Lihava lapsi - vaikka syö terveellisesti
Kaverini 7-vuotias tyttö on lihava - tyttö kuulemma on sellainen luonnostaan vaikka syö terveellisesti ja on karkkipäivät yms. Voiko tämä olla totta?
Miksi tytön äiti puhuu shittiä? Luuleeko tosiaan, että esim ihmiset eivät tajua, että tyttö syö liikaa. Karkkipäivänä vetää ison pussillisen jotain suffeleita vaikka muutama riittäisi. Miksi ihmiset pitävät muita tyhminä. Tekisi mieli sanoa, että "tyttö syö liikaa ja sinä äitinä et ymmärrä tätä"
Kommentit (9)
Kyllä terveellisellä kotiruoallakin voi lihoa. Itse olen siitä hyvä esimerkki. Olen pienestä asti rakastanut ihan tavallista itse tehtyä ruokaa, ei siis mitään einesnakkeja sun muita, ja söin sitä paljon. Kaikki vihannekset ja hedelmät maistuivat myös hyvin. Nyt aikuisena olen vasta alkanut kiinnittää huomiota annoskokoihini ja syön paljon isompia annoksia kuin pitäisi. Olen laihtunut yli 10kg yksinkertaisesti vaihtamalla ruokalautaseni pienempiin kahvilautasiin.
Ruoka saattaa hyvinkin olla terveellistä, mutta liika on liikaa. Olisi hyvä, jos saisit ystäväsi ymmärtämään tämän, mutta helppoahan se ei ole.
Molemmat vanhemmat ovat ylipainoisia. Harmittaa vain tytön puolesta kun vanhemmat PIIP. Omalle pojallekin ilmestyi "vararengas" ja jätettiin pullat yms pois.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 17:15"]
Ruoka saattaa hyvinkin olla terveellistä, mutta liika on liikaa.
[/quote]
Eikös ap juuri kertonut, että syö karkkipäivänä ison pussillisen suffeleita?
Tiesitkö ap, että lihavaa lasta ei saa väkisin laihduttaa? Yleensä odotetaan, että kasvuvaiheessa paino tasaantuu normaaliksi. Kaveri selittelee sinulle, koska tivaat heidän perheelle kuuluvasta asiasta, johon itse ulkopuolisena et voi vaikuttaa. Tietty kannattaa aina tavatessa muistuttaa lapselle, että hän on lihava, ja karkin syönti on moraalisesti väärin, jos on lihava. Muistathan kerrata oma painosi, ja kuinka paljon liikut, ja kuinka syöt vain kaksi karkkia kerralla ja se riittää sinulle koko kuukaudeksi.
Terv. entinen lihava lapsi, nykyinen normaali aikuinen.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 18:48"]
Tiesitkö ap, että lihavaa lasta ei saa väkisin laihduttaa? Yleensä odotetaan, että kasvuvaiheessa paino tasaantuu normaaliksi. Kaveri selittelee sinulle, koska tivaat heidän perheelle kuuluvasta asiasta, johon itse ulkopuolisena et voi vaikuttaa. Tietty kannattaa aina tavatessa muistuttaa lapselle, että hän on lihava, ja karkin syönti on moraalisesti väärin, jos on lihava. Muistathan kerrata oma painosi, ja kuinka paljon liikut, ja kuinka syöt vain kaksi karkkia kerralla ja se riittää sinulle koko kuukaudeksi.
Terv. entinen lihava lapsi, nykyinen normaali aikuinen.
[/quote]
Tosi hölmö kommentti. Ei kai kukaan normaali ihminen mene sanomaan lapselle itselleen lihavuudesta? Lapsen lihavuudessa onkin olennaista se, että vanhemmat eivät saa antaa lapsen lihoa! Pientä pyöreyttä voi syntyä helposti joillekin lapsille, mutta aina jos sellaista pääsee syntymään on vanhempien syytä skarpata lapsen elintapojen suhteen.
Voi syödä määrällisesti paljon terveellistä ruokaa.
Tai sitten kaverisi käsittää että ruoka on terveellistä, vaikkei se sitä todellisuudessa olekaan. Voi olla jotain uunimakkaraa, karjalanpiirakoita, hedelmäkiisseleitä yms.
Lapsi saattaa kuitenkin vielä päästä normaalimittoihin kasvaessaan.
Tietääkseni ei ole aivan varmaa tutkimusten perusteella jäätätkö lapsuuden iän ylipainon seuraukset vähään jos lapsen paino tasautuu kasvussa. Jotain rasvasolujen muutosta yms on kai ainakin epäilty.. Mutta on siis mahdollista ettei lapselle jääkään mitään pysyvää haittaa.
Ap. No jospa kumminkin lapsella on jonkinasteinen aineenvaihduntahäiriö. Harrastaa liikuntaakin yms. Ihmettelen vain kun pitää erikseen mainita että lapsi syö terveellisesti ja on vain lihava...säälittää vain kun tyttö on todella iso ja on lihonut vain lisää. Tytön vanhemmat ovat lyhyitä eli tuskin mitään tasoittavaa kasvupyrähdystäkään tulee.
Onkohan kaverisi itsekin ylipainoinen? Siksi puhuu shittiä, kun monet aikuisetkaan ei todellakaan ymmärrä mikä on normaali määrä syömistä, mikä on normaali tai lapselle sopiva määrä herkkuja jne. Monella on nykyään täysin vääristynyt käsitys siitä kuinka paljon ihmisen kuuluu syödä. Jotkut vanhemmat myös varmaan pitävät helppona ratkaisuna sitä, että antavat lapselle hillittömän määrän herkkuja syötäväksi - onpahan hiljaa ja tyytyväinen vähän aikaa.