Parantaa itsensä brändääminen vähemmistöön kuuluvaksi menestystä työnhaussa?
Esim. Hgin kaupunki julistaa rekryssään näin:
Helsingin kaupunki edistää aktiivisesti tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta sekä arvostaa henkilöstönsä monimuotoisuutta. Toivomme hakijoiksi eri ikäisiä ja eri sukupuolia olevia henkilöitä sekä kieli-, kulttuuri- tai muihin vähemmistöihin kuuluvia henkilöitä.
Jos hakemuksessa ilmoitan kuuluvani seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön (esim. ilmoitan olevani muunsukupuolinen demiseksuaali, joka kuuluu myös kantaväestöstä poikkeavaan etniseen ryhmään) niin lisääkö se mahdollisuuksiani saada positiivisen diskriminaation vuoksi työpaikka?
Toimiiko sama yksityisellä sektorilla?
Kommentit (6)
Ajattelin kokeeksi laittaa tuollaisen hakemuksen muutamaan rekryfirmaan ja isoon yritykseen, ja saatteeksi vielä kirjeen, jossa ilmoitan että en hyväksy minkäänlaista syrjintää ja minulla on alhainen kynnys viedä kaikki syrjinnäksi kokemani eteenpäin. Taistelen oikeuksieni puolesta loppuun saakka.
Olen nimittäin kokeillut hakea kaupungin työpaikkoja tylsällä geneerisellä valtaväestöön kuuluvalla hakemuksella, ja tulos on 0. Selkeästi hakevat sinne jotain poikkeavaa.
Helsingin kaupungin piti kyllä siirtyä täysin nimettömään työnhakuun. Oli puhetta joskus.
Vierailija kirjoitti:
Helsingin kaupungin piti kyllä siirtyä täysin nimettömään työnhakuun. Oli puhetta joskus.
Eihän tuo koske kuin (koneen tekemää?) esikarsintaa. Viimeistään haastatteluvaiheessa tulee nimi ja naama ilmi, ja omia mahdollisuuksia päästä siihen voinee parantaa rastimalla hakemuksessa oikeat kohdat ja lisäämällä tärkeäksi kokemiaan avainsanoja. Itse ajattelin panostaa noihin aloitusviestissä mainitsemiini.
Ei olisi suuri vahinko jos meteori pyyhkäisisi helsingin pois kartalta.
Kannattaa kokeilla. Jos ylennyksiä ei tipu, muista syyttää työnantajaa vähemmistöjen syrjimisestä jotta joutuvat kääntämään kivet ja kannot todistellakseen, että kyse on vain työsuorituksista.