Miksi sivutuloista verotetaan paljon ankarammin?
Tiedän kyllä, että suomalaiset päättäjät mielellään verottaisivat meitä vaikka hengittämisestä, mutta silti olen miettinyt, että miksi ihmeessä toisesta työstä/sivutuloista veroitetaan enemmän kuin ensisijaisesta?
Kommentit (25)
Koska kaksi on enemmän kuin yksi, ja niiltä, kellä on enemmän, tulee verojen muodossa ottaa liika pois.
t: Demari
Ei siitä veroteta yhtään sen enempää kuin pääasiallisesta työstäkään. Et ole vain ymmärtänyt pyytää uutta verokorttia.
Eikä veroteta, se vaan tuntuu sitä kun on porrasmainen verokortti. Kokonaisveroaste muodostuu vuosituloista riippumatta siitä onko sinulla yksi, kaksi vai kolme työpaikkaa.
Ihan sama pidätysprosentti minulla on molemmissa korteissa.
Sinua verotetaan sen mukaan kuinka paljon olet tienannut vuoden aikana. Kaikki vuoden aikana ansaitut eurot siis plussataan yhteen ja siitä määräytyy vero-%. Piste. Työpaikkojen lukumäärällä ei ole väliä.
Minulla on sama melko pieni ennakonpidätysprosentti kummassakin kortissa. Saan aina vielä palautusta joka vuosi. Sivutulo minulla on suurempi kuin päätulo.
Miten ihmeessä tämä harhaluulo elää aina vaan?
Hitto, ja minä kun en ole toista työtä ottanut vastaan kun luulin ettei siitä jää käteen mitää suuren veroprosentin takia.... ääliö :D
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 17:21"]
[/quote]
Koska se on totta. Vastasin tämän jo toiseen ketjuun:
Jotenkin hämmentää, kuinka moni ei ymmärrä progressiivista verotusta. Lisätulojen verotus ei todellakaan ole tässä esimerkissä 31%, vaan se marginaaliveroprosentin mukainen noin 45%. Sen voi kuitata joko porrasverokortin lisätulojen ennakonpidäyksellä, tai sitten nostamalla KAIKKIEN tulojen ennakonpidätystä. Lopputulos on kuitenkin sama; lisätulosta menee veroihin vajaa puolet.
Esimerkkiä on helppo tarkastella esimerkiksi vero%laskurilla. Vuosituloilla 55 000 euroa veroprosentti on siis esim. 31. Käteen jää siis noin 34100 euroa (mukaan laskettu muut pakolliset esim. eläkemaksut noin 7%).
Tienataankin lisätuloina/palkankorotuksena 56 000 euroa, eli tonni enemmän. Käteen jää nyt noin 34600 euroa, veroprosentin ollessa koko vuoden tuloille noin 31,3%. Tai sitten 55 000 tonnille 31% ja lisätulolle 41% (+ molempiin se 7% päälle).
On siis ihan sama käyttääkö porrasverokorttia jossa se marginaaliveron vaikutus on läpinäkyvämpi ja lisäprosentti noin 40-50%, vai tilaako uuden kortin koko vuoden tuloille. Lopputuloksena kummassakin tapauksessa siitä lisätulosta jää käteen noin puolet, eli tässä tapauksessa tonnista jää viisisataa nettona.
Jokaikinen voi tarkistaa vastaavan esimerkin vero%laskurilla, jos on vaikea uskoa.
No jaa, minulla on 2 työtä ja molemmissa vero% 15. Tulot kk n. 2000e.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 17:56"]
[/quote]
Eli et ymmärtänyt. Toki voit hakea molemmille saman prosentin, mutta silti siitä lisätulosta menee LOPULTA noin puolet veroihin. Jos sun palkka olisikin 3000 euroa kuussa, niin sen sijaan että sulla jäisi käteen nykyinen ~ 1560e niin sulla jäisi noin 2100 euroa. Eli lisätonnista sulla jäisi käteen noin puolet, ja veroprosentti olisi (molemmille korteille laskettuna) 23%.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 17:59"]
[/quote]
Eli et ymmärtänyt. Toki voit hakea molemmille saman prosentin, mutta silti siitä lisätulosta menee LOPULTA noin puolet veroihin. Jos sun palkka olisikin 3000 euroa kuussa, niin sen sijaan että sulla jäisi käteen nykyinen ~ 1560e niin sulla jäisi noin 2100 euroa. Eli lisätonnista sulla jäisi käteen noin puolet, ja veroprosentti olisi (molemmille korteille laskettuna) 23%.
[/quote]
Tajuatko, että jos tekisin vain yhtä työtä ja saisin siitä 2000e/kk niin vero% olisi silti sen 15%.
Tietysti tulojen noustessa verotkin nousevat, mutta se on ihan sama tienaatko ne rahat yhdestä vai kahdesta paikasta.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 18:07"]
[/quote]
[/quote]
Tajuatko, että jos tekisin vain yhtä työtä ja saisin siitä 2000e/kk niin vero% olisi silti sen 15%.
Tietysti tulojen noustessa verotkin nousevat, mutta se on ihan sama tienaatko ne rahat yhdestä vai kahdesta paikasta.
[/quote]
Ei kukaan ole mitään muuta väittänytkään...
Koska tulojen noustessa verot nousevat ja meillä on progressiivinen veortus. tuhannennen kerran: Sivutulosta, josta palkka 500 euroa, on vero lopullisessa verotuskessa ilman vähennyksiä eurolleen sama, kuin 500 euron palkankorotuksesta. Joka sanoo, että sivutöitä ei kannata ottaa verotuksen vuoksi, ihan sama olisi sanoa, että palkankorotuksia ei kannata ottaa, koska vaikutus euroina on ihan tasan sama. Veroprosentti nousee silloinkin.
11: Moni luulee, että se sivutulo on se taikasana, eivät tajua, että tulojen nouseminen on syy. Mutta et sinäkään asiaa täysin ymmärrä. Jos tulot ovat alunalaken vähäiset, ei se palkankorotuksesta tuleva nousukaan vie summasta puolia. Esim itsellä 20 euron palkankorotuksesta jäi 14 euroa käteen.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 17:49"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 17:21"]
[/quote]
Koska se on totta. Vastasin tämän jo toiseen ketjuun:
Jotenkin hämmentää, kuinka moni ei ymmärrä progressiivista verotusta. Lisätulojen verotus ei todellakaan ole tässä esimerkissä 31%, vaan se marginaaliveroprosentin mukainen noin 45%. Sen voi kuitata joko porrasverokortin lisätulojen ennakonpidäyksellä, tai sitten nostamalla KAIKKIEN tulojen ennakonpidätystä. Lopputulos on kuitenkin sama; lisätulosta menee veroihin vajaa puolet.
Esimerkkiä on helppo tarkastella esimerkiksi vero%laskurilla. Vuosituloilla 55 000 euroa veroprosentti on siis esim. 31. Käteen jää siis noin 34100 euroa (mukaan laskettu muut pakolliset esim. eläkemaksut noin 7%).
Tienataankin lisätuloina/palkankorotuksena 56 000 euroa, eli tonni enemmän. Käteen jää nyt noin 34600 euroa, veroprosentin ollessa koko vuoden tuloille noin 31,3%. Tai sitten 55 000 tonnille 31% ja lisätulolle 41% (+ molempiin se 7% päälle).
On siis ihan sama käyttääkö porrasverokorttia jossa se marginaaliveron vaikutus on läpinäkyvämpi ja lisäprosentti noin 40-50%, vai tilaako uuden kortin koko vuoden tuloille. Lopputuloksena kummassakin tapauksessa siitä lisätulosta jää käteen noin puolet, eli tässä tapauksessa tonnista jää viisisataa nettona.
Jokaikinen voi tarkistaa vastaavan esimerkin vero%laskurilla, jos on vaikea uskoa.
[/quote]
Ja verotus olisi erilainen, jos kaikki tulot tulevat yhdestä työstä? Mitenkähän se verottaja oikeasti erottelee ne taidän päätöiden ja sivutöiden ansiot vai menisikö se kuitenkin niin, että kaikki tulot on lopulta samassa läjässä ja verot maksetaan kokonaissumman mukaan?
Mistä se sitten johtuu, että jos minulla on verokortissa vaikkapa päätuloista veroprosentti 25 ja sivutuloista 40, niin jos päätyössäni teen ylitöitä, ylitöistä maksettavan korvauksen verot otetaan heti sen 40 prosentin mukaan? Eikä palautuksia tule koskaan. En ole koskaan viitsinyt edes ajatella kakkostyötä, koska olen ajatellut, että 40 prosentin veroilla en viitsi vapaa-aikaani tuhlata.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 18:26"]Mistä se sitten johtuu, että jos minulla on verokortissa vaikkapa päätuloista veroprosentti 25 ja sivutuloista 40, niin jos päätyössäni teen ylitöitä, ylitöistä maksettavan korvauksen verot otetaan heti sen 40 prosentin mukaan? Eikä palautuksia tule koskaan. En ole koskaan viitsinyt edes ajatella kakkostyötä, koska olen ajatellut, että 40 prosentin veroilla en viitsi vapaa-aikaani tuhlata.
[/quote]
Päätyösi tuloraja on laskettu niin, että 25 % riittää kortissa olevaan rajaan asti. Raja voi olla laskettu kuukausi tai vuosikohtaisesti. Rajan yli menevät verotetaan lisäprosentilla olipa kyse ylityökorvauksista tai sivutyön palkasta.
[/quote]
[/quote]
Bruttopalkan noustessa 2000 e/kk -> 3000 e/kk jää käteen huomattavasti enemmän kuin puolet. Laskepa uudelleen.
Eikä veroteta. Voit hakea uuden sivutuloverokortin, jossa on vaikkapa sama prosentti kuin päätuloverokortissakin. Jos teet sivutyötä isolla prosentilla, niin saat omasi takaisin veronpalautuksina.