Eksän mukaan kasvatan tulevaa "hirviölasta"...
Kuulemma lapsesta tulee käytöshäiriöinen ja ties mitä.
Tämän lausunnon hän antoi seuraavan asian perusteella: Kun lapsi (2v) lyö, en ota häntä väkisin syliin ja pakota olemaan siinä niin kauan, että raivokohtaus laantuu ja lapsi kuuntelee asiani eli sen, että ei saa lyödä. Mitään raivokohtausta ei edes ole ennen kuin pitäisin lapsesta väkisin kiinni. Eksän mielestä näin siis pitäisi tehdä, ja "antaa lapsen huutaa vaikka kaksi tuntia kunnes se huuto laantuu". Tyrmäsin ajatuksen täysin, koska nyt tosiaan puhutaan 2-vuotiaasta, jolla ei ole minkäänlaisia käytöshäiriöitä. Kiinnipitäminen kuulostaisi relevantilta ehkä tilanteessa, jossa lapsi on vähän isompi ja vaaraksi itselleen tai muille. En näe mitään järkeä aiheuttaa lapselle kiinnipitämällä ahdistusta ja raivoa.
Itse hoidan nuo lyömistilanteet (jotka ovat aikalailla ainoat ongelmakohdat käytöksessä) kieltämällä sitkeästi, antamalla hetken päästä ekstrahuomiota ja keksimällä lapselle jotain muuta tekemistä. Tätä lyömistä ei edes tapahdu usein, lähinnä silloin kun lapsi hakee huomiota.
Mitä mieltä av-raati on?
Kommentit (20)
Lue kirjoituksesi muutaman vuoden päästä uudelleen ja sitten parin vuoden välein. :) Ainakin tuo "ekstrahuomio" lyömisen jälkeen on aika mielenkiintoinen tapa kasvattaa lasta. Äkkiäkös lapsi oppii, että kun lyö, saa huomiota oikein monin verroin.
Minäkin olin ensimmäisen lapseni kanssa tosi hyvä kasvattaja, tiesin kaiken myös teineistä vaikka omani olikin vasta pari vuotias. Nyt en ole enää niin kaikkitietävä, mutta jotakin olen matkan varrella kolmen lapseni kanssa oppinut.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 22:34"]Lue kirjoituksesi muutaman vuoden päästä uudelleen ja sitten parin vuoden välein. :) Ainakin tuo "ekstrahuomio" lyömisen jälkeen on aika mielenkiintoinen tapa kasvattaa lasta. Äkkiäkös lapsi oppii, että kun lyö, saa huomiota oikein monin verroin.
Minäkin olin ensimmäisen lapseni kanssa tosi hyvä kasvattaja, tiesin kaiken myös teineistä vaikka omani olikin vasta pari vuotias. Nyt en ole enää niin kaikkitietävä, mutta jotakin olen matkan varrella kolmen lapseni kanssa oppinut.
[/quote]
Kyseessä on pieni lapsi.
No "ekstrahuomio" on lähinnä ennaltaehkäisyä, eli tarpeeksi huomiota niin ei tarvitse hakea sitä kyseenalaisin keinoin. Tietenkään tuo ei toimi niin, että kun lapsi lyö niin aletaan tehdä jotain superkivaa.
En pidä itseäni erinomaisena kasvattajana eikä se ollut tämän jutun pointti. Halusin vain kuulla av-mammojen mielipiteitä tuosta kiinnipitämisestä.
Ap
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 22:38"]No "ekstrahuomio" on lähinnä ennaltaehkäisyä, eli tarpeeksi huomiota niin ei tarvitse hakea sitä kyseenalaisin keinoin. Tietenkään tuo ei toimi niin, että kun lapsi lyö niin aletaan tehdä jotain superkivaa.
En pidä itseäni erinomaisena kasvattajana eikä se ollut tämän jutun pointti. Halusin vain kuulla av-mammojen mielipiteitä tuosta kiinnipitämisestä.
Ap
[/quote]
En minäkään yleensä kiinni pitänyt. Hyvin kaikki meni. Lapsi näyttää tunteensa suoraan, toisin kuin aikuiset ja pieni ei vielä osaa ajatella hetkeä pidemmälle.
Kiinnipitäimien ei kaikilla toimi, eikä joka tilanteessa. Meillä esikoinen meni ihan sekaisin siitä ja aneli päästämään irti. Ei kertaakaan rauhoittunut enne kuin päästin irti. Toinen lapsi taas rauhoittui joskus, mutta olikin enemmän taipuvainen sellaiseen päättömään raivoamiseen. Eli en näe hyvänä keinona yksittäiseen lyömiseen, vaan ihan vaan perinteistä torumista. Eli tiukka katse ja "ei saa lyödä! se käy kipeää." Jos yrittää uudelleen niin kädestä kiinni ja kielto uudestaan. Huomio johonkin muualle. Rinnoin pientä voi alkaa systemaattisesti rankaisemaan, kerta kerralta vaan kielletään. Ja huom. 2-vuotiaana ihminen on väkivaltaisimmillaan. Kun puhe kehittyy ja sosiaaliset säännöt hahmottuvat vähän niin lapsi ei turhaudu niin helposti eikä tarvitse lyödä.
Siis noin pientä ei voi alkaa systemaattisesti rankaisemaan. Ipad kirjoittelee mitä sattuu!!
