Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Heh, 4-vuotias kysyi tänään mikä on retorinen kysymys

Vierailija
29.12.2014 |

Taisi selitys kuitenkin mennä vielä hieman yli. :-) Mitäs mukavia teidän lapset on pienenä kyselleet?

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/48 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ekaluokkalainen tyttö kysyi tänään, mihin suuntaan maapallo pyörii ja onko sata kilometriä yhtä pitkä kuin tunti. Jaa. 

Vastasin, että Maa pyörii myötäpäivään. Oliko oikein? Ja toiseen kysymykseen vastasin, että tunti ja kilometri ovat ei mittoja, joten niitä ei voida verrata kuin esim. nopeuden mittaamisessa km/h. 

En osaa kohta vastata tuon kysymyksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
4/48 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:14"]No miten vastasit?
[/quote]

No yritin lapsen tasolla selittää. Sanoin että se on oikeastaan toteamus kysymyksen muodossa ja annoin esimerkin. Mutta siis en tiedä mistä oli termin kuullut, joten hieman hymyilytti.

Vierailija
5/48 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:57"]Mun ekaluokkalainen tyttö kysyi tänään, mihin suuntaan maapallo pyörii ja onko sata kilometriä yhtä pitkä kuin tunti. Jaa. 

Vastasin, että Maa pyörii myötäpäivään. Oliko oikein? Ja toiseen kysymykseen vastasin, että tunti ja kilometri ovat ei mittoja, joten niitä ei voida verrata kuin esim. nopeuden mittaamisessa km/h. 

[/quote]

Mun mielestä maapallo pyörii kyllä vastapäivään.

Vierailija
6/48 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joskus tarhassa isoon ääneen kysyi, että mistä ne vauvat pääsee sinne äitin mahaan ja miten ne tulee ulos. 4-v siis. Varmaan kaikki kyllä joskus tuohon joutuneet vastaamaan.:D

Vierailija
7/48 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:43"]Munkin tyttö kyselee sanojen merkityksiä. Esim. mitä eroa on sanoilla enää ja vielä, mitä tarkoittaa teleskooppi tai strategia. Tykkää käyttää synonyymeja, puhuu mahdollisimman huolellista kieltä ja selostaa asioita hyvinkin seikkaperäisesti. Kielellisesti lahjakas ja kielestä kiinnostunut tyttö. Oppi aikaisin lukemaan, ja näkee ympäristössä sellaisiakin sanoja, joita en vielä välittäisi selittää...
[/quote]

Juu on se parempi kuin muut. On se.

Vierailija
8/48 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 22:04"]

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:57"]Mun ekaluokkalainen tyttö kysyi tänään, mihin suuntaan maapallo pyörii ja onko sata kilometriä yhtä pitkä kuin tunti. Jaa.  Vastasin, että Maa pyörii myötäpäivään. Oliko oikein? Ja toiseen kysymykseen vastasin, että tunti ja kilometri ovat ei mittoja, joten niitä ei voida verrata kuin esim. nopeuden mittaamisessa km/h.  En osaa kohta vastata tuon kysymyksiin. [/quote] Mun mielestä maapallo pyörii kyllä vastapäivään.

[/quote]

No katos. Väärin meni jo vastaus. Kaikki kinkkiset kysymykset pitäisi googlettaa, joten täytyypä korjata asia tytölle.

Vierailija
9/48 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

4v tyttö kysyi: Mitä miehet on?
Vastasin, että miehet on ihmisiä niinkuin naisetkin. Ja että eläimissäkin on tyttöjä ja poikia. Kissat, koirat, leijonat, kanit, sammakot yms. Niitäkin on tyttöjä ja poikia.
4v tyttö: Mun mielestä miehet on ällöjä, nillä on se partakin *teki sellaisen kylmät väreet eleen ja yökkäyksen*. Myöhemmin meni serkullee sanomaan ettei sammakot voi olla miehiä ku niillä ei ole partaa :D

Vierailija
10/48 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän olohuoneen lattialla oli hämähäkki ja minä heitin sen nenäliinaa apuna käyttäen wc-pönttöön. 3-v oli hetken hiljaa ja kysyi: "Onko hämähäkeillä perhettä?"

Auts.

Vierailija
11/48 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun itse lapsena kysyi jotain isältä niin sai aina oikean vastauksen. Ihan ihmettelin mistä se voi aina tietää. Nyt omat lapset kun kyselee, niin on tosiaan se tunne että täytyisi kaikki tarkistaa googlesta..

Vierailija
12/48 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen pph ja sanonut joskus hoitolapsilleni, että tuo oli vain retorinen kysymys. Että jos ap:n lapsi on hoidossa, niin lapsi on voinut sielläkin sanonnan kuulla. Yksi mun hoitolapsistani kuuntelee tarkkaan, mitä puhun, ja saattaa joskus päivienkin päästä kysyä, mitä jollain sanalla tarkoitin.

Vierailija
13/48 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 22:17"]

Meidän olohuoneen lattialla oli hämähäkki ja minä heitin sen nenäliinaa apuna käyttäen wc-pönttöön. 3-v oli hetken hiljaa ja kysyi: "Onko hämähäkeillä perhettä?" Auts.

[/quote]

Ei ole! Ne syövät miehensä ja lapsetkin, elleivät lapset syö emoa ensin! Tosin ei varmaan voi lapselle kertoa :D

Vierailija
14/48 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 22:08"][quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 22:04"]

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:57"]Mun ekaluokkalainen tyttö kysyi tänään, mihin suuntaan maapallo pyörii ja onko sata kilometriä yhtä pitkä kuin tunti. Jaa.  Vastasin, että Maa pyörii myötäpäivään. Oliko oikein? Ja toiseen kysymykseen vastasin, että tunti ja kilometri ovat ei mittoja, joten niitä ei voida verrata kuin esim. nopeuden mittaamisessa km/h.  En osaa kohta vastata tuon kysymyksiin. [/quote] Mun mielestä maapallo pyörii kyllä vastapäivään.

[/quote]

No katos. Väärin meni jo vastaus. Kaikki kinkkiset kysymykset pitäisi googlettaa, joten täytyypä korjata asia tytölle.
[/quote]

Maapallon pyörimissuunta kinkkinen kysymys??? Voi voi

Vierailija
15/48 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 21:57"]

Mun ekaluokkalainen tyttö kysyi tänään, mihin suuntaan maapallo pyörii ja onko sata kilometriä yhtä pitkä kuin tunti. Jaa. 

[/quote]

Itse asiassa matka on yksi SI-järjestelmän (mittayksikköjärjestelmä) perusyksiköistä (metri) ja myös aika on yksi näistä mitoista (sekunti). Nopeus on vasta näistä kahdesta muodostuva johdannaisyksikkö.

Vierailija
16/48 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 22:17"]Meidän olohuoneen lattialla oli hämähäkki ja minä heitin sen nenäliinaa apuna käyttäen wc-pönttöön. 3-v oli hetken hiljaa ja kysyi: "Onko hämähäkeillä perhettä?"

Auts.
[/quote]
Tää on paras tähän mennessä!

Vierailija
17/48 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aikuisen tarvitse aina osata vastata moisiin kysymyksiin.

Vierailija
18/48 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-vuotias kysyi, että onko perheen narttukoira hänen veli.

Vierailija
19/48 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä jatkoa hämähäkkiaiheeseen: poika (5 v.) kysyi, miksi linnut syövät hämähäkkejä ja syökö ne eläviä hämähäkkejä. Aiemmin päivällä oli ihmetellyt, miksi kaupan kalatiskillä myydään kuolleita kaloja. Jouluna kun käytiin hautausmaalla, tiedusteli, miten kuolleet ovat maan alla, istuvatko vai seisovatko. Kuolema ja elämä nyt kuumina aiheina.

Vierailija
20/48 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tytöllä pissa?
Miksi pimppi ei heilu?
Mikä on vaivasenluu?
3-4 v

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän