Tyhmä (?) kysymys synnytyksestä
Kun sanotaan, että yleensä toinen synnytys on ensimmäistä helpompi (mikä ei tietenkään aina mene niin), niin päteekö oletus myös siinä tapauksessa että edellisestä on jo 13v aikaa? Ei kai vuosien synnyttämättömyys laita paikkoja siihen kuntoon, että olisi verrattavissa ensisynnyttäjään?
Pelottaa jo muutenkin, kun ekassa tuli raskausmyrkytys, lukuisat käynnistysyritykset, istukan jumiminen, runsas verenmenetys..
Ja ikää on jo lähemmäs 40 kuin 30 ja huono kunto kun en juuri liiku. :(
Kommentit (21)
Entä ikä huono kunto?? Katsotteko ne riskiksi?
Ap
Miksi et ala liikkua edes vähän enemmän?
Minulla oli synnytysten välissä 6v ja minut laskettiin ensisynnyttäjäksi. Toinen synnytys oli kyllä helpompi kuin ensimmäinen.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:34"]Entä ikä huono kunto?? Katsotteko ne riskiksi?
Ap
[/quote]
No onhan ne riskejä
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:41"]
Minulla oli synnytysten välissä 6v ja minut laskettiin ensisynnyttäjäksi. Toinen synnytys oli kyllä helpompi kuin ensimmäinen.
[/quote]
Miksi ensisynnyttäjäksi?
No eihän sellainen mikään ensisynnyttäjä ole, joka on jo joskus synnyttänyt. Vai meinaatteko, että jos on kolme lasta mutta synnytysten väli joka kerran vaikka 10 vuotta, niin on joka kerran ensisynnyttäjä??
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:46"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:41"]
[/quote]
Miksi ensisynnyttäjäksi?
[/quote]
Minulla väliä 10 vuotta
Ei ensisynnyttäjäksi verrattu mutta vähän siihen suuntaan vihjailtiin joiltakin osin.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:46"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:41"]
[/quote]
Miksi ensisynnyttäjäksi?
[/quote]
Muistaakseni neuvolassa sanottiin että kun edellisestä synnytyksestä yli 5v, niin silloin kohdellaan ensisynnyttäjänä. Tästä nyt pian 10v aikaa. En muista syitä tuohon.
Sinun kohdalla ikä on jo riski, enkä sanottätä pahalla. Olen itse 36v ja toivon vielä iltatähteä. Huono kunto on riski. Loppuaika voi mennä jo huonosti, väsyt synnytyksessä ja raskauden jälkeen yhä vaarassa loukkaantua. Ota terveytesi vakavasti!
AV mammalle jokainen synnytys on toistaan vaikeampi kun paikat vaan tiukkenee mitä useammin synnyttää. Eli eka on se helpoin!
Nro 12 voisi tutustua miten lihastreeni toimii käytännössä.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:54"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:46"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:41"]
[/quote]
Miksi ensisynnyttäjäksi?
[/quote]
Muistaakseni neuvolassa sanottiin että kun edellisestä synnytyksestä yli 5v, niin silloin kohdellaan ensisynnyttäjänä. Tästä nyt pian 10v aikaa. En muista syitä tuohon.
[/quote]
Höpö höpö! Synnytin neljä kuukautta sitten kolmannen lapseni, edellisestä yli kuusi vuotta aikaa, eikä todellakaan pidetty "ensisynnyttäjänä"!!
Kyllähän nuo riskejä on, mutta sun täytyy yrittää olla panikoimatta ja kerrot asiasta kaikille mahdollisille tahoille. Varmasti osaavat sitten ottaa asiat paremmin huomioon. Ja huonosta kunnosta pääset eroon vielä raskausaikanakin, alat vaan pikkuhiljaa liikkumaan.
Joo, ja ton meitä 39-vuotiaita ensisynnyttäjiä, joille lääkäri vakuuttaa, ettet ole vanha "edes ensisynnyttäjäksi ("sano se ääneen, et ole vanha", hän komensi). Tuolloin en juuri liikkunut, saati urheillut, lapsonen toi sitten noitakin elementtejä elämään. Ja kaikki meni hyvin ÄÄRIMMÄISESTÄ panikoinnista ja etukäteen huolehtimesta huolimatta. Eivät ne ole toisiaan poissulkevia asioita nuo ruumiin- ja mielenkunto, molempiin voi panostaa koska tahansa, mutta mielellään ei stressaten, se vie vain syvempään suohon.
Ensisynnyttäjien vaikeudet liittyvät usein pitkään avautumisvaiheeseen. Seuraava kerta saa olla vaikka 20 vuotta myöhemmin, mutta avautuminen on nopempaa. Muutenhan synnytyksen vaiheet voivat olla vaikeita toisellakin kertaa.
Lasketaanko ensisynnyttäjäksi, jos eka tullut sektiolla?
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 18:48"]No eihän sellainen mikään ensisynnyttäjä ole, joka on jo joskus synnyttänyt. Vai meinaatteko, että jos on kolme lasta mutta synnytysten väli joka kerran vaikka 10 vuotta, niin on joka kerran ensisynnyttäjä??
[/quote]
Joo tämä on varmasti niitä yh-huoria, jotka kuvittelevat itsensä neitsyeksi jokaisen kierroksen jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 19:23"]Nro 12 voisi tutustua miten lihastreeni toimii käytännössä.
[/quote]
Normaali nainen treenaa lihaksiaan jo ennen ensimmäistäkään raskautta. Yh-huorat voisivat keskustella pervoiluistaan jossain ihan muualla, niiden toosien kunto ei kiinnosta tavallisia perheenäitejä pätkääkään.
Minulla 1. ja 2. synnytyksen väli 8v ja 2. synnytys oli HUOMATTAVASTI VAIKEAMPI, kivuliaampi. Epäilen tosin, että johtui osittain siitä kun 1. lapsi painoi vain n2800grammaa ja 2. vähän yli kilon enemmän.
Ei ne paikat takaisin umpeudu, eli siinä mielessä synnytys on helpompi kyllä. Mutta tuo. Istukan kiinnijääminen ja raskausmyrkytys on sellaisia joihin liittyy uusiutumisriski valitettavasti.