Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jo 20-vuotiaan pitäisi osata laittaa ruokaa?

Vierailija
31.12.2014 |

Mielestäni ei tarvitse. Sen ikäinen on liian nuori asumaan ilman vanhempia. 

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ikis

Vierailija
2/25 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta jo 8 v kuuluisi osata tehdä jo ruokaa. Edes munien keitto

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jei, Ikis on palannut! :D

Ja 3: jos osaa keittää munia, osaa keittää perunloita ja jos osaa tehdä noi, osaa lämmittää kastikkeen. Omatoimisuus tuottaa lapselle mielihyvää ja vahvistaa itsetuntoa. :)

Vierailija
4/25 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja. Aika naurettavaa jos sille teinille pitää kaikki ateriat kokata. Vanhemmat reissussa, niin 20-vuotiaan pitäis syyö paskaeineksiä?

Vierailija
5/25 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaisesti siitä syystä, että ruuan tekeminen on hauskaa, no ainakin minun mielestä.

Vierailija
6/25 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 00:43"]

Voi luoja. Aika naurettavaa jos sille teinille pitää kaikki ateriat kokata. Vanhemmat reissussa, niin 20-vuotiaan pitäis syyö paskaeineksiä?

[/quote]20-vuotias ei ole teini, vaan nuori aikuinen. Sen ikäisen kuuluisi asua jo omillaan. Ei ole yhtään liian nuori. 

Vierailija
7/25 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nooo koulun kotitaloustunneilta tämäkin taito pitäisi olla hallussa

Vierailija
8/25 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiha paska. Oon sit yli 6 vuotta tehny ruokaa vaikkei ois tarvinnu ja pitää vissii muuttaa takasin äidin luo vaikka omillani olen jo monta vuotta asunut. Pitääkö työtkin lopettaa? Mitä teen mun säästöille jotka oon työllä hankkinu?
Entäs puolisoni? Niin ja olen raskaanakin :S Vai onko 21 jo tarpeeksi vanha, vai onko tässäkin se maaginen 25 ikäraja?

Vierailija
9/25 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä? Minä ainakin osasin jo tehdä makaronilaatikkoa ja lohikeittoa ollessani ekalla luokalla. Olin lisäksi innokas leipuri, kaneliässät olivat bravuurini. Vanhempani laittoivat kyllä meille ruokaa eli ei ollut kyse siitä, että olisi ollut "pakko" oppia. Pian sain kuitenkin tehdä pari kertaa viikossa ruokaa minulle ja pikkuveljelleni koulun jälkeen, koska tykkäsin siitä niin paljon.

Vierailija
10/25 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 00:56"]

Mitä ihmettä? Minä ainakin osasin jo tehdä makaronilaatikkoa ja lohikeittoa ollessani ekalla luokalla. Olin lisäksi innokas leipuri, kaneliässät olivat bravuurini. Vanhempani laittoivat kyllä meille ruokaa eli ei ollut kyse siitä, että olisi ollut "pakko" oppia. Pian sain kuitenkin tehdä pari kertaa viikossa ruokaa minulle ja pikkuveljelleni koulun jälkeen, koska tykkäsin siitä niin paljon.

[/quote]Ruuan tekeminen on yksinkertaisesti hauskaa puuhaa, mekin tehtiin nasuna vaikka mitä. Kavereiden kanssa lettujen tekeminen oli hauskinta ikinä :) Minusta lapset menettävät paljon, jos mitään ei tehdä, ei edes kokeilla ja äiti tai isä tekee aina kaikki, ottaa ne lapset mukaan ruuan tekemiseen siinä on myös yhteistä laatuaikaa ja mikä sen mukavampaa.

Vierailija
11/25 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yks jolle ei opetettu mitään. Kirjaimellisesti "tein" (lämmitin) ruokaa vasta 21-vuotiaana kuin muutin omilleni. Se oli aikamoinen karhunpalvelus. Olen joutunut kasvattamaan itseni käyttäen googlea ja taidan nykyäänkin olla vähän ikäisiäni "jäljessä". Hävettää. En myöskään kotona uskaltanut kokeilla mitään, koska äitini oli niin herkkä rankaisemaan pienestänkin virheestä.

Vierailija
12/25 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D

Vierailija
13/25 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle kouluikäinen osaa laittaa välipalaa ja lämmittää ruoan mikrossa. Kouluikäiset oppivat käyttämään liettä ja uunia. Tekemään ruokaa ja leipomaan.

Näin meillä. En tahdo toistaa äitini virhettä. Hän passasi liikaa.

Vierailija
14/25 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen alkanut leipomaan ja laittamaan ruokaa kotona äidin kaverina jo 3-vuotiaasta. Meillä syödäänkin lähinnä itsetehtyä kotiruokaa ja itseleivottuja kakkuja, keksejä ja leipää. Yksi mun kaveri ei koskaan tehnyt kotona ruokaa eikä osaa vieläkään tehdä juuri mitään pakasteranskiksia ja nakkeja vaikeampaa. Minä olen äidilleni todella kiitollinen siitä, että hän opetti minut laittamaan ruokaa ja leipomaan jo pienestä. Se on hyvä taito!

Vierailija
15/25 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietysti siksi, että sen 20v. teinin voi kätevästi nakittaa kotiorjaksi. laiskojen vanhempien ei tarvitse muuta kuin maata sohvalla ja odottaa että pöperöt kannetaan naaman eteen. kerran viikossa voi vipata teinille kympin viikkorahaa "palkaksi". Jos haluaa kunnon kotiorjan, niin toimii kuin ap. kannattaa aloittaa mitätöinti ja väheksyminen jo pienestä, ja naamioida se ylihuolehtivuudeksi. näin lapsi ei uskalla tyoeryyksissään itsenäistyä, eikä opi taitoja pärjätä omillaan. ruuanlaitto- ja siivouskoulutus aloitetaan siinä 18 vuotiaana, kun kakara on jo naurettavan iso, eikä osaa vieläkään mitään. 

Vierailija
16/25 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

20v ei edelleenkään ole teini

Vierailija
17/25 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon sitä mieltä että kuka vaan osaa laittaa ruokaa jos on vaan ohjeet ja käsitykset mitoista.

Vierailija
18/25 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 01:19"]

Minä olen alkanut leipomaan ja laittamaan ruokaa kotona äidin kaverina jo 3-vuotiaasta. Meillä syödäänkin lähinnä itsetehtyä kotiruokaa ja itseleivottuja kakkuja, keksejä ja leipää. Yksi mun kaveri ei koskaan tehnyt kotona ruokaa eikä osaa vieläkään tehdä juuri mitään pakasteranskiksia ja nakkeja vaikeampaa. Minä olen äidilleni todella kiitollinen siitä, että hän opetti minut laittamaan ruokaa ja leipomaan jo pienestä. Se on hyvä taito!

[/quote]On todellakin hyvä taito, olen aina tykännyt mennä koteihin missä on esim. tuoreen pullan tuoksu ja tietää kun käy kaffella, niin aina saa jotain hyvää kyytipojaksi. Itse en ole niin ahkera leipoja, mutta arvostan niitä jotka jaksaa. Pitää varmaan taas leipoa jotain hyvää kun tuli puheenaiheeksi.

Vierailija
19/25 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoroin keittiössä. Ma isä, ti äiti, ke teini jne. Teini pääsee toteuttamaan omia ruokamieltymyksiään. Kannattaa alkaa siis ottamaan vastuuta perheen kokkaamisista!

Vierailija
20/25 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloitin kokkaamisen 8-vuotiaana, kun olin flunssassa kotona ja halusin herkkuja, mutta kaapeissa ei ollut mitään. Niimpä tein muffineita. Sen jälkeen olen kokannut tai leiponut useamman kerran viikossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän