Demi.fi Kansalliskirjaston kokoelmiin
https://yle.fi/uutiset/3-12158633
Mahtava uutinen! Löytyykö täältä vanhoja demittäjiä?
Kommentit (17)
Niinpä vielä kun sieltä löytyy kaikkien paljastukset, mitä tyypit halus kertoo itsestään ennen kun suljetaan.
kuinka moni täistä on varasija.comissa
Hämmentää, että mun juttuja voi olla jossain arkoistoituna kulttuurisesti tärkeinä. Kai joku lukee niitä viiden sadan vuoden päästä ja ihmettelee, että ahaa tällaista oli elämä silloin.
Toivottavasti vauvaa ei ikinä arkistoida. En haluaisi, että lastenlastenlastenlapsetkin voivat halutessaan katsoa, mitä se eukko sinne kirjoitti. Suvun maine menee - jos sitä nyt on ollutkaan.
Ihminen voi poistaa tietonsa Googlesta, mutta Kansallisarkisto tulee paikkaamaan ja varmistaa, että tiedot säilyy jälkipolville...
Käyttäjä38064 kirjoitti:
No ei kannata mennä kun skeletor huseeraa siellä. Poistuko tästä muuten se mun kommentti siihen liittyen? Miksi aikuinen mies halusi pilata teinityttöjen itsetunnon demissä?
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä38064 kirjoitti:
No ei kannata mennä kun skeletor huseeraa siellä. Poistuko tästä muuten se mun kommentti siihen liittyen? Miksi aikuinen mies halusi pilata teinityttöjen itsetunnon demissä?
Poistu. niin tekee valitettavasti.
Tietenkin se arkistoidaan, sehän digiajan nuorten kansan kulttuuria parhaimmillaan.
Ennen äänitettiin arkistoihin puhetta ja juttuja suoraan ihmisiltä, nyt sinne saadaan ajan henki suoraan netistä.
Kaikenlaista roskaa sitä kirjasto säilöö. Luulisi kirjastolla olevan tärkeämpääkin tekemistä.
Aika hauskaa. No, onpahan oltu kulttuurisesti tärkeässä asiassa mukana :D
Aika hieno juttu. Demittäminenhän oli ihan hirveän noloa, salaa sitä luettiin ja etenkin kirjoitettiin. Ja vielä nytkin ehkä tosi kiusallista, että mitä siellä on itse kysellyt.
Mutta miettikää, jos meillä olisi nyt luettavana 1700-luvun nuorten vastaavia keskusteluja? Aika siistiä. Tai edes jotain 70-luvun vastaavia. Ihan samalla lailla tuokin jonain päivänä on vanhaa historiaa.
Historian opiskelijana voin vahvistaa että juuri näin käy. Itse asiassa jopa minä saattaisin päästä arkaluontoisiin tietoihin käsiksi jos teen aiheesta gradun. Ja nyt ei edes puhuta 500 vuotta vanhoista kirjoituksista (niihin pääse melko helposti käsiksi), vaan ihan tuoreista vain 10 vuotta vanhoista tai riippuu mitä on arkistoitu. Kaikkeen pääsee käsiksi mikä arkistoon talletetaan hyvillä perusteilla ja tarpeeksi korkealla asemalla (tutkija, väitöskirjan tekijä pääsee jo kaikkeen käsiksi).
Mutta tietenkään näitä tietoja ei saa muille kertoa tai levittää. Siinä vaiheessa olet pian entinen tutkija.
Ei kai sinne mitään kuvia tallenneta? Kaverin puolesta kyselen vaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on masentava uutinen kaikille niille, jotka ovat kirjoittaneet sinne typeriä juttuja. Ensin huokaistaan helpotuksesta, että vihdoinkin ne katoavat, ja sitten Kansallisarkisto tallentaa ne ikuisiksi ajoiksi.
Hyvä juttu niin kaikki pääsevät lukemaan työpaikkasavustuksesta, parittamisesta, painostamisesta tulla takaisin vanhaan työpaikkaan vastoin omaa tahtoa.
Tuohan on masentava uutinen kaikille niille, jotka ovat kirjoittaneet sinne typeriä juttuja. Ensin huokaistaan helpotuksesta, että vihdoinkin ne katoavat, ja sitten Kansallisarkisto tallentaa ne ikuisiksi ajoiksi.