Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huono eläke

Vierailija
22.10.2021 |

Miten neuvoisit 50-vuotiasta, jolle näillänäkymin tulossa köyhä vanhuus ja surkea eläke epäonnistuneiden elämänvalintojen takia?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viiskymppisenä ehtii hyvin eläkepottiin kun harrastaa täyspäiväiseti työn tekoa.

Itse jäin pois viiskymppisenä tk eläkkeelle ja kohtalainen eläke juoksee. Siihen asti harrastin täyspäiväistä työn tekoa.

Vierailija
22/38 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pysty auttamaan, kun ei ole tullut tehtyä noita 'huonoja' valintoja. Eläkkeen aika koittaa vajaan kolmen vuoden päästä ja eläkekertymä tällä hetkellä 5.834 e/kk, sen lisäksi vapaaehtoinen eläkevakuutus, jossa säästöjä + 150.000 e ja myös muita sijoituksia enemmän kuin riittävästi.

Elämä on...

nimenomaan niitä valintoja.

Oletpa ärsyttävä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta pieni mökki ja perusta airbnb

Vierailija
24/38 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viiskymppisenä ehtii hyvin eläkepottiin kun harrastaa täyspäiväiseti työn tekoa.

Itse jäin pois viiskymppisenä tk eläkkeelle ja kohtalainen eläke juoksee. Siihen asti harrastin täyspäiväistä työn tekoa.

Kodinhoitajamaksut menevät eläkkeen suuruuden mukaan. Mitä isompi eläke sitä enemmän maksat.

Vierailija
25/38 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kodinhoitajamaksut menevät eläkkeen suuruuden mukaan. Mitä isompi eläke sitä enemmän maksat.

Hoitokotiin joutuessa tilit syynätään ja sijoitusasunto korottaa maksuja.

Vierailija
26/38 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 vuotta aikaa. Ala säästämään palkastasi ja laita rahastoon. Siitä kertyy eläkkeeseen mennessä ihan hyvä potti. Sitten otat sieltä jos tarve tulee pienen eläkkeesi päälle. Muutama kymppitonni riittää hyvin pitkälle, jos ei käytä turhaan. 

Vierailija
27/38 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä ole huolissasi, 2030 kun marinin ja muiden great reset on tosiasia, niin kaikilla muillakin on tasan nollat saldoissa ja siitä aletaan uudelleen. itse ainakin olen tuhlannut älyttömästi nyt koko ajan ja näyttää, että saan tilit nolliin siksi.

Vierailija
28/38 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

15 vuotta aikaa. Ala säästämään palkastasi ja laita rahastoon. Siitä kertyy eläkkeeseen mennessä ihan hyvä potti. Sitten otat sieltä jos tarve tulee pienen eläkkeesi päälle. Muutama kymppitonni riittää hyvin pitkälle, jos ei käytä turhaan. 

Tuosta on hyötyä niin kauan, kun et eläkkeellä tarvitse palveluja.

Vierailija
29/38 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha on vain rahaa. Jos ei ole suurempia huolia, on syytä olla onnellinen.

Vierailija
30/38 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on, että tietyt ihmiset heräävät ajattelemaan vanhuuden turvaa vasta, kun on aivan liian myöhäistä?

Vierailija
31/38 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ulosotossa? Jos et ole niin älä hankkiudukaan. Pienellekin eläkkeelle on helpompaa jäädä kun on joku vararahasto olemassa. Sen turvin ei jonkun menon eteentullessa ole välittömästi ongelmissa vaan sulle jää aikaa ja mahdollisuuksia järjestellä asioita tarpeen mukaan. Täysin rahattomalle kaikki on vaikeaa. Jos pysyt työkuntoisena seuraavat 15 vuotta niin ehdit ihan hienosti kerätä vanhuuden varalle. Laittamalla 100€ kuussa rahastoon tekee 15 vuodessa 20-30k€ säästöt.

Vierailija
32/38 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti joku työ kita voisit kuvitella tekeväsi osapäiväisesti myös eläkkeellä.

