Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Volkswagenin pääjohtaja on pitänyt Wolfsburgissa hätätilapuheen henkilökunnalleen. Jos yhtiö ei tee radikaaleja parannuksia, niin Tesla ja kiinalaiset autofirmat tulee ja jyrää kaikki muut

Vierailija
24.10.2021 |

Volkswagenin pääjohtaja (ja hänen lisäksi myös Saksassa vaikutusvaltaisen AY-liikkeen uusi pj.) vaativat myös että Wolfsburgin perinteiset autotehtaat vedetään maan tasalle ja tilalle rakennetaan huippumodernit tehdasfasilititeetit (tyyliin Tesla Gigafactory)

VW:n pääjohtajan mukaan jos näin ei tehdä, niin VW:n autoteollisuus Saksan maaperällä loppuu.

Mielenkiintoista on, että VW:tä kuitenkin pidetään paremmassa kunnossa olevaa autofirmaa kuin monia muita läntisiä autofirmoja. Eli jos VW:kin on näin peloissaan, niin kuinka huonosti niille monille muille sitten käy. Varmaan luksusautojen markkinoilla jollain Mersulla ja ehkä Bemarillakin on aina kysyntää jonkin verran, mutta kuinka paljon niidenkin katteesta mahtaa tulla keskihintaisten autojen puolelta?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

VW pärjäisi oikein hyvin jos poliitikot eivät olisi kieltämässä heidän tuotteitaan. Siitähän tuo johtuu. Tottakai Teslalla on vuosien etumatka sähköautoissa kun ei ole tarvinnut välittää markkinarealiteeteista vaan on voinut tehdä autoja ja saada voittoa myymällä päästöoikeuksia, muuten olisi kannattamatonta toimintaa.

Vierailija
2/33 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ongelma on se, että kiinalaisten ja Teslan etumatka muihin ei näytä lyhenevän vaan päinvaston kasvavan koko ajan. Jotta edes pysyisi samoissa asemissa, niin siihenkin vaadittaisiin jo parannuksia.

Esim. vertailun vuoksi: Tesla Gigafactory tekee yhden Tesla Model 3:n alusta loppuun valmiiksi 10 tunnissa, VW tekee yhden ID3:n alusta loppuun valmiiksi 30 tunnissa.

Teslan itsensä mukaan heidän tekolälyohjattu Gigafactory on nykyisin niin tehokas ja niin monimutkainen (auto sinänsä ei ole mitään tähän verrattuna), että olisi ihme, jos kovin moni kilpailija ikinä pystyisi rakentamaan niin tehokasta tehdasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tesla ei ole mikään kilpailija, muovinen juppilelu korkeintaan joka kärsii laatuongelmista mihin ikinä katsoo tai koskee. Toki jos kuluttajat haluavat sitä tai lainsäädäntö velvoittaa, niin kapitalismi ja regulaatio toimii miten sattuu. Itse en koskisi, ellei joku pakota...

Vierailija
4/33 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaanko Volkswagenillakin palkattu töihin diversiteettiä, kun se on niin muodikasta? Sitten ihmetellään, kun töistä ei tulekaan mitään ja kilpailijat kaahaa ohitse.

Vierailija
5/33 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansan auto … eli Aatun ajan tuotos.

Vierailija
6/33 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nokialla oli vähän samoja ongelmia taannoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/33 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinalainen autoteollisuus on jo Euroopassakin. Toki nyt alkuvaiheessa vain vähän tunnustelemassa markkinoita (esim. Norjassa), mutta jo ensi vuonna tapahtuu isoja liikkeitä kun Nio tulee Saksan markkinoille. Ja sitten kun siellä Kiinassa on ainakin 2 muuta suurta autofirmaa ja lisäksi useita vähän pienempiä.

Jos esim. Nio ET7 tulee myyntiin niillä spekseillä ja niillä hinnoilla mitä on spekuloitu, niin olisi vaikea uskoa, ettei se menestyisi.

Vierailija
8/33 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norjassa myöskin jo kiinalaiset sähköbussit.

Ja Volvo ja Polestar ovat myös kiinalaisia firmoja (Geely).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/33 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saksalainen autoteollisuus rupeaa rämpimään, näkyy se koko EU-alueen taloudessa kyllä.

Vierailija
10/33 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos saksalainen autoteollisuus rupeaa rämpimään, näkyy se koko EU-alueen taloudessa kyllä.

Marmoritiskille on kannettu niin paljon rahaa, että kiinalainen kiinnostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/33 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaguar on varmaan eka autofirma lännessä joka menee konkkaan. Tai kiinalaiset ostaa sen ja rupeaa hyödyntämään pelkkää brändiä. Jaguarin myynti on jo nyt romahtanut.

Vierailija
12/33 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korealaiset kyllä säilyttää varmaan asemansa kun ovat jo sen verran pitkälle kehittyneitä. Toyota Japanissa voi olla vähän kysymysmerkki mutta toisaalta heillä on iso yhteistyösopimus Teslan kanssa ja se voi toki auttaa heitä paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/33 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaguar on varmaan eka autofirma lännessä joka menee konkkaan. Tai kiinalaiset ostaa sen ja rupeaa hyödyntämään pelkkää brändiä. Jaguarin myynti on jo nyt romahtanut.

Kiinalaiset ovat omistaneet Jaguarin jo pitkään.

Vierailija
14/33 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkkiä? Volkkarilla, Audilla, Porschella, Skodalla, jne on aika hyvin sähköautoja. Eikä niitä edes tehdä huipputeknologisessa teltassa niin kuin Teslaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/33 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemmin nurin menevät RenaultitCitroenitPeugeotit ym.

Vierailija
16/33 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Linkkiä? Volkkarilla, Audilla, Porschella, Skodalla, jne on aika hyvin sähköautoja. Eikä niitä edes tehdä huipputeknologisessa teltassa niin kuin Teslaa.

No Porschella varmaan omat luksusautomarkkinansa kyllä, mutta Audi ja Skoda eivät eroa keskihintaisten autojen puolella mitenkään dramaattisesti VW:n autoista.

Auto sinänsä on aina vain osa palapeliä. 

Tuo tuotantoteknologia on kriittisen tärkeä tekijä pidemmällä aikavälillä. Eli tuotannon tehokkuus.

Vierailija
17/33 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Linkkiä? Volkkarilla, Audilla, Porschella, Skodalla, jne on aika hyvin sähköautoja. Eikä niitä edes tehdä huipputeknologisessa teltassa niin kuin Teslaa.

Vierailija
18/33 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaguar on varmaan eka autofirma lännessä joka menee konkkaan. Tai kiinalaiset ostaa sen ja rupeaa hyödyntämään pelkkää brändiä. Jaguarin myynti on jo nyt romahtanut.

Kiinalaiset ovat omistaneet Jaguarin jo pitkään.

Mutta tuotanto ollut pitkään kai Briteissä?

Ei ole kyllä varmaan enää kauan tällä menolla.

Vierailija
19/33 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jos VW:kin on näin peloissaan, niin kuinka huonosti niille monille muille sitten käy.

Todella huonosti. Autoalalla on menossa ennennäkemätön vallankumous ja markkinat tulee muuttumaan totaalisesti ja nimenomaan Kiina tulee jyräämään. Teslalla on tässä taistossa vain pioneerin asema ja se tulee jäämään auttamatta jalkoihin, kun muut painelevat ohi.

Volkkari sen sijaan ei ole perinteisistä valmistajista lainkaan huonoimmassa asemassa, vaan pikemminkin kärkipäässä.

Kaikken huonoimmassa jamassa on tällä hetkellä markkinajohtaja Toyota, joka aivan liian pitkään luotti väärään korttiin, eli vetyautoihin, eikä ole vieläkään saanut ainuttakaan täyssähkäriä markkinoille.

Jos Toyota ei saa ensimmäisenä, tai edes ensimmäisten joukossa solid-state akkua markkinoille, niin se tulee olemaan kusessa ja sille todella voi käydä kuten Nokialle, eli ylivoimainen markkinajohtaja häviää hyvin pienessä ajassa kokonaan markkinoilta.

Juuri tuli Toyotalta aika hälyttäviä uutisia, kun sen johto julisti, että autojen monimuotoisuus tulee jatkumaan, eli tämä kommentti viestii siitä, että oman sähköauton kehittäminen ei ole sujunut suunnitellusti ja ensi vuonna esiteltävässä Toyotan ensimmäisessä sähköautossa ei todennäköisesti tule olemaan solid state akkua, vaikka vielä muutama vuosi sitten näin lupailtiinkin.

Vierailija
20/33 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Linkkiä? Volkkarilla, Audilla, Porschella, Skodalla, jne on aika hyvin sähköautoja. Eikä niitä edes tehdä huipputeknologisessa teltassa niin kuin Teslaa.

No Porschella varmaan omat luksusautomarkkinansa kyllä, mutta Audi ja Skoda eivät eroa keskihintaisten autojen puolella mitenkään dramaattisesti VW:n autoista.

Auto sinänsä on aina vain osa palapeliä. 

Tuo tuotantoteknologia on kriittisen tärkeä tekijä pidemmällä aikavälillä. Eli tuotannon tehokkuus.

No ei kai ne eroa, kun ovat saman konsenin autoja samalle alustalle tehtyjä.