Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaisvuosien ravinnon merkitys astman kehittymiselle siis äidin !.....

Vierailija
30.12.2014 |

Astma on lasten yleisin krooninen sairaus ja siihen liittyy voimakas perinnöllinen alttius. Perintötekijät yksin eivät kuitenkaan riitä selittämään viime vuosikymmeninä tapahtunutta astman nopeaa lisääntymistä  teollistuneissa maissa.  LL Mirka Lumian väitöstutkimus antaa tukea aiemmalle käsitykselle siitä, että äidin runsas raskaudenaikainen monityydyttämättömien omega-3 rasvahappojen saanti vähentää lapsen riskiä sairastua astmaan. Varhaislapsuudessa taas monipuolinen ruokavalio, johon kuuluu rintamaitoa, lehmänmaitotuotteita, kauraa ja kalaa pienensi lapsen astmariskiä.

Raskaudenaikainen ruokavalio vaikuttaa astmariskiin – imetysaikainen ei 

Thl sivuilla lisää asiasta......

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin allergia- ja astmaliiton sivuilta jo vuonna 2006, miten varhaisvuosien ravinto vaikuttaa astman syntymiseen. Meillä ei suvussa ollut tuolloin astmaa mutta ystävälläni oli moniallergisia lapsia ja aihe kiinnosti. Erityisesti kiinnitin huomiota siihen, että ystäväni oli kaikkien lasten kohdalla imettänyt pitkään, koska äidinmaito lapsille sopi ja aloitti kiinteiden antamisen paitsi myöhään niin todella varovasti. Vielä 10 kk:n iässä lapset eivät olleet maistaneet yhtään viljalajiketta eikä kalaa ja annettuja ruoka-aineita oli todella vähän, vaikka mikään ei osoittanut allergiaa (pääasiassa persikkaa, maissia, perunaa, naudanlihaa ja päärynää). Kun lapset täyttivät 2 vuotta, alkoi allergiat puhjeta ja nyt kahdella on myös astma.

Itse tein toisin, erityisesti koska olin lapsena ollut hyvin allerginen ja astmakin puhkesi pari vuotta sitten (vaikka tätä en osannut pelätäkään). Aloitin kiinteiden maistamisen esikoiselleni neuvolaterkan hämmästykseksi 5 kk:n iässä, koska allergia- ja astmaliiton lääkäräreiden suositusten mukaan lapsen olisi pitänyt maistaa erilaisia viljoja, kalaa, kanaa ja lihaa 7 kk:n ikään mennessä enkä aikonut sentään uutta lajia ottaa joka päivä.

Meillä lapset ovat kaikkiruokaisia eikä ainakaan vielä allergiaa tai astmaa. Lapset ovat 9v ja 7v.

Vierailija
2/2 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen allergikko ja astmaatikko, allergioista ei ole jäänyt muuta kuin eläimet ja jonkinlainen pöly, mutta astmakin reagoi pölyyn, vituttaa kun astmasta ei pääse eroon, koko elämä syöty lääkkeitä ja hypätty kontrolleissa.
Onneksi omilla lapsilla ei ole kumpaakaan.
Tv.mies39v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi