Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko sanaa "pedantti" käyttää positiivisessa merkityksessä?

Vierailija
26.10.2021 |

?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on positiivinen ilmaisu.

Vierailija
2/7 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai.

Esimerkiksi liikennelentäjälle ja aivokirurgille pedanttisuus on erittäin suotava ominaisuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Olen hajamielinen ja yliaktiivinen yrittäjä ja pedanttius on paras ominaisuus mikä kirjanpitäjälläni on. Kullanarvoista.

Vierailija
4/7 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ainakin itsestään, mutta muista puhuttaessa saa olla varovainen. 

Vierailija
5/7 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan kovasti pedanttiutta. Niin arvostaa mun työnantajanikin. Kuten luultavasti kaikki työnantajat.

Toivon kovasti, että esimerkiksi kaikki bussinkuljettajat, sillanrakentajat ja lääkkeitä annostelevat sairaanhoitajat ovat pedantteja. Enpä taida edes keksiä, missä työssä pedanttius olisi haitaksi.

Vierailija
6/7 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei oikein voi. Kielitoimiston sanakirja tuo esiin selkeästi sanaa liittyvän kielteisyyden.

"Pedanttinen=turhantarkka, pikkutarkka, pikkumainen, saivarteleva, pedantti."

Pelkkä tarkkuus ja huolellisuus - jotka totta kai ovat hyviä ominaisuuksia - eivät ole ihan sama asia kuin pedantti. En siksi menisi kutsumaan ketään pedantiksi tarkemmin määrittelemällä vaikka että "hän on hyvässä mielessä pedantti".

Vierailija
7/7 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvostan kovasti pedanttiutta. Niin arvostaa mun työnantajanikin. Kuten luultavasti kaikki työnantajat.

Toivon kovasti, että esimerkiksi kaikki bussinkuljettajat, sillanrakentajat ja lääkkeitä annostelevat sairaanhoitajat ovat pedantteja. Enpä taida edes keksiä, missä työssä pedanttius olisi haitaksi.

Pedanttius tarkoittaa turhantarkkaa, pikkumaista epäolennaisten pilkunpaikkojen viilausta. Ei pelkkää tarkkuutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kuusi