Cairnterrieri
Onko kokemuksia kyseisestä rodusta? Ollaan koiraa hankkimassa, lapset 9v ja 11v tytöt, molemmat loistavia koirien kanssa :)
Olen etsinyt tietoja ja vaikuttaa meille sopivalta rodulta. Ap
Kommentit (23)
Siskollani on. On tosi vilkas ja touhuileva. Vuoden ikäinen nyt. Hakeutuu seuraan ja on tosi seurallinen, ja kulkee uteliaana perässä. Tykkää kaikista ihmisistä, vaikka aluksi haukkuisi mutta kun sille alkaa jutella niin heiluttaa vaan häntäänsä. Tykkää kaivella puutarhassa ja lumihangessa ja tykkää paljon palloista. Ei paljoa hauku mutta riippuu varmaan koirasta ja ympäristöstä...
Ainut miinuspuoli mielestäni sen turkki, joka pitää nyppiä tai nypittää muualla muutaman kerran vuodessa, mutta helppoa kuitenkin eikä mikään ongelma. :)
Pysyykö pihassa siis ettei karkaile, miellyttämishalu? Entä onko saalisviettiä? Kysyy toinen kiinnostunu
Meillä on cairni. Aivan superihana lapsiperheeseenkin. Ei ole miellyttämisenhaluinen. Tekee ja osallistuu jos itseä huvittaa mutta ei sen vuoksi että isäntä olisi tyytyväinen. On kuitenkin touhukas, itsenäinen, utelias ja aina siellä missä tapahtuu. Kiltti kuin mikä. Ei räksytä turhaan. Mutta tiukalla otteella tarvii kouluttaa. Täytyy osoittaa paikka laumassa, sitten menee kaikki hyvin. Ja tuo turkin nyppiminen ei ole mikään juttu. Turkki on muuten helppohoitoinen, ei likaannu, ei lähde paljon karvaa, kampaus kerta viikossa riittää.
Niin ja pysyy pihassa kun itse on paikalla ja esim metsälenkillä voi pitää vapaana, mutta pihaan ei voi jättää yksin, silloin lähtee kyllä omille teilleen. Ei koskaan ole lähtenyt kauas muttanaapureiden pihoja koluaa. Mökillä pysyy vapaana pihapiirissä.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:23"]Niin ja pysyy pihassa kun itse on paikalla ja esim metsälenkillä voi pitää vapaana, mutta pihaan ei voi jättää yksin, silloin lähtee kyllä omille teilleen. Ei koskaan ole lähtenyt kauas muttanaapureiden pihoja koluaa. Mökillä pysyy vapaana pihapiirissä.
[/quote]
Luuletko tosiaan, että kaikki samanrotuiset koirat käyttäytyvät juuri samalla tavalla?
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:31"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:23"]Niin ja pysyy pihassa kun itse on paikalla ja esim metsälenkillä voi pitää vapaana, mutta pihaan ei voi jättää yksin, silloin lähtee kyllä omille teilleen. Ei koskaan ole lähtenyt kauas muttanaapureiden pihoja koluaa. Mökillä pysyy vapaana pihapiirissä.
[/quote]
Luuletko tosiaan, että kaikki samanrotuiset koirat käyttäytyvät juuri samalla tavalla?
[/quote]
En, olenko väittänyt niin??? Missä sisälukutaito? Kerroin vain millainen meidän cairni on. Mikä sua vaivaa??
Cairn sopisi meille, mutta ulkonäkö ei miellytä.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:37"]Cairn sopisi meille, mutta ulkonäkö ei miellytä.
[/quote]
Mikä ulkonäössä tökkii? :) ihan uteliaisuudesta kysyn.
Voi kiitos vastauksista! :)
Uskon että sopisi meille. Mutta pystyykö tuo 11v kouluttamaan sitä, itse en oikein perehtynyt koulutuksen saloihin.
Hän on myös kouluttanut russelimme. Ap
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:39"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:37"]Cairn sopisi meille, mutta ulkonäkö ei miellytä.
[/quote]
[/quote]
Minäkin. Mielestäni ihanan näköisiä :)
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:39"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:37"]Cairn sopisi meille, mutta ulkonäkö ei miellytä.
[/quote]
[/quote]
On jotenkin maantien värinen moppi. Sopisi kerrostaloasuntoon hyvin, mutta vähän kyllä ruma. Lapset 11 ja 8 -vuotiaat ottaisivat kirkuen koiran. Minulla ollut joskus Skotlannin paimenkoira, sitä ei pieneen asuntoon voi ottaa.
Myös toisena vaihtoehtona westie? :) Itse olen enemmän cairnin puolella, mutta haluaisin niistäkin tietää. Ap
Tarvii kyllä aikuisen koulutukseen, terrierin luonteeseen kuuluu omapäisyys ja äkkipikaisuus, toisten koirien kanssa saattaa ajautua tappeluun, varsinkin isompien koirien, hyvin reviiritietoinen. Jotenkin kissamainen luonne.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:48"]Tarvii kyllä aikuisen koulutukseen, terrierin luonteeseen kuuluu omapäisyys ja äkkipikaisuus, toisten koirien kanssa saattaa ajautua tappeluun, varsinkin isompien koirien, hyvin reviiritietoinen. Jotenkin kissamainen luonne.
[/quote]
Ok. Mietin vain siksi kuk oon saanut russelimmekin koulutetuksi, niilläkin aika terrierimäinen luonne. Ap
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:44"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:39"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:37"]Cairn sopisi meille, mutta ulkonäkö ei miellytä.
[/quote]
[/quote]
On jotenkin maantien värinen moppi. Sopisi kerrostaloasuntoon hyvin, mutta vähän kyllä ruma. Lapset 11 ja 8 -vuotiaat ottaisivat kirkuen koiran. Minulla ollut joskus Skotlannin paimenkoira, sitä ei pieneen asuntoon voi ottaa.
[/quote]
Niitä on monen värisiä, musta-harmaita, punaisia, ihan vaaleita (melkein valkoisia) ja sitten niitä maantienvärisiä.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:47"]Myös toisena vaihtoehtona westie? :) Itse olen enemmän cairnin puolella, mutta haluaisin niistäkin tietää. Ap
[/quote]
Cair on terveempi rotu kuin westie, siksi ääni cairnille
Terveempi tosiaan, ja vähemmän itsepäinen. Cairni siis.
Okei, kiitos taas vastauksista :) Ap
Minkä hintaisia nuo westie ja cairn keskimäärin ovat? Onko niitä saatavilla ylipäänsä helposti Suomessa?
On kyllä ihana rotu, serkulla kans cairn, on seurallinen ja leikkisä koira.