Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkosuomalainen, miten ulkomaille muutto muutti käsitystäsi suomesta?

Vierailija
22.10.2021 |

?

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

41 kommenttia ja yksikään ei ole vastannut aloitukseen. syy miksi muita maita ei saa kehua suomessa on tabu.

Vierailija
42/53 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Expatti kirjoitti:

Minusta eläminen ulkomailla ei juuri poikkea elämisestä Suomessa. Samalla tavalla nukutaan, syödään, tehdään töitä ja harrastetaan. Ulkomaalainen vaimoni on samaa mieltä asuttuaan Japanissa, Briteissä ja Ranskassa Suomen lisäksi.

Tämä on ihan totta. Samaan aikaan pienet yksityiskohdat ovat kuitenkin itselleni ainakin usein Suomessa helpompia aloittaen vaikka ihan lämmitysjärjestelmän käyttämisestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siten etta luovuin Suomen kansalaisuudesta. Tukahduttava paikka, pienet kopit asuntoina, ihmiset jamahtaneet paikoilleen ja kaikkea vahankin erilaista haukutaan ja arvostellaan. Karmea ilmasto.

Miksi luovuit? Mitä etua siitä on?

Vierailija
44/53 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomen hiljainen vähemmistö on 650 000 amerikan suomalaista yhdysvalloissa. haisee kunnon nurkkapatriotismilta.  

Vierailija
45/53 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan ihmisistä alkaen on suomessa asiat huonommin. Kieroa ja kateellista kansaa! Lapset ja vanhukset piilotetaan kokonaan perheissä näkymätyömiin.

Etelä euroopassa on sekä vanhukset että lapset mukana vaikka terassilla.

Iloa ja väriä ympärillä.

EI ENÄÄ KOSKAAN SUOMEEN!!

Vierailija
46/53 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä paistaa aurinko ja lämmintä on 25! Hajotkaa kylmään sateeseen ja pimeyteen moukat 🤣😂

Vierailija
47/53 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä Puolassa näkee, millaista on elää oikeasti vapaassa maassa. Tunnen aivan kuin olisi neuvostoliitosta loikannut.

Meni vassareilla ihon alle 🙂

Kiinostaa tietää millä tavalla Puolassa on vapaampaa kuin Suomessa? En osaa kuvitella

Et osaakaan, koska olet sosialisti-Suomen kasvatti. Se on niin syvällä sinussa ettet edes ymmärrä sitä.

Vierailija
48/53 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan tuplasti sen mitä Suomessa ja bonuksena ostovoimakin on parempi.

Suomalaiset kuvittelevat että Suomessa olisi sama elintaso kuin länsimaissa...

Vierailija
49/53 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kävi niin päin, että ulkomaille muuton jälkeen käsitykseni Suomesta jämähtivät liikaakin omiin muistikuviini niiltä ajoilta, jolloin asuin Suomessa. Olen asunut ulkomailla yhtäjaksoisesti jo yli 20 vuotta,

ja tämä on johtanut siihen, että nyky-Suomessa lomailemisesta jää ainoaksi tai ainakin päällimmäiseksi kokemukseksi kulttuurishokki.

Vierailija
50/53 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Suomi on valitettavasti puhtaasti kommunistinen maa joka on kovaa vauhtia muuttumassa EU:n myötä/mukana samanlaiseksi ”ihanneyhteiskunnaksi” kuin neuvostoliitto oli aikoinaan.

Täytyy olla tyytyväinen ja iloinen etten enää asu suomessa, käynti siellä vahvistaa joka kerta tätä mielipidettäni.

Sääli suomea ja täysin harhaan- ja pahuuten aivopestyä aiemmin niin rehellistä ja suoraselkäistä kansaa.

Vierailija
51/53 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siten etta luovuin Suomen kansalaisuudesta. Tukahduttava paikka, pienet kopit asuntoina, ihmiset jamahtaneet paikoilleen ja kaikkea vahankin erilaista haukutaan ja arvostellaan. Karmea ilmasto.

Miksi luovuit? Mitä etua siitä on?

Luovuin siksi etta en aio koskaan tulla Suomeen asumaan. Suomen hallitus myos lopetti palveluja ympari maailmaa, passin hakeminen olisi edellyttanyt 3tunnin lentomatkaa.

Jouduin konfliktialueella vaaralliseen tilanteeseen ja pyysin Suomen lahetystolta apua - ei kuulunut toimenkuvaan.  Heippa sitten.

Nykyinen kotimaani, USA, pitaa kansalaisistaan huolta. Nyt koronan aikana heita on kayty pelastamassa Amazonin viidakoista veneilla. 

Ansiot Suomeen verrattuna moninkertaiset ja saastot senmukaiset. Elintaso huomattavasti korkeampi kuin Suomessa olisi koskaan ollut. Siksi.

Vierailija
52/53 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuva Suomesta ulkomailla asuvana vaihtelee, koska vasta vähitellen selviää yksi sun toinen seikka. Yhdelle työkaverille, joka Suomen äitiyspakkausta ja kouluruokaa ihaili (tv-ohjelmasta nähnyt), sanoin että mietipäs sitä, että Suomessa on pienempi lapsilisä ja loppuu aikaisemmin, kun taas nykyisessä maassani se jatkuu yli 200,- suuruisena vielä monta opiskeluvuotta.

Näin se menee monessa muussakin asiassa: Molempi parempi - tai pahempi. Oma kuvani Suomesta värittyy positiivisesti senkin takia, että minulla on suuri ja ihana suku siellä. Mutta jotain kohtia mainitsen:

Lastenkasvatuksessa on Suomessa parantamista: Heille annetaan liikaa vastuuta ja vapauksia, heidän itsetuntonsa ei ole hyvä, heidän käytöksensä on ujoa ja jotenkin siitä puuttuu kaikki „reippaus“ ainakin mitä tulee aikuisten tapaamiseen. Ovatkohan he liikaa yksin?

Kouluolot huolettavat minua. Iklusio on varmasti ok mutta vain jos erityislapsilla on omat avustajat, eikä yksi opettaja joudu ihan mahdottomaan tilanteeseen kun yrittää viedä luokkaa eteenpäin ja samalla huolehtimaan erityisistä.

Sukuani on vähän jokapuolella, ja usein olen heidän luonaan ihan pienissäkin kylissä, mutta Helsinki on kyllä suosikkini. Joten en ymmärrä suomalaisten maalaisten Helsinki-vihaa, josta luen täällä, en mitenkään!

Suomen luonto on upea, se mielipide ei ole koskaan muuttunut eikä muutu!

Suomi on EU:n aikana avautunut, ja erityisesti minua ilahduttavat pienenä yksityiskohtana lukuisat „toisesta kulttuureista omitut“ (tämän foorumin sanonta) ravintolat Helsingissä.

Kielitaito on suomalaisilla hyvä! Sveitsiä lukkuun ottamatta ei äkkiä tule mieleen muita maita, jossa niin hyvin tullaan kielillä toimeen kuin Suomessa.

Oh, ja rakkauteni äidinkieleeni on vain kasvanut vuosien mukana. Älkää olko huolissanne englannin vaikutuksesta ja „nykynuorten kielenkäytöstä“ sillä se on vain ihan tavallista kielen kehitystä. Muistan, miten mummini motkotti, että nuoret sanovat „nastaa“ (joskus jopa ennen minun aikaani) ja kuka enää sitä sanaa käyttää? Jyviä ja akanoita on, ja akanat putoavat aukanaan pois.

Kaikkea hyvää Suomelle!

Vierailija
53/53 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on muuttunut, etten enää usko kaiken olevan Suomessa ylivertaisen hyvin. Kaikissa maissa, joissa itse olen asunut, ne asiat joista Suomea ylistetään kuten sosiaaliturva, julkinen terveydenhuolto, turvallisuus on olleet hyvällä tasolla. Lisänä miellyttävämpi ilmasto ja sosiaalisemmat ihmiset. Olen asunut Saksassa (1 v), Ranskassa (3 v) ja nyt neljättä vuotta Kanadassa. Lapsia minulla ei ole, joten en tunne maiden lastenhoitoon liittyviä tukia, päiväkotijärjestelyjä yms. Mutta ainakin näin hyvätuloisena sinkkuna kaikki on toiminut loistavasti joka maassa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi