Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaste Raamatun valossa

Vierailija
25.12.2014 |

Raamattu sanoo että ainoastaan usko pelastaa mutta siellä sanotaan myös että se joka ottaa kasteen on uudestisyntyny. Laittasitteko tähä ne kastetta koskevat Raamatun luvut. ?
Tulin uskoon muutoma kk sitte, oisko 5kk sitte. En oo ottanu kastetta. Enkö olekkaan saanut Pyhää Henkeä? Apostolien teot 2:38:"Kääntykää ja ottakaa itse kukin kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen."
Tiedän että pitää tutkia kokonaisuutta tästä asiasta. Sempä takia toivoisinki että saisin tietää missä kohtaa puhutaan kasteesta.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 02:28"]

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 02:15"]

Ainoastaan uskoviksitulleet kastetaan apostolisen esikuvan mukaisesti ylösnousseen Herran Sanan mukaan: "Joka uskoo ja kastetaan..." Tämä tapahtuu yhden kerran tapahtuvan upotuskasteen kautta, niinkuin se käytännössä suoritettiin vielä ensimmäisillä vuosisadoilla apostolien ajan jälkeen. Pirskottelu ja valelu ovat vailla minkäänlaista raamatullista pohjaa ja ovat lähtöisin pakkokristillistämisen ajanjaksolta - ja sitä se on vielä tänä päivänä, koska perusteellisesti ottaen myös rintalapsen kohdalla, jolta ei lainkaan voida kysyä, pakon harjoittamista. 

Pietari, ensimmäisen hetken mies, sanoi uusitestamentillisen seurakunnan perustamispäivänä Jumalan valtuuttamana Pyhän Hengen johdatuksen alla: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen Nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan." (Apt. 2, 38), sillä:"...parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava Hänen Nimessänsä kaikille kansoille..." (Luukas 24, 47). Kasteessa uskovaksi tullut todistaa vastaanottaneensa syntien anteeksiantamuksen ja antaa vahvistuksena kuuliaisuudessa kastaa itsensä.

Niin ovat apostolit, myös Filippus ja Paavali, saarnanneet ja täyttäneet Matteuksen 28:n luvun jakeen 19 lähetyskäskyn. He eivät ole toistaneet tehtävää kaavana, vaan he olivat ymmärtäneet, että on kysymys Jeesuksen uusitestamentillisesta Liiton Nimestä, jossa yksi Jumala on paljastanut itsensä Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä , ja jossa yksin on Jumalan pelastus. Sillä näin on Herra käskenyt: "...kastakaa heidät Isän, Pojan ja Pyhän Hengen Nimeen...". Jumala on Isä, kuitenkaan se ei ole mikään nimi. Poika ei samoin ole mikään nimi, vaan mikä Hän on, ja aivan samoin Pyhä Henki ei ole mikään nimi, vaan ne ovat ilmaisemismuotoja. Isän, Pojan ja Pyhän Hengen ainoa Nimi, johon tulee kastaa, kuuluu: Herra Jeesus Kristus. Tämä on apostolien totinen oppi ja käytäntö. Niin alkukristillisyydessä kaikki kastettiin Jeesuksen Kristuksen Nimeen, ja se tapahtui vielä kauan niin apostolien ajan jälkeen, niin kuin kirkkohistoria sen vahvistaa.

Jumala Sanassaan lupaa Pyhän Hengen niille jotka noudattavat Hänrn käskyjään, eli uskovan tulee käydä upotuskasteella Jeesuksen Kristuksen nimessä. Siunausta sinulle!

[/quote]Uskotko että Jumala on yksi mutta silti Isä= Jumala, Jeesus Kristus = Jumala ja Pyhä Henki= Jumala ovat aina olleet olemassa ja tulevat aina olemaan, yhtäaikaa, kaikki kolme persoonaa?

[/quote]   Uskon että Jeesuksessa on koko Jumaluus. Voisi sanoa kait helpoimmin, että Jumalalla on eri titteleitä tai tehtäviä joissa Hän ilmenee. Koska Jumala on Jumala voi Hän kuitenkin olla kaikkialla yhtä aikaa eli en usko johonkin "yhteen kiinteään möykkyyn", jos siis sitä tarkoitit? Uskon, että Jumala syntyi maanpäälle Jeesuksena ja antoi siis itsensä (osan itseään oikeastaan) meidän edestämme ristillä.  En usko sellaiseen erillisyyteen että olisi 3 eri "jumalaa" eli erikseen Isä ja Poika ja Pyhä Henki enkä pidä noita niminä vaan ilmenemismuotoina .

Vierailija
2/22 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 09:53"]

[/quote]Uskotko että Jumala on yksi mutta silti Isä= Jumala, Jeesus Kristus = Jumala ja Pyhä Henki= Jumala ovat aina olleet olemassa ja tulevat aina olemaan, yhtäaikaa, kaikki kolme persoonaa?

[/quote]   Uskon että Jeesuksessa on koko Jumaluus. Voisi sanoa kait helpoimmin, että Jumalalla on eri titteleitä tai tehtäviä joissa Hän ilmenee. Koska Jumala on Jumala voi Hän kuitenkin olla kaikkialla yhtä aikaa eli en usko johonkin "yhteen kiinteään möykkyyn", jos siis sitä tarkoitit? Uskon, että Jumala syntyi maanpäälle Jeesuksena ja antoi siis itsensä (osan itseään oikeastaan) meidän edestämme ristillä.  En usko sellaiseen erillisyyteen että olisi 3 eri "jumalaa" eli erikseen Isä ja Poika ja Pyhä Henki enkä pidä noita niminä vaan ilmenemismuotoina .

[/quote]Olet siis modalisti. Pyhä Henki ei ole titteli vaan Hän on Jumala. Kuten Isäkin. Raamatussa lukee että Jeesus luovuttaa Jumalan valtakunnan Isälle aikojen lopussa.

1 Kor. 15:24-28

24. sitten tulee loppu, kun hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman.
25. Sillä hänen pitää hallitseman "siihen asti, kunnes hän on pannut kaikki viholliset jalkojensa alle".
26. Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema.
27. Sillä: "kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle". Mutta kun hän sanoo: "kaikki on alistettu", niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken hänen allensa.
28. Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa.

PSALMIT 110

1. Daavidin virsi. Herra sanoi minun herralleni: "Istu minun oikealle
puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi".
2. Herra ojentaa sinun valtasi valtikan Siionista; hallitse vihollistesi keskellä.
3. Altis on sinun kansasi sinun sotaanlähtösi päivänä: pyhässä asussa sinun nuori väkesi nousee eteesi, niinkuin kaste aamuruskon helmasta.
4. Herra on vannonut eikä sitä kadu: "Sinä olet pappi iankaikkisesti, Melkisedekin järjestyksen mukaan".
5. Herra on sinun oikealla puolellasi, hän musertaa kuninkaat vihansa päivänä.
6. Hän tuomitsee pakanat: ruumiita viruu kaikkialla; hän murskaa päitä laajalti maan päällä.
7. Hän juo purosta tien varrelta; sentähden hän kohottaa päänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen ääni kuului taivaasta kun Jeesus kastettiin? Modalismissa ei ole mitään järkeä tässäkään kohtaa:

Jumala on kolmiyhteinen:

Matteus 3:
13. Silloin Jeesus tuli Galileasta Jordanille Johanneksen tykö hänen kastettavakseen.
14. Mutta tämä esteli häntä sanoen: "Minun tarvitsee saada sinulta kaste, ja sinä tulet minun tyköni!"
15. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Salli nyt; sillä näin meidän sopii täyttää kaikki vanhurskaus". Silloin hän salli sen hänelle.
16. Kun Jeesus oli kastettu, nousi hän kohta vedestä, ja katso, taivaat aukenivat, ja hän näki Jumalan Hengen tulevan alas niinkuin kyyhkysen ja laskeutuvan hänen päällensä.
17. Ja katso, taivaista kuului ääni, joka sanoi: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt".

Vierailija
5/22 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 Kor. 15:23-28

23. mutta jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus, sitten Kristuksen omat hänen tulemuksessaan;
24. sitten tulee loppu, kun hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman.
25. Sillä hänen pitää hallitseman "siihen asti, kunnes hän on pannut kaikki viholliset jalkojensa alle".
26. Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema.
27. Sillä: "kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle". Mutta kun hän sanoo: "kaikki on alistettu", niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken hänen allensa.
28. Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa.

Vierailija
6/22 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista! :)
Alan tutkimaan asiaa tarkemmin. Rukoilin että Pyhä Henki avais mulle sen totuuden.
AP

Vierailija
7/22 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Room. 10:

9. Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
10. sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.

Ihminen pelastuu kun uskoo, usko syntyy sanan kuulemisesta.

13. Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu".
14. Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa?
15. Ja kuinka kukaan voi julistaa, ellei ketään lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: "Kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka hyvää sanomaa julistavat!"
16. Mutta eivät kaikki ole olleet kuuliaisia evankeliumille. Sillä Esaias sanoo: "Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?"
17. Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.

Vierailija
8/22 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paavalin lunttu siis Paavali se on hihhulin jumala jeesus jne. Kansanmurhaaja ja poliittinen takin kääntäjä vihateksteineen ajaa Jumalan pojan ohi. Tyypillistä.

Vierailija
9/22 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap.teot 22:

16. Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'

Matt. 28:19,20

Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti. 

Ap. teot. 8:35-38

35. Niin Filippus avasi suunsa ja lähtien tästä kirjoituksesta julisti hänelle evankeliumia Jeesuksesta.
36. Ja kulkiessaan tietä he tulivat veden ääreen; ja hoviherra sanoi: "Katso, tässä on vettä. Mikä estää kastamasta minua?"
38. Ja hän käski pysäyttää vaunut, ja he astuivat kumpikin veteen, sekä Filippus että hoviherra, ja Filippus kastoi hänet.

Room. 6:

3. Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
4. Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
5. Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
6. kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;

1 Kor. 12:13

sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.

Gal 3:27

Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.

1 Piet. 3:21

Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta

Rukoile Jumalalta viisautta ja ymmärrystä jotta Hän avaa sinulle nämä kirjoitukset.

Vierailija
10/22 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äskeisestä Apt. teot 8:sta puuttui jae 37,  se puuttuu kokonaan 1933,38 versiosta.

Tässä 1992 painos

35 Filippos rupesi puhumaan, aloitti tuosta kirjoitusten kohdasta ja julisti miehelle evankeliumia Jeesuksesta.

36 Matkan jatkuessa he tulivat paikkaan, jossa oli vettä. Silloin hoviherra sanoi: "Tässä on vettä. Estääkö mikään kastamasta minua?" [ 37 Filippos sanoi hänelle: "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika."]* 38 Hän käski pysäyttää vaunut, ja he molemmat, Filippos ja hoviherra, astuivat veteen, ja Filippos kastoi hänet.

Vierailija
11/22 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan uskoviksitulleet kastetaan apostolisen esikuvan mukaisesti ylösnousseen Herran Sanan mukaan: "Joka uskoo ja kastetaan..." Tämä tapahtuu yhden kerran tapahtuvan upotuskasteen kautta, niinkuin se käytännössä suoritettiin vielä ensimmäisillä vuosisadoilla apostolien ajan jälkeen. Pirskottelu ja valelu ovat vailla minkäänlaista raamatullista pohjaa ja ovat lähtöisin pakkokristillistämisen ajanjaksolta - ja sitä se on vielä tänä päivänä, koska perusteellisesti ottaen myös rintalapsen kohdalla, jolta ei lainkaan voida kysyä, pakon harjoittamista. 

Pietari, ensimmäisen hetken mies, sanoi uusitestamentillisen seurakunnan perustamispäivänä Jumalan valtuuttamana Pyhän Hengen johdatuksen alla: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen Nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan." (Apt. 2, 38), sillä:"...parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava Hänen Nimessänsä kaikille kansoille..." (Luukas 24, 47). Kasteessa uskovaksi tullut todistaa vastaanottaneensa syntien anteeksiantamuksen ja antaa vahvistuksena kuuliaisuudessa kastaa itsensä.

Niin ovat apostolit, myös Filippus ja Paavali, saarnanneet ja täyttäneet Matteuksen 28:n luvun jakeen 19 lähetyskäskyn. He eivät ole toistaneet tehtävää kaavana, vaan he olivat ymmärtäneet, että on kysymys Jeesuksen uusitestamentillisesta Liiton Nimestä, jossa yksi Jumala on paljastanut itsensä Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä , ja jossa yksin on Jumalan pelastus. Sillä näin on Herra käskenyt: "...kastakaa heidät Isän, Pojan ja Pyhän Hengen Nimeen...". Jumala on Isä, kuitenkaan se ei ole mikään nimi. Poika ei samoin ole mikään nimi, vaan mikä Hän on, ja aivan samoin Pyhä Henki ei ole mikään nimi, vaan ne ovat ilmaisemismuotoja. Isän, Pojan ja Pyhän Hengen ainoa Nimi, johon tulee kastaa, kuuluu: Herra Jeesus Kristus. Tämä on apostolien totinen oppi ja käytäntö. Niin alkukristillisyydessä kaikki kastettiin Jeesuksen Kristuksen Nimeen, ja se tapahtui vielä kauan niin apostolien ajan jälkeen, niin kuin kirkkohistoria sen vahvistaa.

Jumala Sanassaan lupaa Pyhän Hengen niille jotka noudattavat Hänrn käskyjään, eli uskovan tulee käydä upotuskasteella Jeesuksen Kristuksen nimessä. Siunausta sinulle!

Vierailija
12/22 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristityn tunnistaa hedelmistä:

16. Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä.
17. Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte.
18. Mutta jos te olette Hengen kuljetettavina, niin ette ole lain alla.
19. Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
20. epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
21. kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.
22. Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
23. Sellaista vastaan ei ole laki.
24. Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen.

2 Kor. 5
17. Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut.

Vierailija
13/22 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 02:15"]

Vierailija
14/22 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala on kolmiyhteinen:

Matteus 3:
13. Silloin Jeesus tuli Galileasta Jordanille Johanneksen tykö hänen kastettavakseen.
14. Mutta tämä esteli häntä sanoen: "Minun tarvitsee saada sinulta kaste, ja sinä tulet minun tyköni!"
15. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Salli nyt; sillä näin meidän sopii täyttää kaikki vanhurskaus". Silloin hän salli sen hänelle.
16. Kun Jeesus oli kastettu, nousi hän kohta vedestä, ja katso, taivaat aukenivat, ja hän näki Jumalan Hengen tulevan alas niinkuin kyyhkysen ja laskeutuvan hänen päällensä.
17. Ja katso, taivaista kuului ääni, joka sanoi: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt".

Vierailija
15/22 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 01:26"]

Raamattu sanoo että ainoastaan usko pelastaa mutta siellä sanotaan myös että se joka ottaa kasteen on uudestisyntyny. Laittasitteko tähä ne kastetta koskevat Raamatun luvut. ? Tulin uskoon muutoma kk sitte, oisko 5kk sitte. En oo ottanu kastetta. Enkö olekkaan saanut Pyhää Henkeä? Apostolien teot 2:38:"Kääntykää ja ottakaa itse kukin kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen." Tiedän että pitää tutkia kokonaisuutta tästä asiasta. Sempä takia toivoisinki että saisin tietää missä kohtaa puhutaan kasteesta.

[/quote]

Johanneksen evankeliumin 1. luvun jakeet 29-34 käsittelee kastetta kirkkomme kristityltä näkökulmalta. Kasteen sakramentti tulee suoraan Jeesuksen antamasta lähetys- ja opetuskäskystä.

Vierailija
16/22 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
17/22 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satutuntiko..

Vierailija
18/22 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 03:18"]

Satutuntiko..

[/quote]

Ai kaste Raamatun valossa? Kaste rinnastuu voiteluun. 

Vierailija
19/22 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 03:18"]

Satutuntiko..

[/quote]Sinä se tässä höpsöliini olet <3

Vierailija
20/22 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 01:26"]

Raamattu sanoo että ainoastaan usko pelastaa mutta siellä sanotaan myös että se joka ottaa kasteen on uudestisyntyny. Laittasitteko tähä ne kastetta koskevat Raamatun luvut. ? Tulin uskoon muutoma kk sitte, oisko 5kk sitte. En oo ottanu kastetta. Enkö olekkaan saanut Pyhää Henkeä? Apostolien teot 2:38:"Kääntykää ja ottakaa itse kukin kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen." Tiedän että pitää tutkia kokonaisuutta tästä asiasta. Sempä takia toivoisinki että saisin tietää missä kohtaa puhutaan kasteesta.

[/quote]

Johannes 1:29-34 Jessuksen aikuiskaste. Itsekin olen lapsena kastettu, mutta mennyt sitten nuoren kasteelle.

Eivät vauvat osaa kertoaa haluavansa kastetuiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yhdeksän