Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten paukkupatruunoilla voi ampua jonkun kuoliaaksi, niin kuin tässä Alec Baldwinin tapauksessa kävi?

Vierailija
22.10.2021 |

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/fa693076-7942-49f4-bd18-0cddb7…

Voisiko joku selittää? Olen aina luullut, että paukkupatruunoista kuuluu vain ääni.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piipussa ollut roskaa joka lentänyt kuin luoti?

Vierailija
2/23 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa Brandon Lee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Eikä edes ollut ensimmäinen kerta, kun vastaava onnettomuus tapahtuu.

Vierailija
4/23 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä yksi kuollut, toinen haavoittunut? Hämmentävää. Jotain lentänyt ympäriinsä? Ampunut kahdesti, sama luoti osunut kahteen?

Vierailija
5/23 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vielä yksi kuollut, toinen haavoittunut? Hämmentävää. Jotain lentänyt ympäriinsä? Ampunut kahdesti, sama luoti osunut kahteen?

Piipusta on voinut levitä laajemmallekin alueelle mitä sieltä nyt lensikään. Varsinkin jos kyseessä on esim. haulikko.

Vierailija
6/23 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo viittaisi siihen että piipussa on ollut jotakin ylimääräistä, jos on osunut kahteen yhdellä laukauksella.

Vierailija
7/23 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se ei ollutkaan paukkupatruuna.

Vierailija
8/23 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amerikassa on näitä taikaluoteja.

Vierailija
9/23 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paukkupatruunassa on joku tulppa ja ruutia, hylsyn ja nallin lisäksi. Luodin sijasta siis tuo tulppa.

Tulpan ajatus on, että ruutikaasun paine nousee (ruudin palamisnopeus riippuu vahvasti paineesta - savuton ruuti vaatii paineen palaakseen nopeasti ja aiheuttaakseen sen pamauksen), kun tulppa tukkii piippua luodin kaltaisesti. Tulppa lentää siis piipusta. Se voi osua ja lujaa, läpäisten pehmytkudoksia. Jos siis ammutaan tavallisella aseella paukkupanoksia.

Lisäksi sieltä tulee valtava paine (luokkaa 1000-2000bar, vähemmän paukkupatruunassa, enemmän oikealla luodilla), joka aiheuttaa shokkiaallon (shock wave) ilmaan. Jos piippu on lähellä ihmistä, tuo shokkiaalto aiheuttaa vahinkoa - jopa tappaa.

Aseilla ei koskaan saa leikkiä, tai ihmisiä loukkaantuu/kuolee.

On erikseen paukkupanoksille tarkoitettuja aseita, joissa sen tulpan sijaan voi olla piipussa ahtauma, joka aiheuttaa paineen nousun. Ruutikaasut pääsevät purkautumaan vain ahtauman läpi, jolloin niiden paine nousee riittävästi palonopeuden saamiseksi järkeväksi. Silloinkin tuo suihku voi aiheuttaa tuon shokkiaallon ja vauriota, purkautuvan kaasun lisäksi.

Ihan vertailuna, ihmisiä kuolee tavallisen paineilman kanssa. Laitetaan tyhmyyttään ihoa vasten tai johonkin ruumiinaukkoon paineilmasuutin, ja sieltä tuleva noin 5-8bar paine tappaa ihmisen, kun sitä ilmaa tuleekin nopeasti paljon. On tapauksia, missä joku on "vitsinä" laittanut paineilmasuuttimen työkaverin peppureiän luokse ja päästänyt paineilmaan suolistoon kyykyssä olevalle - jekun kohde kuoli massiiviseen suolistovaurioon.

Vierailija
10/23 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kysyn, että miksi Baldwin on pitänyt asetta lähietäisyydellä siten, että piippu on osoittanut elävää olentoa, kun kyse ei ole ollut elokuvakohtsuksesta?

Mulle on ainakin opetettu, että millään aseella ei koskaan osoitella ketään, vaan piippu on aina joko maata kohti tai taivasta kohti.

Vierailija
11/23 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kysyn, että miksi Baldwin on pitänyt asetta lähietäisyydellä siten, että piippu on osoittanut elävää olentoa, kun kyse ei ole ollut elokuvakohtsuksesta?

Mulle on ainakin opetettu, että millään aseella ei koskaan osoitella ketään, vaan piippu on aina joko maata kohti tai taivasta kohti.

Veikkaan että tilanne ei ole ollut kuvaustilanne vaan jotain on vähän huolimattomasti hassuteltu ja sitten kaikki menikin yhtäkkiä ihan päin persettä.

Vierailija
12/23 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole lapsena leikkinyt inkkaria/cowboytä tai rosvoa/poliisia ja nallipyssyllä ampununut läheltä kohti?

Baldwin ei ole ymmärtänyt, että se ei ole tuollainen nallipyssy.

Vierailija
13/23 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vaikka olisi kuvauskohtaus niin ei niissä koskaan piippu ole kohti kuvaajaa. Jo kameran linssi menisi paskaiseksi ja vahingoittuisi kaikesta siitä ryönästä mitä paukkupatruunoistakin lentää.

Vierailija
14/23 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole lapsena leikkinyt inkkaria/cowboytä tai rosvoa/poliisia ja nallipyssyllä ampununut läheltä kohti?

Montako kymmentä vuotta ollut alalla eikä vielä ymmärrä ettei oikea ase paukkupatruunalla ole mikään lasten nallipyssy?

Toivottavasti joutuu istumaan edes kuolemantuottamuksesta.

Vierailija
15/23 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vaikka olisi kuvauskohtaus niin ei niissä koskaan piippu ole kohti kuvaajaa. Jo kameran linssi menisi paskaiseksi ja vahingoittuisi kaikesta siitä ryönästä mitä paukkupatruunoistakin lentää.

Kameroiden linssin eteen voidaan laittaa suojaava läpinäkyvä kerros.

Vierailija
16/23 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montako kymmentä vuotta ollut alalla eikä vielä ymmärrä ettei oikea ase paukkupatruunalla ole mikään lasten nallipyssy?

Keksit oman skenaarion päästäsi tässä. Et voi tietää mitä siellä on oikeasti tapahtunut.

Vierailija
17/23 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos niillä on ollut sinun tasoinen idiootti vastaamassa lavastuksesta?

Vierailija
18/23 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee epäilys, että on käytetty oikeaa asetta ja on paukkupatruunoiden sijasta eksynyt kovia joukkoon. Toki piippu kiinni vatsassa paukkupatruunakin tappaa, mutta ei haavoita toista.

Aseen räjähdyksestä ei kuitenkaan ilmeisesti ole kysymys?

Vierailija
19/23 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tiedä, mitä tuolla on tapahtunut ja tuomitset jo toisen?

Vierailija
20/23 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa armeijan kautta saa suurin osa miehistä jonkinlaiset aseen käsittelyn perustiedot. Joku jenkkijulkkis ei välttämättä omaa siitä edes alkeita.