Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako lääkäri tehdä näin?

Vierailija
29.12.2014 |

Juttelin eilen kaupassa erään lukioaikaisen tuttuni kanssa, vaihdoimme kuulumisia pitkästä aikaa ja lopuksi tuttuni otti puheeksi minulla vähän aikaa sitten todetun sairauden. Ihmettelin, että mistä hän voi asiasta tietää ja tuttuni on kuulemma ystävä minua hoitavaan lääkärin kanssa ja tämä oli kertonut minun käyneen hänen vastaanotollaan. Tarkemmin asiasta tuttuni oli kuullut jotain muuta kautta, eikä lääkäri ole sairauttani tai hoitosuunnitelmaa hänen kanssaan jakanut, mutta kertonut kuitenkin minua tavanneensa työn merkeissä. Siis saako näin muka tehdä?! Kyseessä ei ole mikään vakava tai "nolo" sairaus, mutta silti... Terveysasiat ovat jokaisen yksityisasioita, ja olen ainakin elänyt siinä uskossa että lääkäri ei saisi edes kertoa tuntevansa tiettyä potilasta (jos tuntevat vain työn kautta). Kyseistä lääkäriä pidetään kotikunnassani vähän turhan puheliaana, minulla ei aikasempaa kokemusta hänestä ole. Hyvä ja mukava lääkäri muutoin, mutta aion kyllä vähintään huomauttaa asiasta - mistä sitä tietää vaikka muut olisivat jo maininneet samasta...

Jos täällä liikkuu terveydenhuolloin ammattilaisia (ja toki muutkin), mitä mieltä olette ja mitä kannattaisi tehdä?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varoitus riittäisi varmaan ensin??

Vierailija
2/15 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi saanut sanoa. Ota yhteys lääkärin esimieheen ja valita hänelle asiasta, niin lääkäri saa suoraan palautetta toiminnastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten jo todettu, ei saa kertoa, ja olisi ihan hyvä tässä vielä aika harmittomassa tapauksessa huomauttaa, jottei lääkärille satu pahempaa mokaa, joka sitten ihan oikeasti tuhoaisi sen uran.

Vierailija
4/15 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa

Vierailija
5/15 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos kyse ei ole vain jotakin spesifiä asiaa hoitava lääkäri niin olet aika herkkänahkainen.

Vierailija
6/15 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan saa. Ilmoitat hänen esimiehelleen. 

t. lääkäri

Vierailija
7/15 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niillä on muka tullut puheeksi sinä ja sun lääkärissäkäynnit? En usko. Kun mä tapaan tuttuja lääkäreitä, ei me aleta puhumaan heidän asiakkaistaan... etenkään nimillä!

Vierailija
8/15 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri syyllistyi rikokseen. Tee rikosilmoitus. Samalla esitutkinnassa selviävät ne muut vuotajat.

Vierailija
9/15 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 09:53"]

Ei todellakaan saa. Ilmoitat hänen esimiehelleen. 

t. lääkäri

[/quote]

Väärin. Asiasta pitää ilmoittaa SUORAAN VALVIRAAN. TUHOA SE PASKA! (tai sen ura siis)

Vierailija
10/15 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 09:55"]Kun mä tapaan tuttuja lääkäreitä, ei me aleta puhumaan heidän asiakkaistaan... etenkään nimillä![/quote] Mukava kuulla, mutta ei liity mitenkään tämän ketjun aiheeseen.

Vierailija
11/15 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 09:57"]

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 09:55"]Kun mä tapaan tuttuja lääkäreitä, ei me aleta puhumaan heidän asiakkaistaan... etenkään nimillä![/quote] Mukava kuulla, mutta ei liity mitenkään tämän ketjun aiheeseen.

[/quote]

En vain ymmärrä, miten muka ap tulisi heidän puheenaiheekseen, kun he ovat tavanneet. Eiväthän kumpikaan tiedä, että molemmat tietävät ap:n, miettikää nyt vähän.

Vierailija
12/15 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan tehä kuule ihan mitä haluan! Määrään sulle syanidia! T. Ylilääkäri

Vierailija
13/15 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tollaiset ne lääkärit on. niihin ei ole milläänlailla luottamista 

Vierailija
14/15 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 10:02"]

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 09:57"]

[/quote]

En vain ymmärrä, miten muka ap tulisi heidän puheenaiheekseen, kun he ovat tavanneet. Eiväthän kumpikaan tiedä, että molemmat tietävät ap:n, miettikää nyt vähän.

[/quote]

Kummatkin tietävät, että molemmat tuntevat minut. Tuttuni ja tämä lääkäri ovat hyviä ystäviä, ja tuttuni oli ensin alkanut puhua jotain minun sairaudestani (ilmeisesti kysynyt mahdollisista hoidoista tms.) ja lääkäri sitten kertonut hoitosuhteestamme. En muutenkaan ymmärrä, miksi joka keskustelussa on aina ja poikkeuksetta joku joka ei millään voi uskoa aloituksiin...

Ap

Vierailija
15/15 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan saa kertoa edes sitä, että oletko hänen hoidettavanaan vai et. Salassapidon pitäisi olla aivan ehdoton. Ota yhteyttä lääkärin toimipaikan potilasasiamieheen, joka auttaa sinua eteenpäin asiassa. Minusta sinun pitää tehdä valitus lääkäristä, ensisijaisesti siksi, että salassapidon tärkeys iskostuisi liian puheliaalle lääkärillekin. Ja toki sitä voi valittaa Valviraan/AVIiin/eduskunnan oikeusasiamiehelle, mutta nämä ovat aika hitaita prosesseja eikä niillä "kenenkään uraa tuhota", huomautuksen sieltä korkeintaan saa. Eli ei se hänen esimiehelleen valituksen tekeminenkään huono vaihtoehto ole, saisi asian nopeasti hoidettua ja lääkärin esimiehensä puhutteluun ja halutessasi vielä käymään asiat sinun kanssa läpi. Josko loppuis lörpöttely.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme