Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voidaanko nykyään vielä laittaa lapsi suoraan tokalle?

Vierailija
30.12.2014 |

Minkälainen lapsen pitää olla että näin toimittaisiin? Onko niin että eskaria ei jätetä välistä mutta ekan luokan voi?

JOskus kuullut tällaisista tapauksista, mutta en enää viime vuosina.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvinaista kai on, mutta  käsittääkseni mahdollista. Omamme meni vuoden aiemmin kouluun ja vaihtoehtona väläyteltiin tuota siirtoa ekan alussa tokalle, Ei pidetty järkevänä, kun ekalla kuitenkin opetellaan paljon niitä koulumaailman taitoja ja tapoja.

Vierailija
2/20 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mutta on tärkeätä olla samanikäinen kuin muutkin ja ihan kaverisuhteiden takia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 20:03"]

En tiedä mutta on tärkeätä olla samanikäinen kuin muutkin ja ihan kaverisuhteiden takia. 

[/quote]

Niin tosiaan, vaikka lapsi olisi akateemisesti lahjakas ikäisekseen niin ei se tarkoita automaattisesti sitä, että hän olisi myös sosiaalisesti lahjakas ja ikäisiään edellä.

Vierailija
4/20 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveriasioissa ei ole mitään väliä, onko joku viikon, kuukauden vai vuoden vanhempi tai nuorempi.

Hölmöä, että hitaammin koulua käyvät hyväksytään aikuisten taholta paljon helpommin kuin koulua nopeammin käyvät.

Vierailija
5/20 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sillä vuodella sitten voitetaan? Miksi on niin kiire? Meidän lapset (tyttö ja poika) oppivat lukemaan 4 vuotiaina ja laskivat ekanluokan matematiikan laskuja ennen kouluun menoa mutta ei tullut mieleenkään nopeuttaa toiselle luokalle siirtymistä. Tekivät sitten lisätehtäviä/haastavampia tunneilla ja lukivat kirjoja kun muut opettelivat lukemaan. Ovat kaksikielisiä (suomi, englanti) ja saivat aloittaa vuotta aiemmin kuitenki uuden kielen (ranska) isompien oppilaiden ryhmässä.

Vierailija
6/20 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse mennyt suoraan toiselle luokalle, sillä osasin kaikki ensimmäisellä luokalla opittavat asiat jo 5-vuotiaana. Siitä asti olen menestynyt koulussa hyvin ja kavereita riitti. Edelleen olen läheisesti tekemisissä ensimmäisen vuoden aikana saatujen ystävien kanssa. En kokenut olevani mitenkään erilainen, eivätkä kaverini edelleenkään aina muista minun olevan "vuotta nuorempi". Toisaalta kaikki on tapauskohtaista. Olen monilapsisesta perheestä, joten ehkä sosialisoituminen hoitui jo kotona (?). Kyllä sen jokainen vanhempi tietää oman lapsensa kohdalla, mitä lapsi kaipaa. Itse olen todella iloinen että äitini sai minut suoraan toiselle luokalle, sillä koen säästäneeni yhden vuoden opiskeluaikaa (esim myöhemmällä iällä valmistuminen korkeakoulusta "vuotta aikaisemmin", tai voi paremmalla omallatunnolla pitää välivuoden opiskeluista tai lähteä vaihtoon, ja on silti muiden ikäistensä kanssa kun palaa. Noh, jokainen tavallaan, tämä oli vain minun mielipide :)

Vierailija
7/20 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 20:42"]

Kyllä sen jokainen vanhempi tietää oman lapsensa kohdalla, mitä lapsi kaipaa.

[/quote]

Ei välttämättä tiedä, lapsi voi käyttäytyä ihan toisella tapaa kun vanhempi ei ole läsnä. Meidän lapsi oppi lukemaan ja kirjoittamaan 4-vuotiaana ja oli monin tavoin ikäisiään edellä. Mietittiin koulun aikaistamista, mutta hän oli kuitenkin päiväkodissa hyvinkin ujo ja syrjäänvetäytyvä kun vanhempia ei ollut läsnä. Sosiaalisille taidoille teki ihan hyvää että sai mennä kouluun vasta normaalin aikaan ikäistensä kanssa.

Vierailija
8/20 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli harvinaisempaa että ekalle menevä osasi esim. lukea sujuvasti, nykyään taas yli puolet osaa eikä ole oikeastaan mitään syytä aikaistaa kouluunmenoa. Ekaluokalla pitää joka tapauksessa eriyttää opetusta osaamistason mukaan.

Vierailija
9/20 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sosiaalisille taidoille teki ihan hyvää että sai mennä kouluun vasta normaalin aikaan ikäistensä kanssa."

Kyseessähän ei ole koulun aikaistaminen, vaan suoraan toiselle luokalle meno. Eli koulu alkaa normaalisti niinkuin kaikilla samanikäisillä, mutta aloitatkin suoraan toiselta luokalta.

Vierailija
10/20 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 19:57"]Aika harvinaista kai on, mutta  käsittääkseni mahdollista. Omamme meni vuoden aiemmin kouluun ja vaihtoehtona väläyteltiin tuota siirtoa ekan alussa tokalle, Ei pidetty järkevänä, kun ekalla kuitenkin opetellaan paljon niitä koulumaailman taitoja ja tapoja.
[/quote]

Heh... Meinaakko että meni kouluun vuotta aikasemmin ja ehdottivat aloitusta heti toka luokalta. Eli käytännössä ois ollu koulun alkaessa kaks vuotta nuorempi ku luokkakaverit.. Höpöhöpö.

Vierailija
11/20 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 20:52"]

[/quote]

Ei välttämättä tiedä, lapsi voi käyttäytyä ihan toisella tapaa kun vanhempi ei ole läsnä. Meidän lapsi oppi lukemaan ja kirjoittamaan 4-vuotiaana ja oli monin tavoin ikäisiään edellä. Mietittiin koulun aikaistamista, mutta hän oli kuitenkin päiväkodissa hyvinkin ujo ja syrjäänvetäytyvä kun vanhempia ei ollut läsnä. Sosiaalisille taidoille teki ihan hyvää että sai mennä kouluun vasta normaalin aikaan ikäistensä kanssa.

[/quote]

Näin myös täällä kolmevuotiaana lukutaito, enkkua osasi 6-vuotiaana ja kirjoittamisen aloitti myös alle neljävuotiaana. Mutta sosiaalisesti isossa ryhmässä ujo, vaikka muuten oli sosiaalisen oloinen pienissä ryhmissä. Loppujen lopuksi kävi lukion kaksoistutkintoja ja sitten armeijan, joten opinnot alkoivat jopa 2 vuotta "liian myöhään", mutta ei tuo kärsi ollenkaan. Paras kaveri on pari vuotta nuorempi nyt kuulemma ja hyvin tulevat toimeen. 

Vierailija
12/20 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 20:09"]Kaveriasioissa ei ole mitään väliä, onko joku viikon, kuukauden vai vuoden vanhempi tai nuorempi.

Hölmöä, että hitaammin koulua käyvät hyväksytään aikuisten taholta paljon helpommin kuin koulua nopeammin käyvät.
[/quote]

Helpostihan se unohtuu aikuisena, mutta kyllä sillä lapsena todellakin oli väliä, oliko se luokan nuorin vai vanhin. Taitaa loppua vasta yläasteella tämä ikäkisailu. :P

Vierailija
13/20 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle koulun puolelta 70-luvulla ehdotettiin luokan ylihyppämistä. Luojan kiitos vanhempani eivät lämmeneet ajatukselle. En tiedä mitä sillä olisi  voitettu.

Entisaikoina opetusta ei niin paljon eriytetty, mutta olinpa sitten vahva äidinkielessä ja matikassa. Teki itsetunnolle hyvää. Ja myöhemmin oli kiva, kun oli samanikäisten kanssa luokkakaveri -päästiin samalle rippileirille, urheiluseuraan, ajokortin suoritin kaverin kanssa yhtä aikaa.

