Tein mensan nettitestin ja olen pettynyt
Tiedän, että nettitestit ovat mitä ovat ja vain suuntaa antavia. Olen silti tosi pettynyt, koska olen aina pitänyt itseäni hyvin älykkäänä. Sain 106. Nyt on hyvä aika minun herätä ja katsoa itseäni rehellisesti peilistä. En voi enää laittaa itseäni mielessäni jalustalle harhaluulojen siivellä. Olen silti ihan tyytyväinen itseeni, vaikka tällaisia pettymyksiä tapahtuu. Tämä ei silti alenna kiinnostustani ja uteliaisuuttani oppia uutta.
Kommentit (55)
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 03:14"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 02:49"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 02:40"]
Kannattaa tehdä joku sellainen nettitesti, jossa tarkan tuloksen saamisesta joutuu maksamaan. Niistä saa yleensä aika hyvät pisteet.. Kaverisi varmaan tehnyt jonkin sellaisen myös. "Älykkyysosamääräsi oli lähemmäs 200, 10 taalalla lähetämme sähköpostiisi sertifioidun älykkyystutkijamme piiruntarkan analyysin omasta erinomaisuudestasi."
[/quote]
No kaverini hurmioituu kaikesta positiivisesta palautteesta mitä hän saa, varsinkin älykkyydestään, mutten usko, että hän maksaisi kehuista, varsinkaan koskien hänen alykkyyttään, sen hän saa ilmaiseksi ja kysymättä. -ap
[/quote]
Pointti onkin, että noiden testien juju on se että apinakin saa ilmaisesta testistä neron pinnat ja ne tyhmimmät sitten maksaa siitä, että saa sähköpostiinsa jonkun geneerisen egoa hivelevän syväanalyysin omasta kuvitellusta älykkyydestään. Näitä on varmaankin 99% netin niin sanotuista älykkyystesteistä. Helppohan se on toki hurmioitua, jos ei lähdekritiikkiä harrasta ja testi toisensa jälkeen kertoo, kuinka kuulut maailman fiksuimpaan promilleen.
[/quote]
Ja silti pointtini oli, etten usko kaverini menneen tällaiseen jujuun. -ap
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 02:58"]
No kerrohan ap, mihin tuo ajatuksesi perustuu, että olet kovinkin älykäs? Testattiinko tuossa mielestäsi sentyyppistä älykkyyttä, mitä itse edustat? Oletko mielestäsi hyvä päättelytehtävissä? Onko sinulla ollut jossain kohtaa epäilykseen aihetta, ettei vinttisi olisikaan niin valaistu? Nämä on kovasti kiinnostavia kysymyksiä.
[/quote]
Olen hyvä päättelykykyä vaativissa tehtävissä, siksi olen hyvä ihmisten kanssa. Olisin vaan aina toivonut olevani matemaattisesti älykäs jota en ole. Hyvin usein kyseenalaistan oman älykkyyteni, teini-ikäisenä mielessäni kävi olenko kehitysvammainen, koska minun oli vaikea luoda ihmissuhteita. Sitten selvisi, että olenkin vain introvertti. -ap
Onhan toi vielä ihan hyvä tulos ja normaalijakauman paremmalla puolella. Se on kyllä ihan terveellistäkin tipahtaa jalustalta jolle on itsensä asettanut. Jos mietin omaa älykkyyttäni joka on testien mukaan jossain sinun ja supermammojen välissä niin se riittää siihen että monesti huomaan että näen laajempia kokonaisuuksia arjessa kuin monet muut mutta maailmassa kuitenkin on ihmisiä jotka ratkoo jotain universumin salaisuuksia että se siitä pätemisestä.
Minäkin petyin kun sain vain 126, mutta sitten tajusin, että sehän riittää mun tarpeisiin ihan hyvin. En ole edes aikeissa yrittää mitään maata mullistavaa keksintöä, ei mulla ole lääkettä talousongelmiin eikä ratkaisua ilmastonmuutokseen. Ja vaikka olisikaan, niin ei se nyt tuollaisesta prosessoritehon määrästä ole kiinni. Sillä siitähän siinä on kysymys. Pystyn hallitsemaan vaikka melkein ihan samatkin asiat kuin ne, jotka yltävät siihen Mensan jäsenyyteen vaadittavaan tulokseen (kyllä, mulle olisi riittänyt noinkin vähän parempi tulos!), mutta multa menee vaan siihen vähän kauemmin. No, pitää käyttää sitten aikansa viisaasti. Sillä juuri se, viisaus, on oikeastaan ainoa asia, jolla puuttuvaa älykkyyttä voi kompensoida, mutta sen avulla voi kyllä päästä pidemmällekin, jos pelaa korttinsa oikein. Hyvä näin. Minulla on luovuutta ja herkkyyttä, mutta ei ihan vastaavaa kellotaajuutta kuin niissä kahdessa prosentissa, jotka pääsevät liittymään järjestöön, jonka jäseneksi en tunne edes erityistä hinkua.
^ Ja näköjään myös pikakirjoittajan lahjoissa jään jälkeen ainakin näin aamuyön tunteina:
Ja vaikka olisikaan = Ja vaikka olisikin
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 02:33"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 02:31"]Huh minä sain 136, nyt voin vain kysyä hiljaa omassa pienessä mielessäni että mitä minä AV:ssa teen? [/quote] Sinun pitäisi olla Mensan kokouksessa ja pyrkiä eduskuntaan.
[/quote]
Mitäs tekemistä Mensalla on eduskunnan kanssa? Tuskin on Oinoset, Hakkaraiset, Elomaat ja kumppanit Mensaa nähneetkään ja silti menivät viimeksi heittämällä sisään. No onneksi tällä kertaa noista yhdelläkään ei ole mitään jakoa jatkokaudelle, onneksi.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 03:29"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 02:58"]
No kerrohan ap, mihin tuo ajatuksesi perustuu, että olet kovinkin älykäs? Testattiinko tuossa mielestäsi sentyyppistä älykkyyttä, mitä itse edustat? Oletko mielestäsi hyvä päättelytehtävissä? Onko sinulla ollut jossain kohtaa epäilykseen aihetta, ettei vinttisi olisikaan niin valaistu? Nämä on kovasti kiinnostavia kysymyksiä.
[/quote]
Olen hyvä päättelykykyä vaativissa tehtävissä, siksi olen hyvä ihmisten kanssa. Olisin vaan aina toivonut olevani matemaattisesti älykäs jota en ole. Hyvin usein kyseenalaistan oman älykkyyteni, teini-ikäisenä mielessäni kävi olenko kehitysvammainen, koska minun oli vaikea luoda ihmissuhteita. Sitten selvisi, että olenkin vain introvertti. -ap
[/quote]
Onko sinussa asperger piirteitä? Tiedän useanmankin hyvinkin fiksun ihmisen jotka eivät täysin osaa nimetä syytä selkeälle alisuoriutumiselle mutta syy näyttäisi olevan add / adhd / asperger piirteissä joita ei ole ymmärretty tai diagnosoitu nykyisten aikuisten ollessa lapsia. Yhdeksi selviytymismakanismiksi sitten saattanut muodostua se että korostaa jotain ominaisuutta missä on sitten edes vähän parempi kuin muut.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 03:41"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 03:29"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 02:58"] No kerrohan ap, mihin tuo ajatuksesi perustuu, että olet kovinkin älykäs? Testattiinko tuossa mielestäsi sentyyppistä älykkyyttä, mitä itse edustat? Oletko mielestäsi hyvä päättelytehtävissä? Onko sinulla ollut jossain kohtaa epäilykseen aihetta, ettei vinttisi olisikaan niin valaistu? Nämä on kovasti kiinnostavia kysymyksiä. [/quote] Olen hyvä päättelykykyä vaativissa tehtävissä, siksi olen hyvä ihmisten kanssa. Olisin vaan aina toivonut olevani matemaattisesti älykäs jota en ole. Hyvin usein kyseenalaistan oman älykkyyteni, teini-ikäisenä mielessäni kävi olenko kehitysvammainen, koska minun oli vaikea luoda ihmissuhteita. Sitten selvisi, että olenkin vain introvertti. -ap [/quote] Onko sinussa asperger piirteitä? Tiedän useanmankin hyvinkin fiksun ihmisen jotka eivät täysin osaa nimetä syytä selkeälle alisuoriutumiselle mutta syy näyttäisi olevan add / adhd / asperger piirteissä joita ei ole ymmärretty tai diagnosoitu nykyisten aikuisten ollessa lapsia. Yhdeksi selviytymismakanismiksi sitten saattanut muodostua se että korostaa jotain ominaisuutta missä on sitten edes vähän parempi kuin muut.
[/quote]
Minulla on ADD, mutta sillä ei ole mitään tekemistä älykkyyden kanssa, joskin varmaan sen jo tiedät. Asperger ja ADHD eivät myöskään ole sama asia. Lääkitystä olen myös koittanut, mutta se ei tehnyt minua älykkäämmäksi, päinvastoin. -ap
älkääs ny hyvät ihmiset uskoko,että joku testin tekeminen todistaisi että olette muka älykkäitä tai tyhmiä.Tällaiset testit ei todista yhtään mitään,eivätkä tee teistä mitenkään viisaampia tai tyhmempiä kuin muistakaan.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 04:21"]
älkääs ny hyvät ihmiset uskoko,että joku testin tekeminen todistaisi että olette muka älykkäitä tai tyhmiä.Tällaiset testit ei todista yhtään mitään,eivätkä tee teistä mitenkään viisaampia tai tyhmempiä kuin muistakaan.
[/quote]
Tykkään susta.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 04:21"]
[/quote]
Älykkyys on kyllä ihan mitattava ja yleispätevä asia, viisaus vähän vaikeammin määriteltävissä, mutta olemassa sekin. Ne ovat eri asioita. Viisaus yleensä karttuu iän myötä kun taas älykkyydessä suunta on yleensä laskeva. Älykkyys on nopeutta ja tehokkuutta ongelmanratkaisussa, ja varsin monipuolista sellaista. Siihen liittyy oleellisesti myös muisti, mutta pelkkä hyvä ulkomuisti ei ole vielä älykkyyttä, vaan asioita on osattava myös yhdistellä oikein.
Mutta jokaisella on varmasti omaan elämäänsä riittävästi kapasiteettiä. Jos sitä käyttää ylettömästi tällaisen asian pyörittelyyn, se on kyllä merkki tyytymättömyydestä, mutta se pitäisi ehkä kohdistaa vähän hyödyllisemmin. Sillä mitä sinä sitten tekisit toisin, jos olisit älykkäämpi? Miten eläisit eri tavalla? Jos jo uskoit olevasi älykkäämpi kuin oletkaan, niin miksi et sitten ollut tyytyväinen elämääsi? Selkeästi ongelmat ovat nyt muualla. Tee mielekkäämpiä asioita, järjestä itselleni onnistumisen kokemuksia. Tutustu siihen, missä olet hyvä.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 03:49"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 03:41"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 03:29"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 02:58"] No kerrohan ap, mihin tuo ajatuksesi perustuu, että olet kovinkin älykäs? Testattiinko tuossa mielestäsi sentyyppistä älykkyyttä, mitä itse edustat? Oletko mielestäsi hyvä päättelytehtävissä? Onko sinulla ollut jossain kohtaa epäilykseen aihetta, ettei vinttisi olisikaan niin valaistu? Nämä on kovasti kiinnostavia kysymyksiä. [/quote] Olen hyvä päättelykykyä vaativissa tehtävissä, siksi olen hyvä ihmisten kanssa. Olisin vaan aina toivonut olevani matemaattisesti älykäs jota en ole. Hyvin usein kyseenalaistan oman älykkyyteni, teini-ikäisenä mielessäni kävi olenko kehitysvammainen, koska minun oli vaikea luoda ihmissuhteita. Sitten selvisi, että olenkin vain introvertti. -ap [/quote] Onko sinussa asperger piirteitä? Tiedän useanmankin hyvinkin fiksun ihmisen jotka eivät täysin osaa nimetä syytä selkeälle alisuoriutumiselle mutta syy näyttäisi olevan add / adhd / asperger piirteissä joita ei ole ymmärretty tai diagnosoitu nykyisten aikuisten ollessa lapsia. Yhdeksi selviytymismakanismiksi sitten saattanut muodostua se että korostaa jotain ominaisuutta missä on sitten edes vähän parempi kuin muut.
[/quote]
Minulla on ADD, mutta sillä ei ole mitään tekemistä älykkyyden kanssa, joskin varmaan sen jo tiedät. Asperger ja ADHD eivät myöskään ole sama asia. Lääkitystä olen myös koittanut, mutta se ei tehnyt minua älykkäämmäksi, päinvastoin. -ap
[/quote]
Tiedän kaiken mainitsemasi. Mitään pahaa en tekstilläni tarkoittanut. Nuo vaihtoehdot tulivat ensimmäisenä mieleen teksteistäsi, asperger noiden kahden muun lisäksi lähinnä siksi että kerroit teininä epäilleesi itseäsi sosiaalisten taitojesi vuoksi. Lääkitykseen minulla ei ole mitään kantaa enkä tosiaankaan usko lääkityksen mitenkään muuttavan älykkyyttä. Lähinnä ajattelin että olisiko sinulla juuri tuo oman älykkyyden jalustalle nostaminen ollut se keino kompensoida niitä omia mahdollisia muita erityispiirteitä. Mutta hyvinhän sulla tuntuu pyyhkivän, vaikuttaa siltä että olet rehellinen itsellesi kun tulit tännekin pettymyksistä kirjoittamaan. Mainitsin nuo siksikin että jos et ole koskaan edes miettinyt näitä mahdollisuuksia ja edelleen joudut pohtimaan miksi olet erilainen kuin muut niin saattaa helpottaa että saa erityispiirteille nimen, esiin tuomasi introverttius kun kuitenkin on vähän eri vielä kuin vaikka add.
Minusta on muuten esimerkiksi kiinnostavaa miettiä sitä, miten voin tehdä omista jälkeläisistäni fiksumpia, kuin itse olen. Jonkun mielestä tämä voi olla karmea rodunjalostukseen verrattavissa oleva ajatus, mutta en usko, että olen kuitenkaan edes vanhempien vähemmistössä ajatuksineni. Minun mielestäni ihan uskottavissa tutkimuksissa on todettu, että rintamaitoruokinta riittävän pitkään parantaa älykkyyttä. Olen siis imettänyt pitkään. Olen pyrkinyt terveelliseen ja monipuoliseen ravintoon. Virikkeitä on järjestetty, haasteita tarjottu, lepoa ja turvaa varattu riittävästi. Ei riitoja, ei mitään kuluttavaa tai kehitystä häiritsevää. Eikö se ole minulle tärkeämpi haaste kuin pari pinnaa jossakin testissä? Se ei kuitenkaan tekisi minusta kuuluisampaa, hyödyllisempää tai onnellisempaa. Nyt voin mahdollistaa lapsilleni parempia asioita kuin itselleni. Olivatpa heidän lahjansa sitten millaisia tahansa, niin olen niistä onnellinen. Vaikka älykkyystesti näyttäisi mitä.
Olisinpa miten älykäs tahansa, en varmasti pystyisi tässä maailmassa selviämään yksin. Ajatellaan esimerkiksi tilannetta, että jonkin suuren luonnonmullistuksen seurauksena pullonkaulaefekti jättäisi vain pienen populaation jäljelle. Jos kaikki olisivat superälykkäitä ihmisiä, jotka ovat omistaneet elämänsä maailmankaikkeuden mysteereille, mutta jäljelle ei jäisi ketään maanviljelystaitoista, he olisivat aluksi ongelmissa. Toki älykkyytensä avulla he varmasti voisivat selvitä hyvinkin, mutta esimerkiksi motorisissa taidoissa heillä voisi olla kehittymistä suhteessa muihin. Ei se ole sattumaa, että ihmisyhteisöissä on erikoistuttu jo aika kauan. Käsityöläiset, kauppiaat, maanviljelijät ja työläiset ovat olleet tarpeellisia. Jotkut ovat motorisesti varsin taitavia, jotkut osaavat laulaa. Jotkut osaavat tehdä ruokaa. Jotkut vain ovat ihmisiä, ja sekin on omalla tavallaan kaunista.
Älykkyyserot eivät pelkisty prosessoritehokysymykseen. Ei siinä aika auta, jos ei riitä hahmotuskyky. Ap taas tekee päättelyvirheen arvellessaan, että introverttius selittää tyhjentävästi ihmissuhdevaikeudet. On niitä näppäriäkin introvertteja olemassa. Luultavammin hän yliarvioi myös sosiaalisen älynsä. Normaaliälylläkin kuitenkin jo ymmärretään kaikenlaista, ja jokaisella on kokemuksia, että muut eivät jotain ymmärrä.
On siinä silti perää, että yleensä ihmisellä on riittävät älynlahjat omaan elämäänsä, jos nyt ei ole sattunut joutumaan liian vaativaan työhön. Siihen nähden on surullista nähdä, miten moni on niin ilmeisen kateellinen itseään älykkäämmille. Jos teitä lapsena solvattiin tyhmäksi, sanoja luultavasti oli ainakin yhtä tyhmä itsekin, ja nyt aikuisena voisi opetella tyytymään ihan aidosti siihen mitä on. Niin, ettei tarvitsisi pilkata oikeasti älykkäitä, heidän ammattejaan, harrastuksiaan tai järjestöjään. Ympäristöä suurempi älykkyys ei ole mikään erityinen siunaus, se erottaa ja aiheuttaa ongelmia. Parisuhdekin on helpompi löytää ja ylläpitää, jos erot puolisoiden välillä ovat pienet. Arvatkaa, miten vaikea älykkään naisen on löytää puoliso, joka ei laita kapuloita rattaaseen armaallensa, kun niin suututtaa olla se yksinkertaisempi?
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 04:37"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 03:49"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 03:41"] [quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 03:29"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 02:58"] No kerrohan ap, mihin tuo ajatuksesi perustuu, että olet kovinkin älykäs? Testattiinko tuossa mielestäsi sentyyppistä älykkyyttä, mitä itse edustat? Oletko mielestäsi hyvä päättelytehtävissä? Onko sinulla ollut jossain kohtaa epäilykseen aihetta, ettei vinttisi olisikaan niin valaistu? Nämä on kovasti kiinnostavia kysymyksiä. [/quote] Olen hyvä päättelykykyä vaativissa tehtävissä, siksi olen hyvä ihmisten kanssa. Olisin vaan aina toivonut olevani matemaattisesti älykäs jota en ole. Hyvin usein kyseenalaistan oman älykkyyteni, teini-ikäisenä mielessäni kävi olenko kehitysvammainen, koska minun oli vaikea luoda ihmissuhteita. Sitten selvisi, että olenkin vain introvertti. -ap [/quote] Onko sinussa asperger piirteitä? Tiedän useanmankin hyvinkin fiksun ihmisen jotka eivät täysin osaa nimetä syytä selkeälle alisuoriutumiselle mutta syy näyttäisi olevan add / adhd / asperger piirteissä joita ei ole ymmärretty tai diagnosoitu nykyisten aikuisten ollessa lapsia. Yhdeksi selviytymismakanismiksi sitten saattanut muodostua se että korostaa jotain ominaisuutta missä on sitten edes vähän parempi kuin muut. [/quote] Minulla on ADD, mutta sillä ei ole mitään tekemistä älykkyyden kanssa, joskin varmaan sen jo tiedät. Asperger ja ADHD eivät myöskään ole sama asia. Lääkitystä olen myös koittanut, mutta se ei tehnyt minua älykkäämmäksi, päinvastoin. -ap [/quote] Tiedän kaiken mainitsemasi. Mitään pahaa en tekstilläni tarkoittanut. Nuo vaihtoehdot tulivat ensimmäisenä mieleen teksteistäsi, asperger noiden kahden muun lisäksi lähinnä siksi että kerroit teininä epäilleesi itseäsi sosiaalisten taitojesi vuoksi. Lääkitykseen minulla ei ole mitään kantaa enkä tosiaankaan usko lääkityksen mitenkään muuttavan älykkyyttä. Lähinnä ajattelin että olisiko sinulla juuri tuo oman älykkyyden jalustalle nostaminen ollut se keino kompensoida niitä omia mahdollisia muita erityispiirteitä. Mutta hyvinhän sulla tuntuu pyyhkivän, vaikuttaa siltä että olet rehellinen itsellesi kun tulit tännekin pettymyksistä kirjoittamaan. Mainitsin nuo siksikin että jos et ole koskaan edes miettinyt näitä mahdollisuuksia ja edelleen joudut pohtimaan miksi olet erilainen kuin muut niin saattaa helpottaa että saa erityispiirteille nimen, esiin tuomasi introverttius kun kuitenkin on vähän eri vielä kuin vaikka add.
[/quote]
Hei, kumpikin näistä on minulle diagnosoitu omasta halustani teini-iässä, jotta sain nimen ja syyn erilaisuudelleni, helpotti kuulla, etten ole yksin. Uskon, että kirjoittamallasi tekstillä on pohjaa totuuteen, se on suoraa mutta samaistuttavaa. En tietenkään käytä papereitani erityiskohtelun tavoittelemiseen. -ap
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 04:38"]
Minusta on muuten esimerkiksi kiinnostavaa miettiä sitä, miten voin tehdä omista jälkeläisistäni fiksumpia, kuin itse olen. Jonkun mielestä tämä voi olla karmea rodunjalostukseen verrattavissa oleva ajatus, mutta en usko, että olen kuitenkaan edes vanhempien vähemmistössä ajatuksineni. Minun mielestäni ihan uskottavissa tutkimuksissa on todettu, että rintamaitoruokinta riittävän pitkään parantaa älykkyyttä. Olen siis imettänyt pitkään. Olen pyrkinyt terveelliseen ja monipuoliseen ravintoon. Virikkeitä on järjestetty, haasteita tarjottu, lepoa ja turvaa varattu riittävästi. Ei riitoja, ei mitään kuluttavaa tai kehitystä häiritsevää. Eikö se ole minulle tärkeämpi haaste kuin pari pinnaa jossakin testissä? Se ei kuitenkaan tekisi minusta kuuluisampaa, hyödyllisempää tai onnellisempaa. Nyt voin mahdollistaa lapsilleni parempia asioita kuin itselleni. Olivatpa heidän lahjansa sitten millaisia tahansa, niin olen niistä onnellinen. Vaikka älykkyystesti näyttäisi mitä.
Olisinpa miten älykäs tahansa, en varmasti pystyisi tässä maailmassa selviämään yksin. Ajatellaan esimerkiksi tilannetta, että jonkin suuren luonnonmullistuksen seurauksena pullonkaulaefekti jättäisi vain pienen populaation jäljelle. Jos kaikki olisivat superälykkäitä ihmisiä, jotka ovat omistaneet elämänsä maailmankaikkeuden mysteereille, mutta jäljelle ei jäisi ketään maanviljelystaitoista, he olisivat aluksi ongelmissa. Toki älykkyytensä avulla he varmasti voisivat selvitä hyvinkin, mutta esimerkiksi motorisissa taidoissa heillä voisi olla kehittymistä suhteessa muihin. Ei se ole sattumaa, että ihmisyhteisöissä on erikoistuttu jo aika kauan. Käsityöläiset, kauppiaat, maanviljelijät ja työläiset ovat olleet tarpeellisia. Jotkut ovat motorisesti varsin taitavia, jotkut osaavat laulaa. Jotkut osaavat tehdä ruokaa. Jotkut vain ovat ihmisiä, ja sekin on omalla tavallaan kaunista.
[/quote]
Älykkäimmät tuntemani ihmiset tulevat hankalista kasvuoloista - testituloksista en tiedä, mutta heidän käsityskykynsä laajuus ja työnsä tulokset ovat ystäville selvillä. Luultavasti kasvuympäristön haasteet opettavat ihmistaimen käyttämään päätään tehokkaammin samaan tapaan kuin pohjoisempi tinttikanta on fiksumpaa kuin eteläisemmät sukulaisensa, joiden ei tarvitse nähdä vaivaa pärjätäkseen - osa älykkyyserosta voi olla valintapaineen tulosta, mutta osa on myös opittua.
On silti ihan hyvä keskittyä luomaan lapsilleen hyvät olot. Kuka nyt tahallaan laittaisi lapsensa selviytymään arktisessa talvessa oman nokkeluutensa turvin, kun ei pakko ole. Nuo itse itsensä luoneet älykkäät ihmiset eivät ole päässeet helpolla elämässään, ja moni maksaa kovaa hintaa. Hyvä kasvuympäristö voi auttaa luomaan sillä tapaa hyvää elämää, johon reilusti älykkäämpi ei välttämättä koskaan pääse.
Olisi hyvä, jos voisimme reilusti arvostaa kaikkia erilaisia taitoja ja lahjakkuuden lajeja vertailematta niitä sen ihmeemmin. Kaikkia niitä tarvitaan, ja kenenkään lahjakkuus ei riitä mihin tahansa, esimerkiksi rekonstruoimaan tuhansien vuosien aikana kehitettyjä esineitä ilman etukäteistietoja. Silti on surullista nähdä tätä tasajakoajattelua, jossa rakennetaan irvikuvaa älyköstä rajoittuneena olentona. Mikään ei estä älykästä laulamasta hyvin, itse asiassa musikaalisuus korreloi älykkyyden kanssa, ja parhaiden laulajien työskentelyssä kuulee ja näkee, että aivot on myös. Tyhmempi laulaja ei koskaan pääse maneereistaan ilman itseään älykkäämpää opettajaa, ja sittenkin kuulostaa opetetulta.
Ihan oikeasti toivoisin kovasti, että ihmiset pysähtyisivät miettimään, miksi älykkäitä on niin kiva katsoa alaspäin. Se on viime kädessä vahingollista koko maalle, puhumattakaan kaikista inhimillisistä tragedioista, joita se aiheuttaa.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 04:46"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 04:37"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 03:49"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 03:41"] [quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 03:29"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 02:58"] No kerrohan ap, mihin tuo ajatuksesi perustuu, että olet kovinkin älykäs? Testattiinko tuossa mielestäsi sentyyppistä älykkyyttä, mitä itse edustat? Oletko mielestäsi hyvä päättelytehtävissä? Onko sinulla ollut jossain kohtaa epäilykseen aihetta, ettei vinttisi olisikaan niin valaistu? Nämä on kovasti kiinnostavia kysymyksiä. [/quote] Olen hyvä päättelykykyä vaativissa tehtävissä, siksi olen hyvä ihmisten kanssa. Olisin vaan aina toivonut olevani matemaattisesti älykäs jota en ole. Hyvin usein kyseenalaistan oman älykkyyteni, teini-ikäisenä mielessäni kävi olenko kehitysvammainen, koska minun oli vaikea luoda ihmissuhteita. Sitten selvisi, että olenkin vain introvertti. -ap [/quote] Onko sinussa asperger piirteitä? Tiedän useanmankin hyvinkin fiksun ihmisen jotka eivät täysin osaa nimetä syytä selkeälle alisuoriutumiselle mutta syy näyttäisi olevan add / adhd / asperger piirteissä joita ei ole ymmärretty tai diagnosoitu nykyisten aikuisten ollessa lapsia. Yhdeksi selviytymismakanismiksi sitten saattanut muodostua se että korostaa jotain ominaisuutta missä on sitten edes vähän parempi kuin muut. [/quote] Minulla on ADD, mutta sillä ei ole mitään tekemistä älykkyyden kanssa, joskin varmaan sen jo tiedät. Asperger ja ADHD eivät myöskään ole sama asia. Lääkitystä olen myös koittanut, mutta se ei tehnyt minua älykkäämmäksi, päinvastoin. -ap [/quote] Tiedän kaiken mainitsemasi. Mitään pahaa en tekstilläni tarkoittanut. Nuo vaihtoehdot tulivat ensimmäisenä mieleen teksteistäsi, asperger noiden kahden muun lisäksi lähinnä siksi että kerroit teininä epäilleesi itseäsi sosiaalisten taitojesi vuoksi. Lääkitykseen minulla ei ole mitään kantaa enkä tosiaankaan usko lääkityksen mitenkään muuttavan älykkyyttä. Lähinnä ajattelin että olisiko sinulla juuri tuo oman älykkyyden jalustalle nostaminen ollut se keino kompensoida niitä omia mahdollisia muita erityispiirteitä. Mutta hyvinhän sulla tuntuu pyyhkivän, vaikuttaa siltä että olet rehellinen itsellesi kun tulit tännekin pettymyksistä kirjoittamaan. Mainitsin nuo siksikin että jos et ole koskaan edes miettinyt näitä mahdollisuuksia ja edelleen joudut pohtimaan miksi olet erilainen kuin muut niin saattaa helpottaa että saa erityispiirteille nimen, esiin tuomasi introverttius kun kuitenkin on vähän eri vielä kuin vaikka add.
[/quote]
Hei, kumpikin näistä on minulle diagnosoitu omasta halustani teini-iässä, jotta sain nimen ja syyn erilaisuudelleni, helpotti kuulla, etten ole yksin. Uskon, että kirjoittamallasi tekstillä on pohjaa totuuteen, se on suoraa mutta samaistuttavaa. En tietenkään käytä papereitani erityiskohtelun tavoittelemiseen. -ap
[/quote]
Noissa piirteissä ei mielestäni ole mitään pahaa. Mielestäni jopa erikoiskohteluakin saa tavoitella silloin jos se jotenkin auttaa ja on tarkoituksenmukaista. Hyvä selviytymismakanismi sekin on siinä missä omien heikkouksien häpeily ja vahvuuksien korostaminen. Monesti tuo mainitsemani alisuoriutuminen kun näyttää johtuvan juuri siitä ettei ymmärretä niitä haasteita jotka erityispiirteet tuo arkeen ja niiden vuoksi sitten asiat vaikeutuvat tarpeettomasti. Oikein mukavaa alkanutta vuotta!
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 02:49"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 02:40"]
Kannattaa tehdä joku sellainen nettitesti, jossa tarkan tuloksen saamisesta joutuu maksamaan. Niistä saa yleensä aika hyvät pisteet.. Kaverisi varmaan tehnyt jonkin sellaisen myös. "Älykkyysosamääräsi oli lähemmäs 200, 10 taalalla lähetämme sähköpostiisi sertifioidun älykkyystutkijamme piiruntarkan analyysin omasta erinomaisuudestasi."
[/quote]
No kaverini hurmioituu kaikesta positiivisesta palautteesta mitä hän saa, varsinkin älykkyydestään, mutten usko, että hän maksaisi kehuista, varsinkaan koskien hänen alykkyyttään, sen hän saa ilmaiseksi ja kysymättä. -ap
[/quote]
Pointti onkin, että noiden testien juju on se että apinakin saa ilmaisesta testistä neron pinnat ja ne tyhmimmät sitten maksaa siitä, että saa sähköpostiinsa jonkun geneerisen egoa hivelevän syväanalyysin omasta kuvitellusta älykkyydestään. Näitä on varmaankin 99% netin niin sanotuista älykkyystesteistä. Helppohan se on toki hurmioitua, jos ei lähdekritiikkiä harrasta ja testi toisensa jälkeen kertoo, kuinka kuulut maailman fiksuimpaan promilleen.