Kiinnipitäminen ei todellakaan kaikilla toimi. Mun mielestä toimit oikein, mutta älä anna sellaista extrahuomiota, että lapsi voisi kuvitella sun palkitsevan häntä.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 22:47"]
Kiinnipitäimien ei kaikilla toimi, eikä joka tilanteessa. Meillä esikoinen meni ihan sekaisin siitä ja aneli päästämään irti. Ei kertaakaan rauhoittunut enne kuin päästin irti. Toinen lapsi taas rauhoittui joskus, mutta olikin enemmän taipuvainen sellaiseen päättömään raivoamiseen. Eli en näe hyvänä keinona yksittäiseen lyömiseen, vaan ihan vaan perinteistä torumista. Eli tiukka katse ja "ei saa lyödä! se käy kipeää." Jos yrittää uudelleen niin kädestä kiinni ja kielto uudestaan. Huomio johonkin muualle. Rinnoin pientä voi alkaa systemaattisesti rankaisemaan, kerta kerralta vaan kielletään. Ja huom. 2-vuotiaana ihminen on väkivaltaisimmillaan. Kun puhe kehittyy ja sosiaaliset säännöt hahmottuvat vähän niin lapsi ei turhaudu niin helposti eikä tarvitse lyödä.
[/quote]
No näin minäkin ajattelen. Ei 2v osaa vielä ilmaista tahtoaan sanoin, vaikka puhuukin jo melko hyvin. Lapsi on myös aina ahdistunut, jos pidetään väkisin kiinni. Joskus olen raivokohtauksen takia pitänyt häntä sylissä, ja ei se huuto mihinkään ole loppunut ennen kuin päästän irti. Edelleen on myös mielestäni täysin tarpeetonta aiheuttaa itse se raivokohtaus, kun lapsi ei vielä lyödessään ole mitenkään suuttunut. Ap
Mielipiteeni on: soittaisin perheneuvolaan ajan johon tulisi minä ja eksä.
Kukaan ei minun lasta pitäisi holding-otteessa tietämättä siihen perusteita.
Jos taaperoa pitää kyseisessä otteessa pari tuntia niin sellainen henkilö tarvitsee jotain muuta ohjeistusta lastenkasvatukseen.
En voisi nähdä mahdollisena luovuttaa lasta henkilölle esim. yöksi jos tuollainen käsitys on hänestä ok.
Eli: parasta olisi lopettaa tappelu one-one tyylillä ja pyytää asiantuntija mukaan, näin et myöskään pilaa omaa suhdetta henkilöön jankkaamisella mikä on oikein vaan henkilö saa asiallisen opin miten lasta kuuluu kouluttaa ja milloin menee överiksi. Myös olisi hyvä miettiä mitä taaperon käytös tavallisesti on ja milloin lapselta vaatii liikaa.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 22:50"]Kiinnipitäminen ei todellakaan kaikilla toimi. Mun mielestä toimit oikein, mutta älä anna sellaista extrahuomiota, että lapsi voisi kuvitella sun palkitsevan häntä.
[/quote]
Huomio tarkoittaa huomion kiinnittämistä muualle!
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 22:50"]
Kiinnipitäminen ei todellakaan kaikilla toimi. Mun mielestä toimit oikein, mutta älä anna sellaista extrahuomiota, että lapsi voisi kuvitella sun palkitsevan häntä.
[/quote]
Juu en minä sellaista annakaan! Tuo huomio ei siis ole välittömästi sidoksissa lyömiseen. Yleensä kiellän ja jos lyöminen jatkuu, ohjaan tekemään jotain muuta ja menen siihen itse olemaan läsnä. Eli ihan normaalia olemista. Ap
Exät voi puhua mitä vaan jo ilkeyttään.
Mun ex myös totesi erossamme että tytöstä tulee hirviö ja se otetaan multa pian pois. (tyttö sillon 2v) nyt neiti jo 12 ja huvin olen pärjännyt,mitä nyt isä ja isän uusi vaimo sekoittavat tytön päätä haukkumalla mua ja kasvatus tapaani mutta neiti pärjää koulussa ja asuu edelleen luonani.
Kunhan kuitenkin estät lasta lyömästä sinua. Lapsi on hämmentynyt ja peloissaankin, jos sallit lyömisen. Eikö mitkään säännöt pidäkään?
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 22:53"]
Exät voi puhua mitä vaan jo ilkeyttään.
[/quote]
No siis, todistin tilannetta jossa eksä meinasi pitää lasta lyömisen takia sylissä. Kielsin häntä tekemästä niin ja vasta parin sanomisen jälkeen uskoi. Ei mitenkään suostunut tajuamaan ajatustani, että ehkäpä lapsi vain haki isänsä huomiota lyömällä. Eksä kävi viimeksi tapaamassa lasta yli viikko sitten ja tuolla nimenomaisella hetkellä minä ja ex keskusteltiin, ja lapsi touhuili omiaan. Tottakai lapsi halusi isänsä huomiota...
Minustakin tuntuu vieraalta ajatus, että pitäisi taklata liki vauva jonnekkin tai ottaa painiotteeseen jumiin. Tosin esikoiseni on 1 v 3kk ja käyttäytyy aina moitteettomasti ja " ei" on mennyt perille alle 7 kk:sta lähtien. Hyvä se on minun huudella, kun lapsi on helpoimmasta mahdollisesta päästä :D
Tälleen ei-koulutetulle keittiöpsykologille tulee lähinnä mieleen noista fyysisistä rauhoituksista, että myöhemmin lapseni istuu kaikkien päälle koulun pihalla, kun ei saa tahtoa läpi puhumalla :D
Ap toimii ihan oikein, mutta huomautan, että jotkut lapset kyllä rauhoittuvat sillä kiinni pitämisellä. Mutta ei kaikki, jotkut. Mulla yksi lapsi pyysi sitä, kun hänen oli vaikea olla ja riehui, kun ei osannut rauhoittua. Että ei se kaikkien kohdalla ole kirosana.
Ei kannata tosiaan suurta numeroa siitä tehdä.
Huomio muualle.