T. Nykyään kaksostutkinnon omaava maisteri, jolla on aikaa vielä 20v (ainakin)eläkeikään... Kyl näihin hommiin ennättää:)))

Kasvatusalan ammattilaisena sanoisin, että kannattaa mieluummin panostaa siihen, että lapsi oppii sosiaalisia taitoja ja etenkin, että saa leikkiä mahdollisimman kauan aikaa. Näillä taidoilla jos millä kasvatetaan tulevaisuutta!

Vierailija
14/20 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 21:25"]"Sosiaalisille taidoille teki ihan hyvää että sai mennä kouluun vasta normaalin aikaan ikäistensä kanssa."

Kyseessähän ei ole koulun aikaistaminen, vaan suoraan toiselle luokalle meno. Eli koulu alkaa normaalisti niinkuin kaikilla samanikäisillä, mutta aloitatkin suoraan toiselta luokalta.
[/quote]

Ja siinä ovat muut luokkalaiset jo vuoden verran pidempään harjoitelleet niitä koulussa tarvittavia taitoja ja ryhmäytymistä.. Ei todellakaan ujoa lasta suoraan kakkosluokalle.

Vierailija
15/20 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kiirehtiä?

Vierailija
16/20 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 21:30"][quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 19:57"]Aika harvinaista kai on, mutta  käsittääkseni mahdollista. Omamme meni vuoden aiemmin kouluun ja vaihtoehtona väläyteltiin tuota siirtoa ekan alussa tokalle, Ei pidetty järkevänä, kun ekalla kuitenkin opetellaan paljon niitä koulumaailman taitoja ja tapoja.
[/quote]

Heh... Meinaakko että meni kouluun vuotta aikasemmin ja ehdottivat aloitusta heti toka luokalta. Eli käytännössä ois ollu koulun alkaessa kaks vuotta nuorempi ku luokkakaverit.. Höpöhöpö.
[/quote]
Ymmärsit väärin... kai.

Vierailija
17/20 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 20:52"]

[/quote]

[/quote]

Eli sinä vanhempana tunsit oman lapsesi, mutta et usko että kukaan muu vanhempi voisi tuntea omaa lastaan?

Me myöhensimme aikoinaan esikoisen kouluun lähtöä vuodella ja hän kävi eskarivuoden kahdesti. Jonkinlaisesta kiusaamista lapsi joutui alaluokilla kokemaan siitä että oli vuoden vanhempi, mutta siitä huolimatta ratkaisu oli ehdottomasti oikea. Jos meidän kunnassa olisi ollut starttiluokkia niin se olisi ollut hyvä hyvävaihtoehto, mutta koska ei ollut niin eskarintuplaus oli seuraavaksi parhain vaihtoehto.

Mekin siis tunsimme oman  lapsemme ja päiväkodin työntekijätkin oli samaa mieltä.

Vierailija
18/20 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 22:04"]

Mulle koulun puolelta 70-luvulla ehdotettiin luokan ylihyppämistä. Luojan kiitos vanhempani eivät lämmeneet ajatukselle. En tiedä mitä sillä olisi  voitettu.

Entisaikoina opetusta ei niin paljon eriytetty, mutta olinpa sitten vahva äidinkielessä ja matikassa. Teki itsetunnolle hyvää. Ja myöhemmin oli kiva, kun oli samanikäisten kanssa luokkakaveri -päästiin samalle rippileirille, urheiluseuraan, ajokortin suoritin kaverin kanssa yhtä aikaa.

T. Nykyään kaksostutkinnon omaava maisteri, jolla on aikaa vielä 20v (ainakin)eläkeikään... Kyl näihin hommiin ennättää:)))

Kasvatusalan ammattilaisena sanoisin, että kannattaa mieluummin panostaa siihen, että lapsi oppii sosiaalisia taitoja ja etenkin, että saa leikkiä mahdollisimman kauan aikaa. Näillä taidoilla jos millä kasvatetaan tulevaisuutta!

