Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen kummeista vain yksi muisti lasta jouluna. Onko yleistä?

Vierailija
25.12.2014 |

Meillä on kaksi lasta. Molemmilla on useampi kummi, vanhemmalla lapsella on miehen veli ja vaimonsa, ystäväni ja miehen ystävä. Näistä ainostaan minun ystäväni muisti lastamme. Nuoremmalla lapsella on kummina minun ystäväni ja minun serkkuni sekä miehen sisko. Näistä kukaan ei muistanut lastamme.

Niille, jotka huutelee, että mites muistitte itse kummeja, niin lähetimme heille kaikille itse lahjat, kuten kaikkina 12 vuotena aikaisemminkin. Onko ihmisten taloustilanne nykyään niin kurja, ettei rahaa ole hankkia lapsille mitään? Mielestäni olisi voineet edes joulukortit laittaa lapsille tai vaikka soittaa lapsille ja kysyä kuulumisia. En siis olisi lahjoja kaivannut vaan vaikka lupauksen, että vie vaikka pulkkamäkeen.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 11-vuotiasta ei muistanut kukaan kolmesta kummista. Kaikilta tuli koko perheelle osoitettu joulukortti, mutta ei mitään muistamista lapselle. 

En minäkään muistanut enää omaa kummilastani, mutta hän pääsikin jo ripille tänä vuonna. 

Vierailija
2/15 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turha koko kummisysteemi, aiheuttaa vaan mielipahaa. Aina jonkun kummit muistaa toisia huonommin ja se kellä on "parhaat" tai huolellisimmat kummit, on muihin verrattuna etuoikeutettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 16:58"]Meidän 11-vuotiasta ei muistanut kukaan kolmesta kummista. Kaikilta tuli koko perheelle osoitettu joulukortti, mutta ei mitään muistamista lapselle. 

En minäkään muistanut enää omaa kummilastani, mutta hän pääsikin jo ripille tänä vuonna. 
[/quote]

Millä tavoin olette muuten yhteyksissä? Itse en ole nähnyt yhtä kummilapsistani vuosiin (ei ole pyydetty esim. synttäreille). Tälle kummilapselle menee joulun toivotukset samalla joulukortilla kuin koko perheelleen.

Vierailija
4/15 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehellä on kolme kummilasta, en ole yhdenkään kummi itse. Ei tuo noita koskaan muista ja mielestäni se ei ole minun asiani muistuttaa, pari kertaa olen muistuttanut, mutta näyttää tuo työläältä. Parin kummiksi on pyydetty jo ennen minun aikaani ja yhden myöhemmin. Meillä on myös yksi yhteinen kummilapsi ja on muistettu syntyessä, jonkun kerran ihan pienenä jos on kutsuttu synttäreille, mutta muuten vain ripille päästessä ja lakkiaisissa, sitten aika isoilla summilla, olisin halunnut muistaa alussa, mutta mies vain totesi, ettei heidän suvussaan ole sellainen tapana. Nuo muut eivät kuulu kirkkoon eivätkä ole käyneet lukiota, joten sekin on jäänyt. Itsellä on enot kummeina ja muistavat jokaista lastamme tasapuolisesti, kun ovat lapsettomia itse, se että on kummi, ei vaikuta asiaan. Minusta koko kummi-instituutio on ärsyttävä ja toivon, ettei kukaan enää ikinä pyydä kummiksi. 

Vierailija
5/15 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 17:03"]

Mun miehellä on kolme kummilasta, en ole yhdenkään kummi itse. Ei tuo noita koskaan muista ja mielestäni se ei ole minun asiani muistuttaa, pari kertaa olen muistuttanut, mutta näyttää tuo työläältä. Parin kummiksi on pyydetty jo ennen minun aikaani ja yhden myöhemmin. Meillä on myös yksi yhteinen kummilapsi ja on muistettu syntyessä, jonkun kerran ihan pienenä jos on kutsuttu synttäreille, mutta muuten vain ripille päästessä ja lakkiaisissa, sitten aika isoilla summilla, olisin halunnut muistaa alussa, mutta mies vain totesi, ettei heidän suvussaan ole sellainen tapana. Nuo muut eivät kuulu kirkkoon eivätkä ole käyneet lukiota, joten sekin on jäänyt. Itsellä on enot kummeina ja muistavat jokaista lastamme tasapuolisesti, kun ovat lapsettomia itse, se että on kummi, ei vaikuta asiaan. Minusta koko kummi-instituutio on ärsyttävä ja toivon, ettei kukaan enää ikinä pyydä kummiksi. 

[/quote]

Siis tarkennus, miehellä yksinään kolme ja lisäksi yksi yhteinen. 

Vierailija
6/15 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa narinaa, kyseessä oli kummit eikä omat vanhemmat.

Vierailija
7/15 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun erosin kirkosta, lopetin kummilapsille lahjojen oston

Vierailija
8/15 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelonen jatkaa, että kahdelle muulle kummilapselle ja sisaruksilleen olen hankkinut lahjat, mutta heidän kanssaan ollaan kuukausittain tekemisissä. Lisäksi ystävyyssuhde on säilynyt vastavuoroisena näiden kummilasten äiteihin.

Vierailija
9/15 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm.. Olen 25v enkä muista kummieni sukunimiä edes? Näin tärkeitä olivat siis.

Vierailija
10/15 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsella 6 kummia, 1 pariskunta heistä antoi joululahjan. Ei kuitenkaan haittaa koska yhtä (isän kummiksi pyytämää ja minulle tuntematonta) lukuunottamatta kummit ovat melkein viikoittain tekemisissä lapsen kanssa enkä toivonutkaan heistä mitään lahja-automaatteja. Me laitettiin kaikille kummeille joulukortit, lahjat vain tuolle yhdelle perheelle, koska vietämme osan joulusta yhdessä.

Vierailija
11/15 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon tänä vuonna köyhänä ihmisenä tehny kaksi reissua kummilapsen perheeseen, ostanut kaikille lapsillle kalliit tuliaiset/ synttärilahja ja lohdutuslahjat muille, koska ei mulla ole pokkaa vain kummilapselle antaa lahjaa... Laitoin vain perheelle joulukortin koska ajattelin, että olen jo täksi vuodeksi riittävästi lahjonut yhteensä 70 eurolla heidän lapsiaan. Ei tullu edes korttia mullepäin, mutta ymmärtääkseni he vain eivät ehtineet niitä laitaa matkaan.

Vierailija
12/15 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totean varmaan 1000.kerran, että oli aivan helvetin hyvä idea erota kirkosta. Erosimme nimenomaan tuon kummihömpän vuoksi. Jos olisimme menneet siihen mukaan, olisi kaikilla lapsilla ollut samat kummit, niin olisi ollut tasapuolinen muistaminen taattu.

Kirkonkin olisi jo aika tajuta, kuinka maallistunut kummitoiminta on ja lopettaa se tai vähintään muuttaa vapaaehtoiseksi. Kummit ovat pelkkiä lahja-automaatteja ja ilmaisia lapsenvahteja.

Vierailija
13/15 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan lahjat niille kummilapsille, joiden perhe pitää yhteyttä. Jos ei koko vuonna olla missään tekemisissä, lahjan antaminen on aika ulkokultainen teko.

Vierailija
14/15 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 17:40"]

Kirkonkin olisi jo aika tajuta, kuinka maallistunut kummitoiminta on ja lopettaa se tai vähintään muuttaa vapaaehtoiseksi. Kummit ovat pelkkiä lahja-automaatteja ja ilmaisia lapsenvahteja.

[/quote]

Täsmälleen samaa mieltä. Kirkosta eroamisen takia monella on myös vaikeaa edes löytää kummeja. Ihan aikojen saatossa kai kummijärjestelmä on tehty siksi, että kummi huolehtii lapsesta, jos vanhemmille sattuu jotain, sen kristillisen kasvatuksen lisäksi. Kuinka moni kummi olisi oikeasti valmis tähän tai kuinka moni ajattelee kummia pyytäessään oikeasti näin? Enää ei tuollaista tarvita, kun on lastensuojelut sun muut. 

Vierailija
15/15 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ollut rahaa, olen pienituloinen ja palkka tulee vasta joulun jälkeen. Laitoin tietenkin kummilapselle hyvän joulun toivotukset ja viestin, että paketti on tulossa joulun jälkeen. Tämä oli hänelle ihan ok, oletan että pääasia lapselle on se että lahja on tulossa, lapsi on alakouluikäinen.