Onko muilla mies, joka valvoo usein todella myöhään ja myös nukkuu?
Miehelle on siis todella vaikeaa ellei mahdotonta nousta aikaisin eli ennen kymmentä. Mieluiten valvoo kolmeen ja nousee klo 12 :(
Kommentit (35)
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 11:56"]
Ymmärrän miestäsi koska tahdon iteki omaa aikaa ja vaimon kanssa kyllä vietetään kahden keskistä aikaa illalla väh. 2 tuntia. 7kk vauva myös meillä mutta jaksan herätä aikaisin jos tarve on. Me miehetki kaivataa vähän yksityisyyttä illalla/yöllä eli omaa aikaa jota ei oikein muulloin ole. T. Mies
[/quote]
Meillä mies herää aamuisin hoitamaan vauvaa.
Sama täällä, tympii! Tuossa nukkuu taas vaihteeks viekäkin
Poikamiesajat jääneet päälle. Saahan sitä noin kätevästi reilusti aina omaa aikaa. Kun tuommonen töidenkin puolesta onnistuu kun freelancer on. Ap
Niin siis mies saa omaa aikaa, en minä, vaan joudun aina hoitamaan lasten aamut ja näköjään päivänkin, kun yksi taas tuolla kuorsaa. Ap
Mikset pue vaatteita päälle ja lähde ulos? Kyllä se mies hoitaa, kun on pakko. Ei se mies pakoonkaan kerkiä, jos se kerran makaa sängyssä. Minun mieheni tekee vuorotyötä ja tulee usein kotiin vasta aamuyön puolella. Jos sillä on vapaapäivä, niin ei se nouse ennen puolta päivää ainakaan.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 11:32"]
Miehelle on siis todella vaikeaa ellei mahdotonta nousta aikaisin eli ennen kymmentä. Mieluiten valvoo kolmeen ja nousee klo 12 :(
[/quote] Välillä. Riippuu minkä vuoron rytmi on päällä.
Pärisevä kello soimaan vähän matkan päähän jos omat äänihuulet ei toimi.
Älä ole marttyyri.
Ai lähtisin ulos ja jättäisin vauvan yksin? Ei mulla nyt just mikään kiire ole ulos, mutta kyllä tässä pidemmän päälle vituttaa juuri se, että mies viettää usein tuntikausia omaa aikaa yöllä ja mun ainoa oma aika on viikossa 3-5h salilla. Ap
Minä tapailen miestä, joka valvoo aamuun saakka ja herää joskus klo 14-16 välillä :D Tosi ihana tapaus, mutta en todellakaan esim. muuta hänen kanssaan yhteen ennen kuin kykenee vähän siedettävämpään rytmiin.
Olen itsekin aamu-uninen ja nukun mieluusti n. klo 11 asti, mutta tuo miehen touhu häiritsee minuakin.
Mies ei tule nukkuun ennen kahtatoista oikeastaan ikinä. Nousee kylläkin kuuden ja seitsemän välissä lasten kanssa ja minä köllöttelen pidempään :)
En tajua miten se pystyy tuohon...
Ymmärrän miestäsi koska tahdon iteki omaa aikaa ja vaimon kanssa kyllä vietetään kahden keskistä aikaa illalla väh. 2 tuntia. 7kk vauva myös meillä mutta jaksan herätä aikaisin jos tarve on. Me miehetki kaivataa vähän yksityisyyttä illalla/yöllä eli omaa aikaa jota ei oikein muulloin ole.
T. Mies
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 11:51"]Ai lähtisin ulos ja jättäisin vauvan yksin? Ei mulla nyt just mikään kiire ole ulos, mutta kyllä tässä pidemmän päälle vituttaa juuri se, että mies viettää usein tuntikausia omaa aikaa yöllä ja mun ainoa oma aika on viikossa 3-5h salilla. Ap
[/quote]
ethän sinä sitä yksin jätä vaan miehen kanssa. Yhdessä varmaan olette sen hankkinut niin hoitakaa myös.
Joo sama juttu täällä. Miksikäs ei, kun saa omaa rauhaa ilalla ja voi sitten nukkua aamulla myöhään minun huolehtiessani lapsista... Itse menen aikaisin nukkumaan, jotta jaksaisin aamulla herätä lasten kanssa.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 11:56"]Ymmärrän miestäsi koska tahdon iteki omaa aikaa ja vaimon kanssa kyllä vietetään kahden keskistä aikaa illalla väh. 2 tuntia. 7kk vauva myös meillä mutta jaksan herätä aikaisin jos tarve on. Me miehetki kaivataa vähän yksityisyyttä illalla/yöllä eli omaa aikaa jota ei oikein muulloin ole.
T. Mies
[/quote]
Niinpä, mutta minä en helvetti ikinä saa tuollaista omaa aikaa! Onko reilua? Niin ja mun mies ei nouse vaikka olisi tarvettakin, aina voi vedota vaikka siihen, että on pää kipeä. Ap
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 11:59"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 11:56"]Ymmärrän miestäsi koska tahdon iteki omaa aikaa ja vaimon kanssa kyllä vietetään kahden keskistä aikaa illalla väh. 2 tuntia. 7kk vauva myös meillä mutta jaksan herätä aikaisin jos tarve on. Me miehetki kaivataa vähän yksityisyyttä illalla/yöllä eli omaa aikaa jota ei oikein muulloin ole.
T. Mies
[/quote]
Niinpä, mutta minä en helvetti ikinä saa tuollaista omaa aikaa! Onko reilua? Niin ja mun mies ei nouse vaikka olisi tarvettakin, aina voi vedota vaikka siihen, että on pää kipeä. Ap
[/quote]
Mikset esim. ota tablettii/läppärii sänkyyn mukaan ja katselet jotain samalla tai surffailet. Siinä olisi omaa aikaa.
Joillain vaan on sellainen rytmi. Meillä se on minulla. Eikö se vauva valvota ollenkaan öisin, että luonnostaan lankeaisi hoitovuoro yökukkujallekin ;)
Minä hoidan yövalvomisetkin lähes yksin, koska vauva nukahtaa uudestaan vain tissille. Viime yön herätti puolentoista tunnin välein. Ap
Joo nuorena ja tyhmänä perustin kodin miehen kanssa joka eli lähes täysin päinvastaisessa rytmissä kuin minä.. En muista montaakaan iltaa suhteen aikana että olisimme menneet samaan aikaan nukkumaan (ja suhde kuitenkin kesti useamman vuoden) vaan joko mies jäi valvomaan tai sitten valvottuaan edellisen yön oli nukahtanut jo alkuillasta sohvalle. Mies lähti usein kavereita tapaamaan siinä vaiheessa kun minä ja lapsi alettiin käymään iltatoimiin ja ilmaantui sitten aamuyöstä kotiin. Olisin niiiiin tarvinnut jonkun sanomaan että jätä se sika :D Onneks lopulta tajusin sen ihan itse ja ei koskaan enää sellaiseen, kiireisessä arjessa yhteistä aikaa on muutenkin aina liian vähän niin en kyllä kestäis jos toinen vielä "tuhlais" sitä nukkumalla ihan eri rytmissä kuin minä ja lapset.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 12:47"]
Mä tykkään nukkua 9-10, mutta en yleensä vetele sikeitä sen pidempään. Puolillepäivin nukkumisen ymmärrän, jos edellisilta on venähtänyt todella myöhäiseksi, mutta jos se on tapa, en siedä. Iltapäivään asti makaamisesta puhumattakaan. Ei toimi arki niin ja päivät vain valuu käsistä, kun ei ehdi tehdä mitään.
[/quote]
Ennen puolta yötä nukkumaan menemisen ymmärrän, jos on rankka päivä alla, mutta jos se on tapa, en siedä. Ennen kymmentä nukkumaan menosta nyt puhumattakaan. Ei toimi arki niin ja päivät vain valuu käsistä, kun ei ehdi tehdä mitään.
Ylläoleva kuulosti omaankin korvaan hassulta, mikä kertoo aika hyvin siitä kuinka yhteiskunta on rakennettu aamuvirkkujen ehdoilla - aamu-unisille on melkein velvollisuus kettuilla eikä sitä varsinkaan tarvitse sietää ja perusoletus on aina se, että aamu-uninen joustaa jos erilaisista unirytmeistä aiheutuu aikatauluongelmia.
Luontaisesta unirytmistään jatkuvasti poikkeaminen aiheuttaa mm. sydän- ja verisuonisairauksia, syöpää, diabetesta, metabolista oireyhtymää, ylipainoa, masennusta ja muita mielenterveysongelmia. Väestöstä yli puolet elää itselleen sopimattomassa rytmissä, joten aamuvirkkujen etuoikeutetusta elämästä maksetaan pitkä penni sosiaali- ja terveyspuolen menoina, puhumattakaa tuottavuudesta.