Millaista on opiskella terveydenhoitajaksi?
Onko täällä terkkariopiskelijoita jotka voisivat kertoa millaista opiskelu on? Mua kiinnostaisi kovasti lähteä opiskelemaan mutta ajankohta ja lasten hoitojärjestelyt riippuu ihan siitä kuinka paljon on (läsnäolopakollisia) lähiopetuspäiviä ja aikaan sidottua opiskelua. Pystyykö opintoja nopeuttamaan tai hidastamaan oman elämäntilanteen mukaan? Onnistuuko harjoittelut suurin piirtein virka-aikaan vai varaudunko niissä 3-vuorotyöhön? Saakohan henkilökohtaisen avustajan työkokemuksesta jotain hyväksiluettua? Ja miltä työllistyminen vaikuttaa? Ainakin tällä hetkellä kotikunnassa on pulaa terkkareista mut miltä yleisesti näyttää? Sairaanhoitajan työtä varmasti löytyisi mut nyt kun lapset on vielä pieniä ja miehelläkin vuorotyö, haluaisin ensisijaisesti päivätyöhön. Itsellä olis suuntana Hamk. Saa kertoa myös kokemuksia itse työstä :)
Kommentit (3)
Olen kolmannen vuoden terveydenhoitajaopiskelija. Koulujen käytännöissä on varmaan eroja, mutta voin kertoa miten meillä asiat on mennyt. :D Opintoja pystyy nopeuttaa tai hidastaa suht helposti noin yhden lukukauden verran suuntaan tai toiseen, isompi nopeutus tai hidastus voi olla haastavaa. Läsnäolopakko on yleensä ns. harkkatunneilla, eli oppitunneilla joissa harjoitellaan käytännön asioita (rokotus, kanylointi jne.). Luennoilla harvemmin on läsnäolopakkoa, mutta toki oman oppimisen kannalta on ihan suositeltavaa osallistua mahdollisimman paljon. Meidänkin ryhmässä on useampikin pienten lasten äiti ja hyvin ovat onnistuneet sovittamaan lapsiperhearjen koulun kanssa. Opintojen alussa oli enemmän sairaanhoitajan työhön liittyviä työharjoitteluita ja niissä kyllä joutuu tehdä vuorotyötä. Yövuoroja ei opiskelijoilta kuitenkaan ole vaadittu kuin yksi per harjoittelu ja omat työvuorot saa suunnitella itse, kunhan tunnit tulee täyteen. Henkilökohtaisen avustajan työstä ei taida saada mitään hyvöksiluettua. Lähihoitajan työkokemuksestakin vain ensimmäisen perushoidon harjoittelun. Terkkarin töiden lisäksi myös sairaanhoitajan töitä saa päivätöinä, joten en usko päivätyön saamisen olevan ongelma. :)
Kiitos molemmille asiallisista vastauksista! 😊 Erityisen kiva kuulla, että pikkulapsiperheellisilläkin on sujunut opiskelut ihan jouhevasti. Sitä mietinkin että hoitoalalla on varmaan enemmän läsnäoloa kun käytännön tekemisiä harjoitellaan ja ehdottomasti hyvä niin! :) Mutta että tuskin on silti viittä päivää viikossa koulua koko aikaa. Hyvä varautua siihen ettei harkkapaikkaa välttämättä yhtäkkiä saa sieltä mistä haluaisi. Kuitenkin tuo kuulostaa helpottavalta että niissä saa vaikuttaa noin paljon vuoroihin itse. Yöt ja illat silloin tällöin onnistuu kyllä mutta varsinkin sitten kun lapset menee kouluun niin päivätyö olisi parhain. Mietin onkohan sairaanhoitajien päivätyöt hirveän haluttuja, mutta kai niitäkin sitten löytyy :) kiitos kannustuksesta! 🤩
Löytäispä tänne vielä joku Hamkilainen terkkaopiskelija 😁
Ap
Harjoittelupikkoja on kai melkoisen vaikea saada nykyisin. Meille ainakin olisi paljon tulossa opiskelijoita harjoitteluun.
Itse työskentelen työterveyshoitajana ja olen siis opiskellut siis myös erikoistumisopinnot siihen.
Kokemusta myös neuvolasta ja koulutth:n työstä.
Itsenäistä ja ihan kivaa hommaa, päivätyö arkisin.
Ajoittain tosi kiireistä ja töitä on niin paljon, ettei työajalla ehdi tehdä.