Mitä piirongin laatikoissa säilytettiin 1800-luvulla?
Mulla on vanha äidinäidinisänäidin peilipiironki n. 1880-luvulta. Jäinpä miettimään mitä sen aikaiset ihmiset laatikoissa säilyttivät. Tavaraa ei tuolloin paljon ollut.
Pienissä ylälaatikoissa oli ehkä kampa ja muita hiustarvikkeita mutta mitä isoissa vetolaatikoissa?
Kommentit (15)
Eikö siellä säilytetty piirakoita? Luulin, että karjalanpiirakat kehitettiin juuri niitä varten.
Meillä oli lapsuudessa vanha piironki ja laatikot olivat täynnä roinaa eri aikakausilta. Oli mm venäläisiä kolikoita ja kuitteja 50-luvulta. Valokuvia 20-luvulta.
Romua ja roinaa. Metallisia purkkeja joissa nauloja ja koukkuja ja muuta sellaista.
Liinavaatteita, parempia astioioita kuten hopealusikoita, muita arvoesineitä, valokuvia, muistoesineitä, hääkonveteja, kutsukortteja, kirjeitä ja postikortteja, tärkeitä papereita, miesväellä joskus salapullo/taskumatti, kapioita.
Vierailija kirjoitti:
Liinavaatteita, parempia astioioita kuten hopealusikoita, muita arvoesineitä, valokuvia, muistoesineitä, hääkonveteja, kutsukortteja, kirjeitä ja postikortteja, tärkeitä papereita, miesväellä joskus salapullo/taskumatti, kapioita.
Hei, näitä varmaankin. Tai ei vielä valokuvia ihan 1880-luvulla mutta parikymmentä vuotta myöhemmin niitä jo oli. 1800-luvun lopun postikortteja ja kutsukortteja on myös mulla tallella ja joitain vaatteitakin, mm. halkiollisia alushousuja ja korsetti sekä nimikoituja nenäliinoja.
Ap
Mun siskon anoppi kun kuoli, niin kesähuvilan (iso, talviasuttava) kymmenistä piirongeista löytyi mieletön määrä (sanan varsinaisessa merkityksessä) liinavaatteita, matonkuteita, villalankaa, virkkuukoukkuja, sukkapuikkoja, pitsejä, nypläystyynyjä, vanhoja alusvaatteita, essuja, joulu- ja pääsiäiskoristeita, rapumertoja, ongenkoukkuja ja -kohoja, kirjeitä, peilejä, harjoja, asiakirjoja, kukkaroita, käsineitä, käsilaukkuja, karttoja, prässättyjä kasveja kansioissa, narua, siimaa. Olin talkoissa mukana, en ollut uskoa näkemääni!
Joku iso linnunsulka jolla kutiteltiin tiettyjä paikkoja.