Jos 6 kk vauva kääntyy kerran, lasketaanko sitä?
Hei
Meillä on vauva 6 kk todella hitaasti lähtenyt liikkeelle, tai oikeastaan ei ole vieläkään lähtenyt! :/
Kierähtelee kyljeltä kyljele selällä ollessaan, mutta ei esim. käänny selältä vatsalleen asti ollenkaan. Tai pari kertaa olen nähnyt näin tapahtuvan, mutta hän on tosi "laiska" liikkumaan eikä millään viihtyisi lattialla.
Kysymys kuuluu, jos olen kerran todistanut että vauva osaa kääntyä vatsalleen, niin "lasketaanko" se neuvolassa? Vai pitäisikö vauvan kääntyillä enemmän ja enemmän tämän taidon opittuaan?
Mistä tiedän onko vauvalla motorista viivästymää?
Muuten on normaali, tutkii tarkasti leluja käsillään, on virkeä ja tyytyväinen ja istuisi ja seisoisi mielellään. Ei malttaisi maata paikoillaan, kun ei oikein "osaa" mitään (esim ryömimistä ei ole koskaan tapahtunut tai mitään sinne päinkään).
kiitos vastauksista!
Jumpatkaa yhdessä eli sinä autat vauveli kääntymään ja ryömimään niin jos siitä hoksaisi että näinkin voi tehdä. Meillä vauva kääntyi tosi aikaisin vahingossa ja sen jälkeen olikin jatkuvaa yritystä kun niin innostui uusista taidoista.
Kun vauva oli 6kk niin oli pinnasängyssä päiväunien jälkeen konttaus-asennossa ja veivasi varmaan onnessaan puoli tuntia ylös alas. Mutta ei sitten itse hoksannut lattialla kuinka kontataan eteenpäin niin ei tarvinnut kuin kerran näyttää että laitas käsi näin ja sitten jalka noin ja sitten vauveli mennä konttasi ympäri kotia.
Sama oli kun oppi seisomaan tuen kanssa niin ei osannut itse laskeutua takaisin lattialle vaan jalat täristen huusi ja ihmetteli että mitä nyt mutta oppi heti kun näytin että näin mene ensin polville ym.