Ahdistavaan työpaikkaan palaaminen sairasloman jälkeen.
Olen ollut sairaslomalla reilun kuukauden ja maanantaina pitäisi palata töihin.
Ahdistaa palata sinne kun tiedän joutuvani keskusteluun pomon kanssa (pakollinen pitkän saikun jälkeen). Kerran aikaisemmin olen keskustelun käynyt ja pomo hoiti sen todella ikävällä tavalla. Siitä lähtien pomo kiusannut tavalla tai toisella, pitänyt sulmätikkuna jne.
Ilmapiiri todella huono ja ahdistava.
Miten ihmeessä pystyn menemään sinne?
Nii, ja en ole ollut saikulla mt-syystä.
Kommentit (16)
Mikä on työpaikkasi ja tehtäväsi? Vaihdan mielellään osia kanssasi. T. pitkäaikaistyötön.
Pyydä luottamusmies mukaan keskusteluun.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 09:16"]Mikä on työpaikkasi ja tehtäväsi? Vaihdan mielellään osia kanssasi. T. pitkäaikaistyötön.
[/quote]
Haluat työpaikkaan jossa kiusataan?
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 09:30"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 09:16"]Mikä on työpaikkasi ja tehtäväsi? Vaihdan mielellään osia kanssasi. T. pitkäaikaistyötön. [/quote] Haluat työpaikkaan jossa kiusataan?
[/quote]
Kyllä. Haluan mihintahansa työpaikkaan.
Puhu asiasta työterveydessä. Tuollaiset pomot pitää saada aisoihin ja heti.
Aivan törkeää käytöstä, älä hyväksy sitä!
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 09:32"]Puhu asiasta työterveydessä. Tuollaiset pomot pitää saada aisoihin ja heti.
[/quote]
Luottamusmiehelle tälläiset asiat kuuluu, eikä työterveyshuollolle. Tuo pitkän sairasloman jälkeen pidettävä keskustelu on nykyään yleinen käytäntö, ns.varhaisen tuen malli.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 09:32"]Puhu asiasta työterveydessä. Tuollaiset pomot pitää saada aisoihin ja heti.
[/quote]
Edellisen kerran pyysin pääluottamusmiestä tutkimaan/selvittämään asian. Lupasi ja lupasi ja asia venyi kunnes pääluottamusmies vaihtui ja mitään ei tapahtunut. En vaan jaksanut kysellä/muistutella jne.
Työsuojeluvaltuutettu pesi kätensä, ei kuulema kuulu hänelle tämä asia.
Täytyy nyt yrittää uudestaan ottaa yhteyttä pääluottamusmieheen ja mahd pyytää mukaan keskusteluun.
Ap
Ymmärrän sua kyllä hyvin. Itsellä ensi viikolla lomalta paluu töihin ja ahdistaa kovasti. Olen joutunut esimieheni kiusaamaksi. Olen hakenut muualle töihin. Toivottavasti pääsen pois tuolta.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 09:57"]Ymmärrän sua kyllä hyvin. Itsellä ensi viikolla lomalta paluu töihin ja ahdistaa kovasti. Olen joutunut esimieheni kiusaamaksi. Olen hakenut muualle töihin. Toivottavasti pääsen pois tuolta.
[/quote]
Minäkin olen vuoden verran hakenut uusia töitä, mutta ei vaan tärppää. Lähteminen tuntuu luovuttamiselta. En haluaisi suoda pomolle sitä iloa. Mutta pakko se vaan on ennen kun terveys menee ihan kokonaan.
Nyt jo niin pahoja oireita. Itkettää, oksettaa, vatsaa vääntää, vilunväreitä, unettomuutta.
Ap
Minäkin ensin ajattelin, että lähteminen olisi luovuttamista, mutta nykyään, että tämä on minun elämäni ja pitää tehdä mikä minulle on parasta, välittämättä esimiehen ajatuksista. Yritän parempiin hommiin ja siitä saisi esimieskin miettimistä kun siirtyisin kilpailijalle. Minullakin on ollut fyysisiä oireita, rytmihäiriöitä, unettomuutta, vatsakipuja. Olisi tosi tärkeää päästä pois.
9
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 10:07"]Minäkin ensin ajattelin, että lähteminen olisi luovuttamista, mutta nykyään, että tämä on minun elämäni ja pitää tehdä mikä minulle on parasta, välittämättä esimiehen ajatuksista. Yritän parempiin hommiin ja siitä saisi esimieskin miettimistä kun siirtyisin kilpailijalle. Minullakin on ollut fyysisiä oireita, rytmihäiriöitä, unettomuutta, vatsakipuja. Olisi tosi tärkeää päästä pois.
9
[/quote]
Niinpä, mutta kun mihinkään ei pääse. Talous ei anna myöten irtisanoutuakaan. Hakemusta hakemuksen perään, haastattelukutsuja muutama, ja aina se "kiitos mutta ei kiitos" sähköposti. Haastattelussa ylistetään osaamista ja kokemusta maasta taivaaseen ja suurinpiirtein luvataan työpaikka, ja sit parin viikon päästä se sähköposti ettei arpaonni suosinut. Rasittavaa. Vetää mielen matalaksi ja sit ahdistus vyöryy yli kun tietää että pakko jatkaa vanhassa paikassa.
Ap
Helpottaa varmasti kuitenkin, kun tekee edes jotain, ja katsotaan sitten mihin se ajan kanssa riittää. Nuo jäämiset jonkin todistamisen vuoksi ovat mielestäni aika turhia. Ihminen on, mitä hän on, varsinkaan kun ei itse tiedosta virheitään. Aikaa saa kyllä kulumaan hukkaan muutenkin.
Kuka haluaa sairastelevan työntekijän? Loppuuko sairaus paikkaa vaihtamalla?
Tuli vain tässä yhteydessä mieleen, kun olen lukenut/nähnyt jo kaksi suomalaisen (mies)toimittajan haastattelua heidän juostessaan Umayya Abu-Hannan perässä selvästi suivaantuneina hänen muutostaan Hollantiin. Hänhän kirjoitti sitä ennen kirjan suomalaisesta rasismista - en ole sitä vielä lukenut, mutta täytyypä ryhtyä. Häntä yritetään ärsyttää jollain "luovutitko"-lällätyksellä, että hän palaisi takaisin "todistamaan" jotain turhaa ressukoiden iloksi. Onnea vain hänen elämäänsä, hän teki oikean valinnan.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 09:26"]Pyydä luottamusmies mukaan keskusteluun.
[/quote]
Kannatan tätä. Tämä on hyvä molempien osapuolten kannalta. Esimies voi selkeästi pysyä työnjohtoroolissa ja luottamusmiehen tehtävä on tukea ja kannatella työntekijää.
Noi keskustelut on monella työpaikalla pakollisia eli esimies ei tee työtään jos ei käy niitä. Osan kanssa ne on aidosti hyödyllisiä, voidaan muokata tarvittaessa tehtäviä määräajaksi. Selkeyttää tehtävän kuvaa, esimies voi auttaa priorisoinnissa. Monelle esim. Liian silppuinen tehtävän kuva aiheuttaa stressiä ja voidaan muokata tehtävänkuvaa, joku toinen kokee työtehtävien muokkaamisen hyvänä ja toinen kiusaamisena.
Joillakin tämä toimii joillekin nämä keskustelut on yhtä tyhjän kanssa. Työhön vaikuttavaan alkoholin käyttöön puuttumisen moni kokee ensi kerralla kiusaamisena, vaikka koko työyhteisö olisi asiasta tietoinen. Esimies ei voi ratkaista myöskään alaisen perheväkivaltatilannetta tai esim. asunnottomuutta.
Sairaus johtuu huonosta johtamisesta ja sen myötä työn kuormittavuudesta. Edellisen keskustelun jäljiltä pakko painaa lisää ja lisää töitä, muuten tulee noittia ettei tarpeeksi ole tehty. Kroppa alkaa hajoamaan kun on liikaa töitä ja staattista liikettä. Tän vuoden alusta porukka pieneni entisestään joka tarkoittaa vielä enemmän venymistä. Riski vamman uusimiseen/pahenemiseen on suuri.
Eniten rasittaa huono johtaminen ja pomon kiusaaminen.
Ap