Miksi joidenkin lapset tekevät jatkuvasti tuhoja?
Piirtävät seiniin, levittävät kukkamullat lattialle... Missä vanhemmat ovat, kun lapset rellestävät? Jos taapero ehtii siivota vessan vessaharjalla ja meikata äidin meikeillä, niin eihän tuollaista ihan puolessa minuutissa tehdä. Valaiskaa pliis.
Kommentit (14)
Esim. Meillä tuo melkein 3v on todella hyvä tekemään tuhoja. Menen vessaan isolle hädälle ja lapsi leikkii nätisti omassa huoneessa -> kun olen valmis noin 4 min myöhemmin voi olla jauhopussi lattialla vaikka jätän oven auki ja huhuilen koko ajan. Toinen mitä tapahtui oli että lapsi piirsi nätisti keittiön lattialla, tein ruokaa hellan ääressä ja käännyin ottamaan jotain jääkaapista niin oli pitkä punainen "piirros" seinällä...
Eli jotkun lapset ehtivät vaikka vain hetkeksi kääntää selkänsä. Mieskin kun on viikot poissa niin olen täysin yksin lapsen kanssa iltaisin mutta ei voi kumminkaan olla tekemättä kotitöitä.
Meillä 4 lasta, ja vain yksi tuollainen täystuho. En tiedä missä meni vikaan
Kiitos selvennyksistä. Mä olen taaperoikäisen yksinhuoltaja, eikä lapsi ole koskaan tehnyt mitään tuhoja.. Tai kerran piirsi seinään, mutta muuten. Eihän tuo edes pääse mihinkään keittiön kaappiin tai yletä vessan pesuaineisiin. Ilmeisesti olen onnekas.
Mies oli juuri töissä perheessä, jossa lapset hajottivat aivan kaiken, vessanpöntöistä lähtien. En voi edes kuvitella millaisia ne lapset on tai se perhe yleensä. (Mies siis korjasi jonkun hajonneen jutun. )
Omista lapsista nuorempi ehti tussilla sotkea verhoa, ehkä olivat hieman outoja kun eivät hajottaneet vessanpönttöjä.
Minulla 2 lasta. Nyt 4 v ei ikinä ole tehnyt mitään tuhotyötä, on aina ollut järki-ihminen. Ja tämä lapsi on muuten tosi vilkas ja äänekäskin .
Nuorempi nyt 2 v saa minut hulluuden partaalle. Jos näkee jossain kynän piirtää sekunnissa seinään tai huonekaluihin, tunkee tavaraa vessanpönttöön ja kaivaa ruokakaapista jauhopusseja ja kaataa lattialle.Viime viikolla oli napannut voipaketin minun huomaamattani ja kuljettanut makkariin josta löytyi iso voimöykky molemmissa nyrkeissä ( päiväpeitosa jo puolet paketista) jne.
Ja tämä lapsi on paljon rauhallisempi leikeissään kun isovel. En kyllä myönnä että olisin mitenkään eri tavalla heitä kasvattanut. Päinvastoin luulisi että vanhemmalla olisi ollut syytä tuhota kämppää kun vauva vei äidin huomiota silloin kun oli juuri täyttänyt kaksi.
Meillä on kaksi lasta. Hieman yli 2v ja 1v. Molemmat ehtivät ihan käsittämättömän paljon, aivan älyttömän pienessä ajassa! Tänään meni esikoiselta paljon alle puoli minuuttia sotkea itsensä ja pikkuveli mummon käsilaukusta kaivetuilta huulipunalla.
Sillä aikaa kun toista hakee sadannen kerran alas pöydältä, on toinen jo ehtinyt piirtää kuulakärkikynällä (sillä täytyy olla oma jemma!) seinään joulupukkia ja poroja, tai kiivetä keittiötasolle kahvoja pitkin hakemaan äidille tai veljelle jotain "tarpeellista".
En ymmärrä minäkään missä meni vikaan. Ovat iloisia ja kultaisia lapsia, mutta kovin ehtiväisiä ja uteliaita. Asunto on ollut pakko laittaa niin lapsturvalliseksi kuin ikinä ja tuntu pahalta kuunnella tuttua pph:ta, joka muistaa aina tavatessa kertoa, kuinka lasten vanhemmat aluksi ihmettelevät, kuinka hän voi pph:na pitää koriste-esineitä ja maljakoita esilllä, mutta hän vain sanoo lapsille ja puf, ne uskovat. Huoh. Ehkä en sitten vain osaa, koska eivät nuo tahallaan asioita riko yms, ovat vain hirvittävän kiinnostuneita kaikesta.
Jos jollain on toimivia vinkkejä, niin niitä vastaanotetaan kiitollisena.
Miten ne lapset pääsee keittiön kaappeihin hakemaan jauhoja? Pitänee varmaan ensin roudata joku tuoli, että pääsee kiipeämään tasolle jne? Luulisi tuosta kuuluvan jotain ääntäkin?
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 23:04"]Minulla 2 lasta. Nyt 4 v ei ikinä ole tehnyt mitään tuhotyötä, on aina ollut järki-ihminen. Ja tämä lapsi on muuten tosi vilkas ja äänekäskin .
Nuorempi nyt 2 v saa minut hulluuden partaalle. Jos näkee jossain kynän piirtää sekunnissa seinään tai huonekaluihin, tunkee tavaraa vessanpönttöön ja kaivaa ruokakaapista jauhopusseja ja kaataa lattialle.Viime viikolla oli napannut voipaketin minun huomaamattani ja kuljettanut makkariin josta löytyi iso voimöykky molemmissa nyrkeissä ( päiväpeitosa jo puolet paketista) jne.
Ja tämä lapsi on paljon rauhallisempi leikeissään kun isovel. En kyllä myönnä että olisin mitenkään eri tavalla heitä kasvattanut. Päinvastoin luulisi että vanhemmalla olisi ollut syytä tuhota kämppää kun vauva vei äidin huomiota silloin kun oli juuri täyttänyt kaksi.
[/quote]
Meillä on myös vilkas ja äänekäs melkein 4 v poika mutta mitään tuhoja ei ole tehnyt. <3
Meillä kolme lasta, 14, 11 ja 4. Ainoat tuhot on että esikoinen raapi juustohöylällä naarmuja keittiön seinään ja kuopus on piirtänyt lyijykynällä kahteen oveen + takan kylkeen. Aika vähällä on päästy omasta mielestäni. Omat sisarukseni tekivät paljon enemmän tuhoja.
En tiedä, meillä kaksi lasta. Toinen ei tee koskaan mitään tuohoja, toinen on täystuho.
Itse en siirtänyt mitään tavaroita pois lasten takia, siis esim kukkia, esineitä tms. En oikein osaa edes sanoa miksi lapset niihin ei kuitenkaan kajonneet. Toinen pari kertaa kaivoi vähän multaa ja kerran teki pienen piirroksen seinään mutta siinä kaikki. Meillä on saanut olla rauhassa niin esineet, pesuaineet kuin muutkin tavarat. Ja kun vieraita lapsia tuli niin kielsin itse koskemasta jos vanhemmat ei kieltäneet, jotkut siitä kyllä loukkaantuu mutta talossa talon tavalla. Vanhempani sanoivatkin aina, että kun minun lapset antoi tavaroiden olla rauhassa mutta muiden sisaruksieni lapset ei (mutta heiltä oli kaikki nostettu jonnekin "katonrajaan turvaan" ) .
Välillä oikein kauhistuttaa millainen meno joissain perheissä on äitien kertomana. Tuntuu että lapset tuhoavat tai sotkevat kaiken jos vain mahdollista. Esim. kun työssäni suosittelen että ekaluokkalainen kotona harjoittelisi kynän käyttöä (piirtäisi, värittäisi) niin tämä tyrmätään heti, koska perheessä ei voi olla kyniä lasten käytössä, koska heti piirtäisivät niillä seiniin ja huonekaluihin. Saksista ei tarvitse puhuakaan. Olisi kuulemma heti hiukset leikattuna tai koira ajeltuna.
Minulla myös kaksi lasta 2v ja 5v. Vanhempi on oikea rauhallisuuden perikuva. Toki innostuu leikkiessään muttei ole koskaan tehnyt tuhoja. Nuorempi sitten.. Argh!!! Jatkuvasti, koko ajan ja joka paikassa! Hän on vilkas, energinen ja utelias. Laittaa kaiken suuhun, repii kaiken alas, rikkoo tavaroita jne. Tähän päälle vielä järjetön temperamentti ja kiukunpuuskat. Oikein ihana lapsi, mutta syö paljon voimia. <3
No mulla on 2v ja 3kk lapset ja 2v saattaa välillä ehtiä tehdä jotain tihutöitä, koska vauva tarvitsee minua usein enemmän.