi ja Kela maksaa kyllä kämpän sähköt ja vuokrat ym. Eli ei siis mitään vastuuta mistään.
Kaikkea sitä. Ei kukaan ole täydellinen mestari talousasioissaan mutta joitain ihmisiä täytyy vaan ihmetellä.
Kommentit (16)
Mä luulin, että itse olen tumpelo rahan kanssa. 6 vuotta työelämässä ja kaikki mikä tulee, myös menee. Nettotulot vaihtelevat 1500-3000€:n välissä aina riippuen mitä teen työkseni. Olen siis akateemisesti kouluttautunut, mutta todella rauhaton luonne. Työpaikat ovat maksimissaan 2 vuotta ja asunnot maksimissaan vuoden.
Laskut kyllä maksan hyvissä ajoin ennen eräpäivää ja muutenkin se puoli hallinnassa. Säästäminen tai järkevä rahan käyttö taas ei.
Vierailija kirjoitti:
Onko nuo aloittajan esimerkit jotenkin lievästi kehitysvammaisia tai onko jotain neuroligista poikkeavuutta? Itse en ihan noin pahoja tapauksia tiedä, mutta se joskus ihmetyttää, mihin ihmiset rahansa käyttä. Esim. koti on ihan järkyttävä murju, mutta pihassa seisoo uusi kallis auto.
Eivät ole mitään kehitysvammaisia. Ihan normaaleita ihmisiä yleisesti. Ovat vaan "vähän" yksinkertaisia raha-asioiden hoitamisessa.
AP
Tiedän yhden. Patologinen lokkeilija. Ökyilijä jonka äiti maksaa laskut.
Onhan näitä nähty.
Eräs tyttö menetti jo 18v luottotiedot kun osti niin paljon kaikkea velaksi ja baariin pikavipeillä. Tästä siis jo kauan aikaa. Sellaisen summan ehti saada ulosottoon ettei vissiin kannata edes yrittää maksaa pois.
Onneksi nykyään monissa pikavipeissä on 20v ikäraja.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhden. Patologinen lokkeilija. Ökyilijä jonka äiti maksaa laskut.
Heti muistui mieleen yksi tyyppi. On jo lähes 40v nainen. Loisii äitinsä nurkissa ja jos löytää jonkun miehen niin loisii sen nurkissa ja maksattaa laskut sillä niin kauan kuin voi. Sitten taas äidin nurkkiin loisimaan ja etsimään uutta äijää joka maksaisi hänelle kaiken. Tämä kierre ollut siis hänellä päällä jo 20 vuotta.
AP
Tunnen montakin naista jotka kyselee aina rahaa lainaan kun omat rahat on shoppailtu kaikkeen kivaan ja pakolliset maksut jää maksamatta
Olen tuntenut joskus. Nämä ovat vain niin negatiivisia ihmisiä, etten juurikaan viitsi olla tekemisissä. Valittavat jatkuvasti raha-asioista ja ovat hirveän kateellisia niille, jotka saavat säästettyä. Mikään apu tietenkään ei kelpaa, koska kaikki joilla raha pysyy hyppysissä ovat jotenkin epäreilulla tavalla onnekkaita.
Vaikka tosiaan kyse on ihan ihmisen omista valinnoista usein. Yksikin sankari jätti vuokrat maksamatta, koska vietti enemmän aikaa tyttöystävänsä luona. Meni melkein oikeuteen asti, koska oli sitä mieltä, että vuokranantaja oli kohtuuton vaatiessaan vuokraa myös siltä ajalta kun tyyppi ei ollut kotona.
Impulsiivisuus teettää tuota. Voi liittyä adhd:hen, bipoon, epävakauteen, muihin häiriöihin ja masennukseen. Kaikki on jo aika yleisiä kun ympärilleen katsoo.
Omia oloja ei kyetä ymmärtämään eikä sietämään. Raha polttelee näpeissä. Aina noita ihmisiä on toisaalta ollut, miehille ehkä tyypillustä hummailu baareissa. Päihteet kuuluu tavalla tai toisella usein pakettiin.
Yks työkaveri oli tälläinen. Kyseessä vielä siivousala, jossa tunnetusti huonot palkat.
Joi paljon virvoitusjuomia, mutta heitti aina palautuspullot roskiin (minä niitä sitten aina keräilin :D). Uusia vaatteita kehuskeli ostavan jatkuvasti, aina piti olla uusin ja hienoin kännykkä mitä löytyy, tatuointejakin tuntui ilmestyvän jatkuvasti lisää... jne. Koko ajan valitteli, kun rahat ei riitä mihinkään. Ylitöitä tai viikonlopputöitä ei suostunut tekemään yhtään sekuntia ja saikuttikin koko ajan. Työtkin hoiti vähän sinne päin.
Ihan hukassa koko ihminen muutenkin ,vaikka ikää melkein 30. Oli työporukassa kuin ankkuri, joka veti koko yrityksen pohjaan. Onneksi en ole enää siinä yrityksessä töissä.
Tiedän yhden tapauksen. Heti, kun saa rahaa, ostelee kalliita tavaroita. Loppukuulla haetaan apua seurakunnasta. Päässä fiiraa.
Masennus tai esim bipo omilla tutuillani tässä syynä. Luottotiedot menneet vuosia sitten, välillä ollaan ulosotossa. Aina valitetaan rahasta kun nähdään (miten kaikki aina menee ja kaikki on kallista) ja sitten tilipäivänä ei olla köyhiä eikä kipeitä. Kun tili on laitettu sileäksi, alkaa masennusjakso ja itsetuhoisuus.
En minä keksi, miten voisi tuossa auttaa, rahaa en anna, koska sitä en saa ikinä takaisin.
Ai onko holhouksessa oleva henkilö ns. normaali?
Kyllä tunnen! Siis tosi moni käy velaksi tai laittavat palkan sileäksi jossain Rukalla ja ostelee moottoriveneitä ja autojakin ostellaan velaksi ja sitten valitetaan, kun on töissä pakko käydä ja raataa pitkää päivää ja kadehtia 'sohvalla makaajia, joille kannetaan kaikki ja mulle ei mitään'. Kuitenkin perjantaisin ostetaan pihviä ja viiniä ja unohdetaan ihan kokonaan, että köyhiä ja kärsiviä tässä ollaan. Lapset ja puolisot kärsii, kun jatkuvasti vaan elämä pyörii sen rahan ympärillä ja jatkuvasti pitää olla uutta puhelinta ja netflixiä ja mökkilomaa varattuna. En voi käsittää. Samaan aikaan toinen puoli Suomea kyttää lähikaupan ilta-alea.
Jotain mielenterveysongelmia näissä lähes kaikissa on taustalla.
Tosin mt-ongelmat on sellainen juttu että niitä löytyy meistä jokaiselta, ainakin joskus. Aivan jokaiselta, toisilta vähemmän ja toisilta enemmän.
Onko nuo aloittajan esimerkit jotenkin lievästi kehitysvammaisia tai onko jotain neuroligista poikkeavuutta? Itse en ihan noin pahoja tapauksia tiedä, mutta se joskus ihmetyttää, mihin ihmiset rahansa käyttä. Esim. koti on ihan järkyttävä murju, mutta pihassa seisoo uusi kallis auto.