[/quote]

En voi sanoa kuin oman mielipiteeni, mutta koska olen itse aikoinani "hypännyt" suoraan toiselle luokalle, niin voin puhua kokemuksesta (toisin kuin täällä suurinosa). Kauheasti nykypäivänä maalaillaan kauhukuvia! Toki jos lapsi on ujo, ja uskot koulunkäynnin auttavan siihen, niin olet oikeutettu mielipiteeseesi. Olin itse ujo, eikä siinä ole mitään pahaa. Sain silti kavereita, vaikka he olivatkin vuoden vanhempia. Rippikoulun sain käydä vuotta aikaisemmin, jotta pääsin "ikätovereiden" kanssa samaan ryhmään. Autokoulua käydään muutenkin aika pienissä ryhmissä, ja yleensä vain lähekkäin syntyneet ovat samassa porukassa (jos siis autokouluun mennään niin, että tavoitteena saada kortti heti kun täyttää 18). Eli vaikka kaverini olisivatkin samana vuonna syntyneitä, niin muutaman kuukauden ikäero olisi jo laittanut meidät eri ryhmiin.

Sosiaalisia taitoja pääsee oppimaan jo ennen koulua päiväkodeissa, kerhoissa ja eskareissa yms. Mikäli vanhempien mielestä noita taitoja kaivataan, niin eiköhän niihin löydy ratkaisuja jo ennen kouluikää. Moni ihan oikeaan aikaan aloittanut ujo koululainen on edelleen ujo, se ei ole huono asia, mistä opitaan koulussa pois, vaan luonteenpiirre!

Painotan nyt sitä, että olen itse tuon läpikäynyt, ja hyvin porskuttelen! Parhaiten saatte vastauksen niiltä, jotka itsekin ovat luokan yli hypänneet. En ole missään vaiheessa kärsinyt siitä, että skippasin ekan luokan. Ennemmin koen säästäneeni tuon vuoden myöhempään käyttöön, mutta jokainen tehköön ratkaisut, jotka parhaaksi näkee, sillä näitä mielipiteitä on varmasti laidasta laitaan.

Vierailija
19/20 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 20:09"]

Kaveriasioissa ei ole mitään väliä, onko joku viikon, kuukauden vai vuoden vanhempi tai nuorempi. Hölmöä, että hitaammin koulua käyvät hyväksytään aikuisten taholta paljon helpommin kuin koulua nopeammin käyvät.

[/quote]

Olen niin eri mieltä. Menin vuotta aiemmin kouluun, ja mielestäni se oli pääsyy sille, että minua kiusattiin yläasteella. Kaikki "tiesivät" että olen lapsellinen, koska olen muita luokkatovereitani nuorempi, niin "pakkohan" se oli olla niin... Riparille jouduin menemään vuotta myöhemmin kun muut, täysin oudossa porukassa ja sekin oli tuskaa. Lukiossa tietysti kaikki muut saivat ajokortin ja alkoivat käydä kapakoissa jo lukion tokalla tai kolmannen syksyllä, itse ehdin kapakkailään hädin tuskin penkkareihin mennessä.

My poit: mitään HYÖTYÄ tuosta ei ollut, mutta sosiaalista haittaa kyllä. Varsinkin tytöillä on teini-iässä tärkeää se, että he kuuluvat sakkiin, eikä heitä kulaan pidä "lapsellisena".

Omat lapseni ovat syntyneet alkuvuodesta, mutta en kyllä harkinnut hetkeäkään heidän panemistaan kouluun jo vuotta aiemmin.

Vierailija
20/20 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 20:09"]

Kaveriasioissa ei ole mitään väliä, onko joku viikon, kuukauden vai vuoden vanhempi tai nuorempi. Hölmöä, että hitaammin koulua käyvät hyväksytään aikuisten taholta paljon helpommin kuin koulua nopeammin käyvät.

[/quote]

Tämä!

Kertoo muuten tästä tasapäistämisen mallimaasta aika paljon: menestystä tai kykyjä ei katsota hyvällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme