Vauvan nukuttaminen pakkasessa ulkona
Olenko ihan kamala äiti? Laitoin 11kk lapseni päiväunille pihalle -22 asteen pakkaseen. Hän on siis aina nukkunut päikkäreitä ainoastaan vaunuissa ulkona, joskus satunnaisesti on nukahtanut autoon tai ihan pikkuvauvana sitteriin tai kantoreppuun. Päiväunia nukkuu yleensä 2x1,5h päivässä.
Eilen yritimme -18 asteen pakkaskelillä ensin nukuttaa lasta sisälle kaksi tuntia, sitten annettiin olla, lapsi kitisi ja kiukutteli väsyneenä koko päivän ja autoon nukahti sitten kauppareissulla, tosin heräsi auton pysähdyttyä. Iltapäikkäreille sama nukutusrumba ensin sisälle reilun tunnin, sitten luovutin, toppasin lapsen ja pihalle - nukahti välittömästi vaunuihin ja nukkui melkein kolme tuntia.
Nyt yritimme reilun tunnin sisälle nukutusta, sitten vein pihalle vaunuihin ja siellä nukkuu, pakkasta on kyllä vielä enemmän kuin eilen eli nyt -22.
No niin, kivittäkää, olenko hirveä äiti?! Nukuttaako kukaan muu lapsiaan pihalla?
ÖEilen erehdyin kaverilleni kertomaan lapsen nukkuvan pihalla ja meinasi suunnilleen lastensuojeluilmoituksen tehdä)
Kommentit (56)
Meidän vauva ei nukahda sisälle! On yritetty monta kertaa, siitä ei ole kiinni. Sitten itketään ja huudetaan molemmat, äiti ja lapsi. En kai minä täällä muuten tällaisia kyselisi, jos sisällä nukkuminen onnistuisi. Yöunetkin ovat yhtä tappelua edelleen melkein vuoden ikäisen kanssa, meillä ei ole koskaan ollut hyvä nukkuja. Tällaisia eivät voi ymmärtää ne, joiden vauva/lapsi nukkuu missä ja milloin vain.
Ja nyt lapsella on rattaiden aukon edessä villapeitto, ei hengitysilma rattaissa ole yhtä kylmää kuin olisi pihalla muuten. Kylmä ei varmasti ole muutenkaan, eilenkin oli ihan kuuma kun hain sisälle nukkumasta. Ja kyllä, itse ulkoilen vaikka minkälaisessa pakkasessa, sitä kun joku tuossa epäili. Mielelläni en lasta pihalla nukuttaisi tällä säällä, mutta onko parempi ettei sitten nuku ollenkaan?
Ap
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 11:32"]
Meidän vauva ei nukahda sisälle! On yritetty monta kertaa, siitä ei ole kiinni. Sitten itketään ja huudetaan molemmat, äiti ja lapsi. En kai minä täällä muuten tällaisia kyselisi, jos sisällä nukkuminen onnistuisi. Yöunetkin ovat yhtä tappelua edelleen melkein vuoden ikäisen kanssa, meillä ei ole koskaan ollut hyvä nukkuja. Tällaisia eivät voi ymmärtää ne, joiden vauva/lapsi nukkuu missä ja milloin vain. Ja nyt lapsella on rattaiden aukon edessä villapeitto, ei hengitysilma rattaissa ole yhtä kylmää kuin olisi pihalla muuten. Kylmä ei varmasti ole muutenkaan, eilenkin oli ihan kuuma kun hain sisälle nukkumasta. Ja kyllä, itse ulkoilen vaikka minkälaisessa pakkasessa, sitä kun joku tuossa epäili. Mielelläni en lasta pihalla nukuttaisi tällä säällä, mutta onko parempi ettei sitten nuku ollenkaan? Ap
On siis parempi antaa pienen keuhkojen kärsiä, ota sisälle, nukkuu kun väsyy.
[/quote]
Viime talvena vein kyllä ihan surutta lapsia ulos nukkumaan. Rajana ajattelin juurikin tuota 22 -astetta, mutta sitä rajaa ei meillä tarvinnut ylittää. Sen jälkeen olisin kärrännyt vaunut kylmään ulkovarastoon tuulen suojaan. Lapset eivät kyllä olleet kylmissään ja nukkuivat vain ulkona hyvin. Hyvät toppavaatteet, Äp:n makuupussi, villaviltti. Vaunujen kuomun päälle viltti happiraolla ja sadesuoja tuulen suojaksi. Vaunujen sisäilma ei kylmene lähellekään ulkoilman pakkalukemiin. Kokeile vaikka mittarilla!
Ja lisään vielä, että on kokeiltu sisällä hytkyttää vaunuja ja laittaa makuupussiin ja kaikkea, sisällä nukahtaa kyllä vaunuihin mutta nukkuu noin vartin kun taas ulkona jopa pari tuntia.. En tiedä mikä siinä on.
Ja olen kuullut, että ihan pienillä vauvoilla pakkasraja ulkoilulle olisi n.-10 astetta, mutta tuskin enää melkein vuoden ikäisen kanssa. Ja joskus on pakko päästä jonnekin kulkemaan kovallakin pakkasella, ja meillä on vain yksi auto, silloin on lähdettävä itse kävellen lapsen kanssa. Rattaita työntäessä on varmaan kuitenkin kylmempi kun käy viima, terassilla paikallaan rattaat ovat suojassa.
ap
Käynpäs viemässä mittarin rattaisiin sisään niin saadaan testattua..
Suosittelen muuten vauvoja ulkona nukuttaville tätä Joutsenen untuvapussia: http://www.lastenturva.fi/tuote/joutsen-vauvan-untuvamakuupussi-100--untuvaa/6413840729699/ Omani olen ostanut Huutiksesta, siellä liikkuvat 80 euron hinnoissa.
Tuonne ei siis pueta ulkovaatteita, eikä esim. tumppuja tarvitse pukea kuin tosi kovalla pakkasella.
Olen nukuttanut ulkona parissakymmenessä pakkasasteessa isompaa vauvaa, joka ei osannut nukkua sisällä päikkyjä. Laitoin vaunun suuaukon eteen harson ja sitten vielä vaunun kuomun päälle paksun villapeiton niin, että vain pieni ilmanvaihtorako jäi. Niin hengitysilma ei ole ollenkaan yhtä kylmää kuin vaunun ulkopuolella. Kun vauva oli hyvin pakattu, hän on herätessään ihan lämpöinen. Paukkupakkasilla rajoitin kyllä päikkyjen keston tuntiin ja otin sitten sisälle. Joskus nukkui vielä sisällä hetken avatussa toppapussissa.
Huii ei noin kylmällä ulos nukkumaan !! :O -10 astetta raja!!
Täällä kerrostalo mutsi joka nukutti parvekkeella. Ei sen puoleen paljon olin ulkona vaunujen ja rattaiden kanssa ha siitä partsille. Hyvin vähän on sairastellut ja nyt 18 vee.
Ap tässä taas. Vein lämpömittarin vauvan pään viereen rattaisiin (ei siis ollut makuupussin sisällä, vaan ihan vauvan pään vieressä haalarin hupun reunalla) ja mittari näytti noin nollaa. Huojensi kyllä omaa mieltäni. Viime talvena muistan mitanneeni muutaman asteen pakkasilla vauvan makuupussin sisältä +18 ja vauvalla oli haalari päällä... tuolloin mietin pukevani lapsukaista ehkä liikaakin.
Ja nuo tutkimukset mitä on linkitetty, eikös tuossa yhessäkin puhuta vain siitä, miten vanhemmat eivät pue lapselleen riittävästi päälle ulkona nukuttaessa?!
Noin kylmässä nukuttaminen ei ole riskitöntä. Toisaalta ymmärrän hyvin ongelman, sillä omatkaan lapseni eivät pieninä nukahtaneet sisällä päiväunille. Minä yrittäisin vielä ottaa vaunut sisälle, mutta panna huoneesta lämmityksen pois päältä ja avata ikkunan. Näin olosuhteet muistuttaisivat jo aika paljon ulkona nukkumista.
Ticketillä on myös untuvapusseja, meillä on kaikki kolme lasta nukkuneet niissä. pakkasilla oli fleecepeitto kuomun edessä ja lämpömittari sisäpuolella
Aiemmin mainittu linkki: pakkasraja PIENTEN vauvojen kanssa ulkoilulle n.-10 astetta. Enpä sanoisi kohta vuoden ikäistä enää pieneksi vauvaksi, alkaa olla taapero jo ennemmin kuin vauva.
Ap, uskon, että osaat kyllä käyttää omaa harkintaasi. Jos lapsi nukkuu hyvin ja on lämmin (myös kädet ja jalat ja ennenkaikkea niska), eiköhän ole ok nukuttaa pihalla.
Moi Ap, meillä sama tilanne, pienempi vauvakin vielä.. Ei suostu nukkumaan sisällä. Laitoin itsekin ulos (ei lämmitettyyn autotalliin tosin) hyvissä toppavaatteissa ja untuvamakuupussissa sekä vaunujen päälle ja suuaukolle villavilttiä, missä pienet raot että ilma hiukan kiertää. Mutta ilma vaunujen sisällä siis tuntuvasti lämpimämpää kuin ulkona! Käyn tarkkailemassa vauvaa tiiviisti, äsken kasvotkin lämpöiset, tuskimpa siis palelee, eikä hengitysilmakaan ole kylmää!! Luota itseesi ap, tunnet kyllä lapsesi ja teet kuten parhaaksi on hänelle!! Ei siitäkään mitään tuu, ettei laps nuku!
Itse laitoin pakkasilla vaunujen pohjalle lampaantaljan, ettei kylmä pääse yllättämään pohjasta.
Vauva nukkui aina ulkona raittiissa ilmassa, kesät talvet. Tiedä sitten syytä, mutta lapsi on aina ollut terve kuin pukki; ei tartu flunssat, ei mitkään pöpöt. Päiväkoti-ikäisenä ehkä yhden käden sormilla lasketut poissaolot ja koulusta samoin, mutta tuo koko kouluajalta! Tyttö nyt neljännellä luokalla.
Meidän yli vuoden ikäiset kaksoset nukkuvat 30 asteen pakkasessa ulkona, samoissa rattaissa. Villaa päällä aluskerroksista lähtien, lämpöpussit + lampaantaljat alla ja päällä. Pari vilttiä kuomun päällä. Kyllä tarkenee. Rattaissa lämpömittari näytti 1,5 tunnin päästä -3.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 11:17"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 11:13"]
En ole koskaan nukuttanut lapsia pihalla kävelyjä lukuunottamatta. En tajua sen pointtia, miksi ei voisi nukkua kotona sängyssä?
[/quote]
Olisit tajunnut sen pointin, jos sulla olisi ollut sellainen vauva, joka nukkuu sisällä vain lyhyitä pätkiä. Mulla oli (tai on edelleen) vauvalle untuvamakuupussi, jonka suu laitetaan sellaiseksi torveksi vauvan naaman yläpuolelle, jotta hengitysilmakin lämpiää. Silloin voi nukuttaa ulkona tosi kylmälläkin.
Kuopusta taas nukutan vähemmän ulkona, kun päiväunet ovat joka tapauksessa ihan satunnaisen pituisia. Mutta mä pidän ainakin, että raittiin ilman saaminen on vauvalle tärkeää, ja tämä kuopukseni ei juuri viihdy vaunuissa muuten, joten yritän ainakin joka toinen päivä nukuttaa unet vaunuissa. Kantorepussa tykkää olla, mutta nyt on vähän kylmä olla siinä, kun mullakaan ei ole kantotakkia.
[/quote] Meidän lapsi ei nukkunut ulkonakaan, nukahti kun oli keikuttanut vaunuja 15-30min, ja heräsi vartin päästä, ja sai taas keikuttaa saman verran.
Pidin sitten mieluummin vaunut sisällä, pystyin sitten vaikka pelaamaan koneella samalla kun vedin vaunuja eestaas jotta lapsi nukkuisi edes vähän.