Ovatko someystävät ystäviä?
Ihana kirjoitus vuoden päätteeksi. Aloin ajatella
http://www.hs.fi/elama/a1419908433530
"Nettipeukuttaminen ei ole ystävyyttä. Kuten parisuhde, ystävyyskin edellyttää vaivannäköä ja työtä, jaettua aikaa ja yhteistä tekemistä. Kaikkien ystävä ei ole kenenkään ystävä."
Kommentit (14)
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 14:45"]
Tämä oli nerollinen tiivistys kolumnissa: "Silmät ja iho eivät valehtele."
[/quote]
Niin, joku voi tulkita toisen katseen väärin ja koskea voi tarkoittamatta mitään. Tulkintoja erilaisissa tarpeissa ja elämäntilanteissa. Joku lohduttaa surun hetkellä koska niin kuuluu tehdä, toinen hämmentyy ja lamaantuu.. Mistä tunnet sä ystävän? :) Vertauskuvallista
Minulle läheisin oli kirjoituksen tämä lause: "Verrattuna sukulaisiin ystävissä on se erinomainen puoli, että heidät voi valita." En ole väleissä sukulaisiini, onneksi on ystäviä somessa ja sen ulkopuolella.
Erinomainen kirjoitus, pohdittiin viisaasti mitä se ystävyys oikein on. Tykkäsin.
Eivät ole. En koskaan hyväksy kavereiksi jos en muuten tunne.
Löysin fb:stä mieheni. Sitä ennen tuntematon. Ihana kirjoitus silti.
Kyllä minulle ovat ystäviä. Moni heistä on sellainen, johon välimatkan tai elämäntilanteen takia olisi yhteydenpito voinut jäädä kokonaan. Somen myötä yhteydenpito onnistuu ja ylläpitää ystävyyttä.
Kyllä ja ei,ne jotka tunsin entuudestaan ovat tosiystäviä
On huonoja kokemuksia. Kuten kolumnissa kirjoitettiin, somessa on huijareita, jotka teeskentelevät olevansa muuta kuin ovat. Joskus tekisi mieli lähteä FB:stä lopullisesti.
Somessa on kontakteja. Se on paras määritelmä.
Joukkoon mahtuu muutama IRL ystävä ja kaveri sekä pari sukulaista.
Heitä varten on helppo tehdä omat jako-ryhmät niin ei tarvitse antaa kaikkea kontaktimassan nähtäväksi (FB käyttää hölmösti termiä friend, vaikka sitähän he eivät ole)
"Kontakti" kuulostaa seksinmyynti-ilmoitukselta.
Minulle someilu menee aaltoina, joskus hyväksyn tuntemattomia ystäviksi ja itsekin pyydän kavereiksi ketä vain. Sitten poistelen niitä, kuin krapulassa olisin.
Tulihan tuossakin kolumnissa esiin se kuinka oma minä on se tärkein ystävyyssuhteissakin ja suhteet muuttuvat, vaikka olisi tunnettu jo kauemminkin. Itse ajattelen, että vieraamman ihmisen kannaotto voi olla objetiivisempi, lämpimämpi ja merkityksellisempi kuin läheisen. Jotkut muuttuvat somessa, toiset ovat samanlaisia irl.
Tämä oli nerollinen tiivistys kolumnissa: "Silmät ja iho eivät valehtele."