Vierailija
33/38 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pysty auttamaan, kun ei ole tullut tehtyä noita 'huonoja' valintoja. Eläkkeen aika koittaa vajaan kolmen vuoden päästä ja eläkekertymä tällä hetkellä 5.834 e/kk, sen lisäksi vapaaehtoinen eläkevakuutus, jossa säästöjä + 150.000 e ja myös muita sijoituksia enemmän kuin riittävästi.

Elämä on...

nimenomaan niitä valintoja.

Miksi tulla pröystäilemään omasta eläkkeestä tähän ketjuun? 

Vierailija
34/38 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mikä kiinnostaa? Kiinnostaako laupunkielämä, uudet kuteet, sisustaminen, ravintolalounaat, tai muu "luxus". Jos kyllä, en voi auttaa. Mutta jos maalla asuminen, luonto, kalastus, tai metsästys, hiihto, luontokuvaus ym. kiinmostaa, niin ei huolta. Itse sairauseläkkeellä, ja hyvin riittää raha. Omakotitalo syrjäkyliltä 25000 eur. Osa lämmityksestä puulla(halpaa täällä). Kalastus, lähes ilmaista. Kerran kuukaudessa ruokakauppaan, marjoja kerätty pakkaseen. Itse tehden kaikki remontit. Lenkkeilyä, ulkoilua ym. Näin jos toimii, ei tarvita isoja tuloja, jos siis ei ole peukalo keskellä kämmentä. Joku tästäkin jotain naukuu varmasti, ja väittelee, mutta kokemuksen äänellä tämä on faktaa. Ja voihan sen asunnon vuokratakkn, mutta en siinä näe järkeä. Voit jo nyt ostaa sen mökin, ja laina on maksettu ennenkuin olet eläkkeellä. Silloin asumiskulut ovat lähinnä sähkölaskun maksua. Joo muitakin kuluja on omakotitalossa, mutta tullaankin taas siihen itse tekemiseen. Olen tavallaan tyytyväinen siihen, että olen aina ollut köyhä. Se on pakottanut tekemään itse. Ja vuosien myötä kokemus on karttunut, ja nyt osaa jo mitä vaan. En tietenkään puhua viittä kieltä, tai koodata, mutta nämä perusasiat. Ei tarvitse maksaa autonkorjauksesta ym. Voi hyvin ajella vanhalla autolla.

Vierailija
35/38 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on, että tietyt ihmiset heräävät ajattelemaan vanhuuden turvaa vasta, kun on aivan liian myöhäistä?

Jos on säästöjä maksat kaikesta enemmän.

Vierailija
36/38 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehdessä oli juttu eläkeläisestä joka saa 1500 netto, koska hänelle maksetaan toimeentulotuesta lääkkeet ja ne maksaa.

Jos omistaa mökin niin ei saa toimeentulotukea. Rahoitusvastike ei myöskään ole lasku.

Vierailija
37/38 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kaikki saavat minimieläkkeen 836 ja tuohon saa vielä eläkeläisen asumistuen ainakin vuokralla, lisäksi voi saada toimeentulotukea lääkkeisiin.

Jos omistaa mökin niin ei saa toimeentulotukea. Jos on omistusasunto niin rahoitusvastike/yhtiölaina ei ole lasku toimeentulotuessa.

Jos eläke on 1257 niin saa palveluseteleitä millä saa alennusta kodin siivouksesta, jos eläke 1258 niin ei saa alennusta.

Eläkeläisille ei kukaan tule siivoamaan kotia ja tuo palvelu on itse ostettava. Mitä isompi koti sitä kalliimpaa.

Eläkeläisten kodin siivous ei kuulu kuntien eikä kaupunkien palveluihin. Siivouksen voi ostaa siivousyritykseltä.

Vierailija
38/38 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut vuosikausia kuntoutustuella, joka on takuueläkkeen suuruinen. Sama köyhyys tulee jatkumaan tulevaisuudessa. Vanhempi lapsi muuttaa kohta opiskelemaan toiselle paikkakunnalle ja minä nuoremman kanssa kaksioon, pääsen olkkarin nurkkaan hyyryläiseksi ja nuoremman lennettyä pesästä muutan itsemurhakuutioon.

No mutta, olen vähään tyytyväinen. On katto pään päällä, lämmintä ja ruokaa, huonomminkin voisi olla. On aikaa harrastaa ja elää pientä elämää, se riittää mulle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan