En pysty kertomaan kenellekään että olen sairas
Vaikka kohta on jo pakko. Ensin päätin että kerron joulun jälkeen koska en halunnu pilata lähipiirin joulua. Mutta en vaan ole vieläkään kyennyt. Ihan kamala kertoa kun tietää että heidän(kin) elämät menee täysin pilalle heti kun kuulevat. Olisiko paikalla ketään joka joutunut kokemaan saman? Miten pystyit siihen?
Kommentit (39)
Kerroin vaan ohimennen ja näyttelen pärjääväni. Vitun raskasta. Aina kun kysytään et miten voit- voin vallan loistavasti.
Ei siinä oikei muuta voi. Tulet huomaamaan ettei muita oikeesti kiinnosta sun sairaus ollenkaan. Oma napa on aina tärkeempi. Saatat kohdata jopa pilkkaa ja vahingoniloisuutta. Piirre mikä jaksaa mua meissä suomalaisissa ihmetyttää. Jäät melko yksin asian kanssa. Ja ihmiset on usein ennakkoluuloisia ja raadollisia, leimaannut. Harkitse tarkkaan kerrotko vai ei :( ja kelle kerrot ja miten.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 02:12"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 02:09"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 02:06"]En ole kertonut kuin parille.. oli tilanteen vuoksi pakko. Mikä sairaus sulla on?
[/quote]
En viitsi/halua alkaa sitä täällä puimaan. En todellakaan halua kuulla muiden tarinoita kyseisestä sairaudesta. Mutta hoidot alkaa piakkoin ja ne tulee vaikuttaan ulkonäköön ja tietysti vointiin. Ennustus on ihan ok vielä tällä hetkellä, mutta pitkät hoidot edessä. Joku saattaa kyllä arvata mistä kyse. Ap
[/quote]
Eiköhän kaikki arvaa että syöpä.
[/quote]
Niin minä vähän arvelinki. No eipä se haittaa, pointti tuossa oli vaan se että en kaipaa millään nyt mitään syöpätarinoita. Ap
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 02:14"]Kerroin vaan ohimennen ja näyttelen pärjääväni. Vitun raskasta. Aina kun kysytään et miten voit- voin vallan loistavasti.
Ei siinä oikei muuta voi. Tulet huomaamaan ettei muita oikeesti kiinnosta sun sairaus ollenkaan. Oma napa on aina tärkeempi. Saatat kohdata jopa pilkkaa ja vahingoniloisuutta. Piirre mikä jaksaa mua meissä suomalaisissa ihmetyttää. Jäät melko yksin asian kanssa. Ja ihmiset on usein ennakkoluuloisia ja raadollisia, leimaannut. Harkitse tarkkaan kerrotko vai ei :( ja kelle kerrot ja miten.
[/quote]
En pysty kuvittelemaan että oma lähipiiri reagoisi noin... Ja todellakaan kenellekään "ylinmääräiselle" en aio kertoa. Kurja jos sulla on käynyt noin huonosti:( Ap
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 02:16"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 02:12"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 02:09"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 02:06"]En ole kertonut kuin parille.. oli tilanteen vuoksi pakko. Mikä sairaus sulla on?
[/quote]
En viitsi/halua alkaa sitä täällä puimaan. En todellakaan halua kuulla muiden tarinoita kyseisestä sairaudesta. Mutta hoidot alkaa piakkoin ja ne tulee vaikuttaan ulkonäköön ja tietysti vointiin. Ennustus on ihan ok vielä tällä hetkellä, mutta pitkät hoidot edessä. Joku saattaa kyllä arvata mistä kyse. Ap
[/quote]
[/quote]
Niin minä vähän arvelinki. No eipä se haittaa, pointti tuossa oli vaan se että en kaipaa millään nyt mitään syöpätarinoita. Ap
[/quote]
Okei. No mulla on masennus/paniikkihäiriö. Tuntu tosi raskaalta ottaa tämä esiin. Tuntui että olen epäonnistunut, heikko ja laiska. Mutta pakko oli avautua ja kertoa etten yksinkertaisesti jaksa. Olen väsynyt. Vaikeaahan se oli. Mutta se oli vähän niinkuin laastarin repäisy. Kerran se kirpaisi. Olihan se pidemmän päälle raskasta valehdella ja keksiä paskoja tekosyitä miksi en ilmestynyt paikalle jne..
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 02:14"]Kerroin vaan ohimennen ja näyttelen pärjääväni. Vitun raskasta. Aina kun kysytään et miten voit- voin vallan loistavasti.
[/quote]lähimmille kannattaa kertoa. Sulla ennuste varmaan hyvä koska oot nuoriki. Ei sun sen takia tarvi poikaystävästä erota. Mulla on pitkäaikaissairaus joka rappeuttaa, eikä siitä voi parantua. Sen takia kommenttini saattoi kuulostaa vähän katkeralta. Mut ap sulla on vielä elämä edessä ja mahdollisuus parantua! Ei sun tarviii kaikkia heivata sun elämästä pihalle :)
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 02:19"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 02:16"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 02:12"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 02:09"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 02:06"]En ole kertonut kuin parille.. oli tilanteen vuoksi pakko. Mikä sairaus sulla on?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Okei. No mulla on masennus/paniikkihäiriö. Tuntu tosi raskaalta ottaa tämä esiin. Tuntui että olen epäonnistunut, heikko ja laiska. Mutta pakko oli avautua ja kertoa etten yksinkertaisesti jaksa. Olen väsynyt. Vaikeaahan se oli. Mutta se oli vähän niinkuin laastarin repäisy. Kerran se kirpaisi. Olihan se pidemmän päälle raskasta valehdella ja keksiä paskoja tekosyitä miksi en ilmestynyt paikalle jne..
[/quote]
Voimia sulle ihan älyttömästi♥ Ap
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 02:12"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 02:10"]Kuinka vanha olet? Lapsia, miestä? Kenelle on pakko kertoa?
[/quote]
Parikymppinen. Ei lapsia, tuore parisuhde. Olin jo päättäny että eroan hänestä niin hänen ei tarvi mun sairastamista katsoa. Mutta en tiedä. Perheelle ja lähimmille ystäville pakko kertoa. Ap
[/quote
Täällä oli jokin aika sitten ihan samanlainen viesti
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 02:20"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 02:14"]Kerroin vaan ohimennen ja näyttelen pärjääväni. Vitun raskasta. Aina kun kysytään et miten voit- voin vallan loistavasti.
[/quote]lähimmille kannattaa kertoa. Sulla ennuste varmaan hyvä koska oot nuoriki. Ei sun sen takia tarvi poikaystävästä erota. Mulla on pitkäaikaissairaus joka rappeuttaa, eikä siitä voi parantua. Sen takia kommenttini saattoi kuulostaa vähän katkeralta. Mut ap sulla on vielä elämä edessä ja mahdollisuus parantua! Ei sun tarviii kaikkia heivata sun elämästä pihalle :)
[/quote]
Tuntuu vaan tyhmältä "velvottaa" toinen jäämään tueksi näin lyhyen parisuhteen jälkeen. Jos hälle ennen eroa kerron, niin hän ei suostu lähtemään. Siksi olisi helpompi vaan erota ja jättää kokonaan kertomatta. Nyt tuli itselle tyhmä olo kun kerroit sun tilanteesta. Hurjasti voimia sulle! ♥ Ap
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 02:22"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 02:12"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 02:10"]Kuinka vanha olet? Lapsia, miestä? Kenelle on pakko kertoa?
[/quote]
Parikymppinen. Ei lapsia, tuore parisuhde. Olin jo päättäny että eroan hänestä niin hänen ei tarvi mun sairastamista katsoa. Mutta en tiedä. Perheelle ja lähimmille ystäville pakko kertoa. Ap
[/quote
Täällä oli jokin aika sitten ihan samanlainen viesti
[/quote]
Oho, enkö ole Suomen ainoa sairas? Ap
Sain kahden viikon sisällä diagnoosit aivoaneurysmasta ja yhdestä tappavimmista syövästä. Kerroin tiedon lähipiirilleni eli perheelleni, ystävilleni ja työkavereille. Valtaosa suhtautui ystävällisesti ja kannustavasti.
Hyvä ystäväni katkaisi välit minuun, mutta syynä on hyvin todennäköisesti se, että hän on menettänyt vanhempansa. Monet muut ystävät ja kaverit ovat tukeneet, kannustaneet ja auttaneet minua.
Aivovaltimon pullistuma on leikattu, syöpähoidot aloitettiin sairausloman jälkeen ja minulle tehtiin allogeeninen kantasolusiirto. Olen edelleen sairauslomalla hyljintäreaktioiden (maksa, munuaiset, silmät) vuoksi.
Toivottavasti hoitosi sujuvat hyvin ja saat tukea läheisiltäsi. :) i parhaita kannustajiasi, joten älä suotta katkaise häneen välejä. Sairaalassa pääsee keskustelemaan lääkärin lähetteellä psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa, jos haluaa tukea itselleen.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 02:21"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 02:19"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 02:16"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 02:12"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 02:09"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 02:06"]En ole kertonut kuin parille.. oli tilanteen vuoksi pakko. Mikä sairaus sulla on?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kiitos :) On lääriaika varattuna ja hankin itselleni lääkkeet ja apua. Toivon voimia myös sinulle. Danoit ettet kaipaa syöpätarinoita mutta saat silti; ukillani todettiin kaksikymmentä vuotta sitten. Vieläkin on täällä. Pääsi kerran jo eroon mutta uusiutui. Nyt keväällä tuli tieto että solujen määrä on vähentynyt huomattavasti. Oli jo sitä mieltä ettei toista kertaa ota sädehoitoja vaan kuolee mielummin. Pakotettiin se siihen äidin kanssa. Ja on kiittänyt myöhemmin. Kerro lähimmäisillesi. Silloin kun voimasi on loppu niin he taistelevat puolestasi. En usko jumalaan mutta siunausta sinulle.
Joku toinenki kertoi jonkin aikaa sitten tämmösestä. Oli suunnilleen sun ikänenkin jos oikein muistan. Ja pelkäs kertoa perheelle.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 02:25"]Sain kahden viikon sisällä diagnoosit aivoaneurysmasta ja yhdestä tappavimmista syövästä. Kerroin tiedon lähipiirilleni eli perheelleni, ystävilleni ja työkavereille. Valtaosa suhtautui ystävällisesti ja kannustavasti.
Hyvä ystäväni katkaisi välit minuun, mutta syynä on hyvin todennäköisesti se, että hän on menettänyt vanhempansa. Monet muut ystävät ja kaverit ovat tukeneet, kannustaneet ja auttaneet minua.
Aivovaltimon pullistuma on leikattu, syöpähoidot aloitettiin sairausloman jälkeen ja minulle tehtiin allogeeninen kantasolusiirto. Olen edelleen sairauslomalla hyljintäreaktioiden (maksa, munuaiset, silmät) vuoksi.
Toivottavasti hoitosi sujuvat hyvin ja saat tukea läheisiltäsi. :) i parhaita kannustajiasi, joten älä suotta katkaise häneen välejä. Sairaalassa pääsee keskustelemaan lääkärin lähetteellä psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa, jos haluaa tukea itselleen.
[/quote]
Kiitos sulle. Ja tsemppiä! ♥Ap
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 02:25"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 02:21"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 02:19"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 02:16"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 02:12"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 02:09"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 02:06"]En ole kertonut kuin parille.. oli tilanteen vuoksi pakko. Mikä sairaus sulla on?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kiitos :) On lääriaika varattuna ja hankin itselleni lääkkeet ja apua. Toivon voimia myös sinulle. Danoit ettet kaipaa syöpätarinoita mutta saat silti; ukillani todettiin kaksikymmentä vuotta sitten. Vieläkin on täällä. Pääsi kerran jo eroon mutta uusiutui. Nyt keväällä tuli tieto että solujen määrä on vähentynyt huomattavasti. Oli jo sitä mieltä ettei toista kertaa ota sädehoitoja vaan kuolee mielummin. Pakotettiin se siihen äidin kanssa. Ja on kiittänyt myöhemmin. Kerro lähimmäisillesi. Silloin kun voimasi on loppu niin he taistelevat puolestasi. En usko jumalaan mutta siunausta sinulle.
[/quote]
Ehkä mää tuollaisen syöpätarinan kestän :) Kiitos! Ap
Miesystävä voi olla parhaita kannustajiasi.
Täydentää 17
Vierailija kirjoitti:
Ap-trolli kerjää huomiota tällä provoaloituksella.
Ainut joka sitä huomiota kerjää noilla provo huudoilla, olet sinä. Etkä onnistu siinäkään. Että jaksatkin jankuttaa.
Siis millä tavalla sairas? Ehkä oletat heidän joulunsa menevän pilalle mutta joskus se tieto on vain kuitenkin hyvä asia niiden muiden mielestä.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 02:09"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 02:06"]En ole kertonut kuin parille.. oli tilanteen vuoksi pakko. Mikä sairaus sulla on?
[/quote]
[/quote]